sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:434

ראשיה נטישת היהודים את העיר העתיקה מעניין לציין , שעיקר תהליך ההתפשטות היהודית בתוך העיר העתיקה חל במקביל לתהליך יציאת היהודים אל מחוץ לחומות . אלא שבניגוד לתהליך ההתפתחות מחוץ לחומות , לא נמשכה ההתפשטות היהודית בתוך העיר העתיקה בתקופת המנדט הבריטי 1 הקשיים הרבים שהיו כרוכים במגורים בתוך העיר העתיקה , שנוספו עליהם תנאי בטחון גרועים ומאורעות דמים שפרצו בראשית תקופת המנדט הבריטי ( מאורעות 1921 ו , ( 1929 הביאו את היישוב היהודי להעדיף את השכונות החרשות שמחוץ לחומות . בעיר העתיקה החלה בתקופה זו 'נסיגה , ' מאזורי השוליים אל הגלעין הקבוע והברור של הרובע היהודי . גלעין קדום זה המשיך להוות את עיקר השטח שהוחזק בירי היהודים בתקופת המנדט הבריטי , והוא גם שנפל האחרון בידי 'הלגיון הערבי' במלחמת העצמאות . בשלהי השלטון העות'מאני ( 1914-1870 ) עדיין המשיבה העיר העתיקה להוות מרכז יהודי חשוב בירושלים , למרות התפתחות ירושלים היהודית שמחוץ לחומות . נראה כי שיאו של היישוב היהודי בעיר העתיקה היה בשנות ה 80 ובראשית שנות ה , 90 עת הגיע כלל האוכלוסיה היהודית בעיר לכרי 25 , 000 נפש , כאשר קרוב ל 0 ס 19 , 0 מהם התגוררו בעיר העתיקה וכ 6 , 000 בלבד מחוצה לה . בשנות ה 90 החל להסתמן המפנה , כאשר רוב הגידול כבר היה מחוץ לחומות . לקראת סוף שנות ה 90 התאזן מספר היהודים מחוץ לחומות עם זה שבפנים , וערב מלחמת העולם הראשונה כבר נטו בפות המאזניים לצר היישוב שמחוץ לחומות . עם זאת חשוב לציין , כי עד סוף תקופת השלטון העות'מאני המשיך ריכוז יהודי גדול להמצא בתוך העיר העתיקה . לחלק זה של העיר אינם מלאים ומדויקים , די בהם כדי להצביע על ריכוז גדול של אוכלוסיה יהודית במקום זה בתקופת המלחמה . חדירת הסוחרים היהודים לשוקי העיר , ובמיוחד לחלקו התחתון של הרחוב המרכזי , בין הר הבית ורחוב דוד , חיזקה את רציפות השטח היהודי , ובעצם גרמה להגדלת מה שנקרא 'הרובע היהודי . ' נראה אפוא , כי אין לדבר על תחום ברור ומוגדר של הרובע היהודי במאה ה 9 ו , אלא על איזור שגבולותיו הלכו והשתנו במהלכה של תקופת דיוננו . עם זאת אפשר לאתר בבירור את גלעינו , ואף בסיס סביר להתפשטותו , של הרובע היהודי בתקופה הנדונה . ב 40 השנים הראשונות של המאה ה 9 ו היה זה , כפי שציינו בבר בפרק הקודם , איזור בתי הכנסת הספרדיים והסביבה הקרובה . עם התחדשות הערה האשכנזית בירושלים היא נצמדה לאחותה הספרדית , ועקב כך הלך הגלעין והתרחב . עד לראשית שנות ה 70 התרכזה הפעילות היהודית בתחומי מה שידוע היום כרובע היהודי . מכאן ואילך החל תהליך ההתפשטות לעבר הרובע המוסלמי . גם הפיצול העדתי בקרב היהודים מצא את ביטויו , במידת מה , בתחום המגורים י הספרדים העדיפו להתרכז בסביבת בתי הכנסת הספרדיים ורחוב המיידאן , הפרושים — סביב בתי הכנסת ה'חורבה' ו'סוכת שלום , ' והחסידים —סביב בית הכנסת 'תפארת ישראל' ובית כנסת חב"ד . עם התפצלות ה'בוללים' קם מרכז חצר ובית כנסת לכל 'כולל . ' אף בעת ההתפשטות לרובע המוסלמי נוצרו ריכוזים עדתיים . ובכל זאת נראה , כי המשותף בין הקבוצות היהודיות השונות עלה בהרבה על המפריד ביניהן , וכך היה המצב גם בנושא המגורים . ליכוד יהודי כללי היה מחויב המציאות נוכח ההתנגדות והקשיים הרבים שהיהודים נתקלו בהם מצר המוסלמים והנוצרים . חרף הפיצול שביניהן העדיפו אפוא הקבוצות היהודיות השונות לגור תמיד כשהן סמוכות זו לזו . בך גדל הגלעין היהודי הקטן של ראשית המאה ה 19 במעין צורה קונצנטרית , והשטחים שנוספו לו , כולל אלה שמחוץ לרובע היהודי יצרו אתו רצף טריטוריאלי אחיד .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help