sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:440

עיר דתית רוחנית תכונה גאוגרפית נוספת שאנו יכולים למנות בירושלים שבין החומות ( לבד משתי התכונות הקודמות שייחסנו לה ו היותה עיר היסטורית עתיקה ועיר מוסלמית מזרחית , ( היא היותה עיר דתית רוחנית . מעמדה האוניברסלי המיוחד של ירושלים נובע מכך שהיא העיר היחידה בעולם שנתקדשה לשלוש הדתות המונותאיסטיות — היהדות , הנצרות והאיסלאם . הדח היא גורם מפתח בהבנת התפתחותה של עיר היסטורית עתיקה זו . נראה כי בשום תקופה מחקופותיה ההיסטוריות לא מילאה ירושלים תפקיר כלכלי בעל חשיבות כלשהי . אין לעיר כל אוצרות טבע או מקורות אנרגיה , והאיזור הכפרי שבסביבותיה דל יחסית ואין בכוחו לשמש לה עורף ( הינטרלנד ) חקלאי ראוי לשמו . בתקופותיה ההיסטוריות השונות גם לא נמצאה העיר בקרבתן של דרכי מסחר בין לאומיות —דבר שעשוי היה להביא לצמיחתה הכלכלית והיישובית . אין לקבל את הרעה שחשיבותה של ירושלים נבעה ממיקומה בהצטלבות דרך האורך של גב ההר בארץ ישראל ודרך הרוחב שחיברה את חוף הים עם עבר הירדן ; מקומות רבים אחרים לאורך דרך ההר , כגון ; גבעת בנימין , בית אל , גבעון ועוד , היו מתאימים יותר מבחינה זו . ירושלים היבוסית אף לא שכנה על דרך ההר עצמה , אלא בשוליה , שכן הדרך עברה בקו פרשת המים הטופוגרפית של איזור ההר , ואילו העיר יבוס נמצאה בריחוק מה ממנה מזרחה , בשטח נמוך ליד עמק הקידרון . מעלותיה של יבוס היו קיומו של מקור מים חיים —מעיין הגיחון —בתחומה , ובהימצאותה על פני שלוחה טופוגרפית שעמקים הקיפוה מרוב צדדיה , מצב שאפשר הקמת מערכת ביצורים חזקים ביותר במושגי הימים ההם . ברם , נתונים דומים היו לשורה ארוכה של ערים בארץ ישראל , ואף אין בהם להסביר את מעמדה הרם של ירושלים בתקופות מאוחרות יותר . ועוד יש לומר , בי השטח שהעיר נמצאה בו לא הקל על התפשטות עירונית , פניה של ירושלים הקדומה היו לא למערב , אלא דווקא מזרחה , לעברהמדבר . מבחינה פוליטיתשימשה העיר מדי פעם בירה של האיזור ושל מלכויות שנתכוננו בה , אך גם בכך לא היה עיקר חשיבותה ; מעמדה הדתי רוחני הוא שהביא להתפתחותה של ירושלים והוא שהיקנה לה את חשיבותה העולמית . הראשון שקבע לירושלים מעמד מיוחד היה , בנראה , דוד המלך . מסתבר שעשה זאת קודם כל מתוך שיקולים פוליטיים , שבן בחר לקבוע את בירת ממלכתו המאוחדת בעיר ניטראלית , שלא זוהתה עם שבט מסוים מישראל , ובמיוחד לא עם אחד משני השבטים החזקים , יהודה ובנימין . אחר כך העניק דוד לירושלים גם מעמד מיוחד של קדושה , בהביאו אליה את ארון הברית , ובהעלותו את הרעיון בדבר הצורך לבנות בה מקרש —מפעל אשר הגשים בנו שלמה . קביעת ירושלים בימי דוד ושלמה כעיר הקדושה לעם ישראל נשארה בתקפה בכל הדורות ונמשכת עד ירושלים של המאה ה , 19 והן מאפיינות את העיר במידה מסוימת עד היום . רומה שמותר לכנות תכונות אלו חיצוניות , הן אינן מתבטאות לא במערך העיר , לא במבנה הפנימי שלה ולא בארגון הכללי של מוסדותיה , אלא בקיום תרבות 'מזרחית' אחת אצל כל תושביה —מוסלמים , נוצרים ויהודים כאחד . תרבות זו הקיפה את המזון , הלבוש , צורת המגורים , נוהגי החיים בבית וברחוב , דרך המקח והממכר בשווקים , התובלה האפיינית בעזרת בעלי חיים , ודרך האספקה המיוחדת של המים . היא התבטאה בהעדר חוש אסתטי , בכיבוד קיצוני של ערכים מסרתיים , בהכוונה פנימה של החיים הפרטיים ובהכוונה החוצה של חיי המסחר . כל אלה ועור תכונות מזרחיות אפייניות אחרות הן המעניקות את המראה האפייני לערים המוסלמיות , והם ששיוו גם לירושלים העתיקה של המאה ה 9 ו את הצביון התרבותי החיצוני של עיר מזרחית טיפוסית .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help