sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:438

מעולה הסחורה היקרה והחשובה —אריגי הטכסטיל ; מעבר לזה —רוקעי הנחושת , הנגרים והמסגרים ; סמוך לשערים— מוכרי המזון , רצעני האוכפים וטווי הצמר מכפרי הסביבה ( האחרונים נמצאים לעתים אף מחוץ לשערים ) ולבסוף , בפריפריה — המלאכות המצריכות שטח נרחב או מהוות מטרד בעיר , כמו קדרות , צבעות הצמר והבורסקות . לעיר בררך כלל חומה ושערים , והיא מחולקת לרבעים , בהתאם לקבוצות דתיות ואתניות שונות הנמצאות בתוכה . כל רובע מהווה יחידה בפני עצמה , ופעמים שיש לו אפילו חומה ושערים משלו ; בתוכו מסגד , בית מרחץ ( חמאם ) ושוק . הרובע היהודי שוכן בדרך כלל ליד ארמון השליט —מטעמי בטחון . רחובות העיר צרים ועקלקלים . האוריינטציה של בתי המגורים היא פנימה —לעבר החצר ונגד הרחוב . בית הקברות נמצא מחוץ לחומות , והוא כולל בתוכו על פי רוב קבר של קדוש . חלק מחוקרי הערים המוסלמיות אף מנסה לקבוע תכנית היארארכית קבועה יחסית בעלת מבנה קונצנטרי : במרכז —המסגד הגדול , הבזאר ( השוק ) והחמאם ( בית המרחץ ;( מעבר לו —בתי המימשל ; מעבר להם —מעגל אזורי המגורים , הלאה מהם —האזורים הכפריים למחצה ובתי הקברות . החוקרים מבחינים גם בין שני סוגים של ערים מוסלמיות ? ערים חדשות , שהוקמו ותוכננו לאחר ראשית האיסלאם ובידי שליטיו , וערים עתיקות שהאיסלאם התנחל בתוכן . לגבי שניהם הרעה היא , שרגם רחובות העיר ומערכה הולך ומתנוון במרוצת הזמן לרגל חוסר הארגון המוניציפאלי של העיר המוסלמית . הדבר מתבטא במיוחד באיזור המסחרי , שהחנויות יכולות להיבנות בו בכל שטח פתוח מצוי , ופחות מזה באזורי המגורים , שם מנצלים התושבים שרידי בתים קודמים כיסודות לבתיהם הם . בדיקת התאמת תכונות המבנה והמערך של העיר המוסלמית האפיינית שציינו , לגבי ירושלים , מעלה , כי התאמה כזו אכן קיימת אך היא חלקית בלבד . מסגר יום הששי , מסגר אל אקצא , אינו במרכז העיר אלא בתחומי האתר ההיסטורי המקודש , הר הבית . יתירה מזו : בקרבתו קיים מבנה מוסלמי שני , הקדוש לא פחות'— כיפת הסלע' —וקדושת שניהם היא מעל ומעבר לדרגת הקדושה הרגילה של מסגד יום הששי בערים מוסלמיות אחרות . לירושלים חומה ושערים , אך מערכם ומיקומם של אלה קודמים לתקופה המוסלמית . תוואי חומת העיר המוסלמית חופף במידה רבה את תוואי העיר הרומית ( איליה קפיטולינה ) שנבנתה בידי הקיסר אדריאנוס , וגם מיקום השערים העיקריים של העיר —בארבע רוחותיה —זהה במידה רבה למיקום השערים העתיקים ( אלה נתגלו מתחת לשערים הנוכחיים , או קרוב מאד אליהם . ( גם מיקומם וחשיבותם של שני מבצרי השלטון שנמצאו בעיר בתקופות המוסלמיות —זה העיקרי שב'מגדל דוד , ' והאחר במבנה שנודע כ'ארמון פילאטוס , ' בפינה הצפונית מערבית של הר הבית — כבר נקבעו בתקופות קודמות , שכן באותם המקומות נמצאו מצודות העיר וארמונות השליטים כבר בימי הבית השני . מערך הרחובות הראשיים קדום אף הוא לתקופה המוסלמית : רחוב הגיא , העובר משער שכם לכיוון שער האשפות , לרגלי מיתחם הר הבית , הוא , כנראה , תואי היסטורי מימי הבית השני ; ואילו שני הרחובות הראשיים המצטלבים — זה היורד משער יפו להר הבית וזה הנמשך משער שכם לכיוון שער ציון — הם רחובות ה'קארדר ו'הדקומנוס' של העיר הרומית . גם מיקומם של אתרים היסטוריים חשובים אחרים בעיר — כמו כנסיית הקבר — קודם לתקופה המוסלמית . שוק מוסלמי אפייני אכן קיים בעיר , ואף אפשר להבחין בו בריכוזי חנויות בהתאם למוצרים השונים , אך הסידור הקונצנטרי והדירוג ההיארארכי משובשים למדי . בתי מרחץ קיימים , אך ארגונם ומיקומם שונים מהמצוי בעיר המוסלמית ; יתכן שאף קרמו לה . ח'אנים קטנים היו בירושלים , אך נראה שלא מילאו בה תפקיר חשוב , שכן העיר לא היתה מעיקרה עיר שיירות ימסחר . ולבסוף ו העיר אכן היתה מחולקת לרבעים ולשכונות — ומהם אפילו בעלי חומה — אך

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help