sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:435

עדיין היה מעמד מיוחד של קדושה , ומוסדות תורה , כישיבות הגדולות , המשיכו להעדיף לשכון שם . לעומת ואת החלו המוסרות החילוניים המודרניים זה מכבר להקים את בנייניהם בעיר החדשה . נטישת העיר העתיקה על ידי יהודיה כבר סוף תקופת השלטון העות'מאני מוצאת את ביטויה גם במקורות התקופה . גד פרומקין מספר בנושא זה ו 'בשנת 905 ו גמלה ההחלטה בבית אבא לעקור את דירתנו מהבית בעיר העתיקה בה נולדתי וגדלתי ולצאת אל מחוץ לחומה . כמה שנים רצתה אמא בכך , ולא מצאה אזניים קשובות אצל אבא , שהיה קשור אל העיר העתיקה בכל נימי נפשו ... כמה מבני המשפחה הקרובים ומכרים מזמן עזבו את העיר העתיקה , וביקור לשכונות החדשות היה בו משום טרדה וטרחה ואיבוד זמן . ולא זו בלבד , אלא גם יותר ויותר היה הדבר קשה לאשה לצאת יחידה ולעבור את כל הסמטאות והמבואות ער לשער יפו שנתרוקנו והלכו מישוב יהודי . 47 ' בעיר העתיקה נשארה בעיקר האוכלוסיה העניה והנתמבת , שלא היה באפשרותה להתיישב בעיר החדשה . מגמת היציאה אל מחוץ לחומות אף נחשבה לחיובית ולחיונית באותם הימים , וזכתה לעידוד מצד כל הגורמים היהודיים , הן מנהיגים שבפנים והן פילנתרופים ו'פטרונים' שמבחוץ . עליית רמת החיים והמודרניזציה באורח החיים עשו אף הן את שלהן , ורבים היו היוצאים . מוסדות ממשל עירוניים וממשלתיים , מוסדות רפואה ומוסרות כלכליים , בתי חולים , בתי מסחר , בנקים ועוד , החלו עוזבים את העיר העתיקה ומקימים את בתיהם בעיר שמחוץ לחומות . ערב מלחמת העולם הראשונה ( 1913 ) תוהה דוד ילין על עתידה היהודי של העיר העתיקה , ושואל : איזו חשיבות נשארה לה לעיר העתיקה כעת , מלבד חשיבותה ההיסטורית ? תשובותיו אמנם איתו ? א ) ההבט הדתי — הכותל ובתי הכנסת החשובים : ב ) ההבט המסחרי — שכן המקום מאוכלס בולו ולירושלים העתיקה יש הכוח המושך שלה . לדעתו יש לפעול לעשות למען שמירת ריכוז יהודי בעיר העתיקה ונגד העזיבה והנטישה . הוא קובל על שלא נעשה דבר בכיוון זה : 'ומה עשו אבותינו ומנהיגינו לתקוע להם יתר במקום נאמן בציון ובירושלים ? ומה עשינו אנחנו בעצמנו ' ? . גם אוסישקין היה בין אלה שתבעו להמשיך ולרכוש שטחים ומבנים בירושלים העתיקה . הוא אף הציע להעביר את חצרות היהודים בעיר העתיקה על שם 'הקרן הקיימת לישראל' . אך הכל היה ללא הועיל . אפילו ממוני ה'כוללים' השונים , שהצטיינו לפנים ברכישת חצרות בירושלים העתיקה כדי לגאלן מידי נכרים , החלו מפנים את תשומת לבם יותר ויותר לעיר החדשה , והחלו בונים את שכונותיהם ובתיהם שם . כך הלך ונסגר מעגל התפתחותה של ירושלים העתיקה היהודית בתקופת דיוננו . היישוב היהודי הקטן שנמצא בעיר ההיסטורית בראשית המאה ה 19 גדל ופרח מאד במשך המאה , ובמיוחד במחציתה השניה , אך לקראת סופה החלו מסתמנים תהליכי דעיכתו , באשר את מקומו תפשו בהדרגה השכונות היהודיות שמחוץ לחומות , שהחלו יוצרות את ירושלים היהודית החדשה . . 47 פרומקין , שופט , עמי . 48 . 125 ילין , ירושלים העתיקה , עמי . 49 . 70-65 על פעילותו הרבה של אוסישקין לבל תוזנח העיר העתיקה , ראה : אוסישקין , ספר יובל , עמי 8 גו-ו , 14 ו . 50 . 224-22 בנושא זה נרחיב את הדיבור בחלק השני של חיבורנו,- וראה : בן אריה , שלבי יציאה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help