sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:439

נראה כי מבנם ומערבם היו מורכבים ומסובכים בהרבה מן התיאור הפשטני שהובא לגבי העיר המוסלמית . רומה כי 3 גורמים דוברו במקרה של ירושלים , והביאו לכך שהעיר לא נתגבשה במבנה זהה לזה המיוחס לעיר מוסלמית . קודם כל ברור , שאף אם ננסה לשבץ את ירושלים בקבוצת הערים מהטיפוס המוסלמי , הרי שהיא תימנה עם הערים מהסוג השני של קבוצה זו שצויין קורם על ידינו , היינו , עם ערים היסטוריות עתיקות שהאיסלאם חדר אליהן , התנחל בתוכן והתאימן אליו . בנוגע לערים כאלו , ספק רב הוא אם בכלל אפשר לראות בהן ערים מוסלמיות . וכבר העלו חוקרים רבים , כי חלק ניכר מהתכונות הגאוגרפיות שצוינו על ידינו כאפייניות לעיר המוסלמית , נתקיימו בעצם גם בערים היסטוריות אחרות , כמו , למשל , ערי ימי הביניים , שהאיסלאם כלל לא חדר אליהן . וכך טוענים חוקרים אלה , כי חומה ושערים , מצודות שלטון , בתי מרחץ , רחובות מעוקלים ואף שווקים ורבעים , נמצאו בערים עתיקות רבות אחרות . חלק מהחוקרים אף מפקפק אם אפשר בכלל להבחין בתכונות מיוחדות לעיר המוסלמית . לטענתם , עיר מיוחדת כזו אינה קיימת כלל , והתכונות שיוחסו לה אפייניות לכל עיר היסטורית עתיקה . גם אם לא נקבל טענות אלו ונסכים שאכן קיימות מספר תכונות גאוגרפיות פיסיות אפייניות לערים מוסלמיות , ברור שבירושלים חלק ניכר מהתכונות המיוחסות כאילו לעיר המוסלמית קדומות בעצם לתקופת האיסלאם , והן תוצאה של תקופות היסטוריות קודמות ומאפיינות בעצם עיר היסטורית עתיקה . הגורם השני שמנע את הפיכת ירושלים לעיר מוסלמית אפיינית היא מעמדה המיוחד כעיר דתית הקרושה לשלוש הדתות העולמיות . כפי שנראה להלן הביאה עובדה זו להתפתחות תכונות גאוגרפיות מיוחדות בעיר , שאפשר לכנותן תכונות גאוגרפיות דתיות . אלו האפילו במידה רבה על אפייה של העיר כעיר מוסלמית והעניקו לירושלים מעמד בולט של עיר דתית יותר מאשר עיר מוסלמית . במקביל למסגד יום הששי ולמבנים מוסלמיים אחרים התבססו בעיר כנסיית הקבר ומבנים נוצריים אחרים , וכן הבותל המערבי ומבנים יהודיים אחרים . אוכלוסיית העיר הורכבה מבני שלוש הדתות . הכלכלה נתבססה על מעמד העיר כעיר דתית . מערך הבניה בעיר , החלוקה לרבעים , ודרך החיים והפעילות בעיר — כל אלה היו קודם כל של עיר דתית , ורק אחר כך של עיר מוסלמית . הגורם השלישי שעיכב בעד הפיכת ירושלים לעיר מוסלמית אפיינית היא העובדה , שברוב תקופות השליטה המוסלמית בעיר —פרט לתקופה הראשונה של שלטון בית אומייה ולכמה פרקי זמן קצרים נוספים בזמנים מאוחרים יותר — לא תרם השלטון תרומה מיוחדת להתפתחות ירושלים . לדוגמה ו אין להשוות את הבניה העצומה שהתנהלה בעיר בימי הבית השני ובתקופות הביזנטית והצלבנית עם מה שהתרחש בתחום זה ברוב התקופות המוסלמיות . מסוף התקופה הצלבנית וער למאה ה , 19 במשך למעלה מ 500 שנה , נמצאה העיר בדרך כלל ( פרט לחלק מהתקופה הממלוכית ולמאה ה 6 ו ) במצב של קפיאה יחסית . ארץ ישר . < ל וירושלים היו אזורים שוליים וחסרי חשיבות בממלכות המוסלמיות של המזרח התיכון . פרט למעמדה הדתי לא מילאה ירושלים כל תפקיר במסגרת ממלכות אלו ולפיכך אין להשוותה כלל לערים אחרות בעולם המוסלמי , כקאהיר , בגדד וכיוצא באלו . ירושלים נשארה תמיד דלת אוכלוסין ביותר , עד כי ספק רב הוא אם ראוי בכלל לכנותה עיר באותם הזמנים . קפיאה יחסית זו בהתפתחות העיר בתקופות המוסלמיות היא שסייעה להשתמרות תכונות היסוד שלה כעיר היסטורית ודתית , והביאה לצימצום חדירתן לתוכה של התכונות המוסלמיות האפייניות לכדי גורם משני בלבד . אף על פי כן נראה , כי אפשר בכל אופן לאבחן תכונות מוסלמיות אחדות —שביתר דיוק מוטב , אולי , לכנותן 'מזרחיות' — המאפיינות את ירושלים העתיקה r אלו הובלטו היטב בשחזור שלנו של

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help