sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:441

היום הזה . הפילוג שחל בישראל אחרי מות שלמה , חורבן הבית הראשון וגלות בבל וחורבן הבית השני — כל אלה לא פגעו במעמד הקדושה המיוחד של ירושלים בעיני העם היהודי . אדרבה : ככל שרבו סבלות העם , כן גדלה כמיהתו אל עיר עןדשו , ואנו רשאים אפילו לומר , כי התגבשות העם היהודי בגולה התרכזה סביב הכמיהה לציון ולחזונות הנבואה המשיחיים על בנייתם מחרש של ירושלים , עיר דור , ושל בית המקרש . ראויה לציון התופעה , שקהילה יהודית התקיימה בירושלים גם ברוב התקופות שלאחר חורבן הבית . במרוצת הדורות היו ימי גזירה , כמו התקופה הצלבנית ( ואולי רק בראשיתה , ( שיהודים לא הורשו לגור בעיר , ואולם , בררך כלל משאך נפתחה בפניהם האפשרות , ולו הקטנה ביותר , חזרו ובאו אליה , גם אם מספר השבים היה לעתים מועט . ברם , בכל הזמנים לא התבטאה חשיבותה של ירושלים בעיני העם היהודי בגודל הקהילה היהודית שנמצאה בה , אלא בכמיהה העזה כלפי עיר הקודש וברצון הכביר לשוב אליה ולקוממה מהריסותיה . אחרי חורבן הבית השני החלה ירושלים להיות לעיר קדושה גם ללא יהודים . כאשר הפכה הנצרות לדתה הרשמית של רומא , בימי הקיסר קונסטנטינוס , החלה ירושלים הופכת לעיר דתית נוצרית . בתקופה הביזנטית שימשה העיר מרכז נוצרי חשוב ומוקד משיכה לצליינים מרחבי האימפריה . הפילוגים בתוך הכנסיה הנוצרית הביאו להתבססות כיתות נוצריות שונות במרכז חשוב זה . כמרים של העדות השונות החלו מתיישבים בה , ועולי רגל ועולי קבע נוצרים החלו מגיעים אליה מאזורים נוצריים שונים ברחבי העולם . עקב כך עטתה ירושלים מעטה של מבני קודש נוצריים . כיבוש ירושלים ( וארץ ישראל ) במאה השביעית בידי הכוח הדתי החדש —האיסלאם —הביא להתבססות עדה דתית שלישית בעיר . ואולם , קהילות נוצריות שונות המשיכו להתקיים בה בל ימי השלטון המוסלמי , שלא לדבר על התקופה הצלבנית , שהעיר חזרה בה לשלטון נוצרי מלא למשך כ 90 שנה . בתקופה זו שוב התארגנה העיר לפי העדות הנוצריות השונות , ושוב נבנו בה מבנים נוצריים רבים . חזרתה של ירושלים לשלטון מוסלמי לא הביאה לניתוק הקשר הנוצרי עם העיר . ערות נוצריות המשיכו להתקיים בה , וצליינים המשיכו להגיע אליה כמעט לכל אורך תקופת השלטון המוסלמי . גם לאיסלאם הפכה ירושלים למרכז דתי מאז נפילתה בידיו בשנת . 637 בשלטון בית אומייה פרחה העיר כמרכז מוסלמי חשוב , ונבנו בה המבנים המפוארים של 'כיפת הסלע' ומסגר אל אקצא . אך גם בתקופות מאוחרות יותר נמשך מעמדה המיוחד של ירושלים בעולם המוסלמי , כעיר השלישית בקדושתה , לאחר מכה ומדינה . המאה ה 9 ו מצאה את העיר כשהיא שרויה תחת השלטון העות'מאני המוסלמי , ועם זאת נמצאו בה גם קהילות גדולות ופעילות של שתי העדות האחרות שהעיר קדושה להם . הנוכחות והפעילות הדתית העניפה של בני שלוש הדתות בעיר במאה ה 9 ו , הטילו רישום חזק ביותר באפיה הגאוגרפי , עד כי לדעתנו ההגדרה ההולמת ביותר את ירושלים בתקופה זו היא הגדרתה כעיר דתית . הפעילות הדתית בירושלים במאה ה 9 ו מוצאת את ביטויה בכמה תחומים גאוגרפיים בולטים ( יש להניח שפעילות דתית דומה , בתקופות היסטוריות קודמות , מצאה אף היא ביטוי בתחומים אלה , ( ונראה כי אפשר למנות 5 תחומים כאלה . א . האובלוסיה . במרוצת הדורות נתבססו בירושלים 3 עדות אב דתיות ; יהודית , נוצרית ומוסלמית . אלו שבו והתחלקו לעדות ולקבוצות משנה עקב חילוקי הדעות בתחום האמונה ולגבי צורת הפולחן , ובהתאם לארצות המוצא של בני הקבוצות השונות . רגשות דתיים עזים לעיר הקדושה הם שמשכו מספר כה רב ומגוון של קבוצות משנה מקרב שלש העדות הראשיות , והם גם

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help