sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:444

במה שהדבר נראה מוזר תחילה , רומה שהתשובה טמונה בתכונות היסוד שייחסנו לעיר , ובמיוחד להיותה עיר מוסלמית מזרח תיכונית . אך נפתח דווקא בשתי תכונותיה האחרות , היותה של ירושלים עיר היסטורית ודתית . היסטוריות ודתיות הן תבונות שמשתמעת מהן לאלתר השתמרות ושמרנות . עצם אמרנו עיר היסטורית עתיקה מורה שנשתמרו בה מבנים , אתרים ומערכים היסטוריים קודמים . יתר על כן : קיומן בשטח של עובדות היסטוריות קודמות גורם בדרך כלל לכך , שהתפתחויות חדשות באותו השטח משתדלות להתאים עצמן לעובדות אלו , להמשיכן ולנצל את מציאותן הקודמת . מבחינה זו אפשר לדבר על מעין חוק גאוגרפי של אינרציה היסטורית ; אתר גאוגרפי יתאים עצמו , יגדל ויתפתח במרוצת השנים , על פי רוב בהתאם לעובדות ההיסטוריות שביסודו . רק במקרים חריגים של 'מהפכה' —פיסית או תרבותית —יחולו שינויים דרסטיים והתפתחויות קיצוניות באתר המתפתח . דוגמת העיר העתיקה בירושלים מוכיחה מה גדול כוחם של המורשת והאינרציה ההיסטורית . ירושלים העתיקה של המאה ה , 19 ובמידה רבה גם של ימינו , אוצרת בתוכה מורשת היסטורית ארוכת שנים . ההתפתחויות הרבות שחלו בעיר בתקופה שעסקנו בה , כגון הגידול הרב באובלוסיה , התוספת הרבה של מבני מגורים ומבנים תיפקודיים , והגידול הרב בפעילות הכלכלית והחברתית — כל אלה ה תאימו עצמם למערך ולמבנה הקודם של העיר וצמחו בתוכם או בשוליהם . כך יכלה ירושלים של המאה ה 9 ו להמשיך ולשמור על צורתה ההיסטורית הקודמת , והמודרניזציה פגעה בה אך מעט . עוד יותר מהיסטוריות מצביעה דתיות על שמרנות גם בתחומים גאוגרפיים . אתר המתקדש והופך למקום פולחן ותפילה שומר יותר מכל מקום אחר על רציפות והמשכיות היסטורית . בירושלים יש דוגמאות רבות של מקומות קדושים אשר שמרו על צמידות גאוגרפית לאורך תקופות היסטוריות ארוכות . הר הבית הוא הדוגמה המובהקת ביותר . מאז נתקדש המקום בימי דוד ובנה בו שלמה את הביח הראשון , נשאר אתר זה השטח המקודש ביותר בעיר העתיקה של ירושלים במשך כ 3 , 000 שנה , וער היום הזה . משנתקדש האתר גם בידי האיסלאם , הפך להיות מקודש לשתי דתות . ואף עבור הדת השלישית —הנצרות —היה לו מעמר של קדושה , לפחות בתקופה הצלבנית , ובמידת מה גם בתקופה הביזנטית . דוגמאות בולטות נוספות להיצמדות היסטורית של מקומות מקודשים לאתרים גאוגרפיים אפשר למצוא גם במבני הקודש הנוצריים האחרים בעיר . האתר הנוצרי החשוב ביותר , כנסיית הקבר , חוזר ונבנה באותו המקום מאז המאה ה , 4 ואתרים נוצרים רבים אחרים , כגון י פסגת הר הזיתים , איזור גת שמנים , הר ציון , בריכת השילוח ועוד , נשארו גם הם במקומם לאורך התקופות ההיסטוריות השונות . צמידות המקומות הקדושים לאתרים גאוגרפיים קבועים מובנת , שכן נקשרו אליהם מסורות ואמונות דחיות , וכל עוד נמצאו בירושלים או הגיעו אליה מאמינים באותה המסורת , המשיכו להעריץ אותם המקומות , וחזרו ובנו בהם אם רק היה הדבר באפשרותם . אך המעניין מכל הוא , שלעתים קרה ובני דת חדשה קידשו אותו האתר הגאוגרפי שהיה מקודש לקודמיהם ( באתרים ארכאולוגים רבים בארץ ישראל בולט הדבר , שמקומות אשר נתקדשו בתקופה היסטורית אחת אצל בני תרבות אחת המשיכו לשמש אתרי קדושה גם אצל בני תרבויות חדשות בתקופות היסטוריות מאוחרות יותר . ( מבחינה זו , המקרה של ירושלים , שכל העיר הפכה להיות עיר קדושה לבני שלוש הדתות גם יחד , הוא הבולט ביותר . מעמדה של ירושלים בעיר קדושה לשלוש הדתות העולמיות ? היהדות , הנצרות והאיסלאם , הביא להשתמרות ולבנייה חוזרת ונשנית של המקומות שהיו מקודשים לבני דתות אלו , ועקב כך , לשמרנות ולהמשכיות במיקומם של אתרים חשובים בעיר . הליכוד החברתי דתי של בניהקבוצות

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help