sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:433

סיכום ההתנחלות היהודית מחוץ לרובע היהודי לסיכום נושא ההתפשטות היהודית בעיר העתיקה ניתן להצביע על שתי מגמות 'מרחביות - . ' חל ק ניכר מ'המתנחלים' היהודים העדיפו להתיישב ברחובות שמצפון לרחוב השלשלת ( רחוב השוק ) ו על ידי כך נשארו בקרבת הרובע היהודי וכתוצאה מכך גם הרחיבו את האיזורהיהודילכיווןצפון . אך נמצאו גם משפחות יהודיות רבות שהתנחלו במקומות אחרים ברובע המוסלמי—אף בריחוק מהרובע היהודי — כמו במעלה רחוב הגיא בדרך לשער שכם , מצפון לאיזור הסראייא באיזור באב חוטה , ועוד . לעומת זאת לא חדרו היהודים כלל לתוך הרובע הנוצרי , ונראה כי הדבר נבע מ 3 סיבות : א ) הרובע המוסלמי היה הגדול מבין ה'רבעים' והפחות צפוף באוכלוסייתו , ולעומתו היה הרובע הנוצרי קטן וצפוף הרבה יותר הן בתושביו והן במוסדותיו ( מנזרים , בנסיות ואכסניות ;( ב ) הבעלות על הבתים והדירות ברובע המוסלמי היתה במקרים רבים בירי אנשים פרטיים , שהסכימו למכור , ובמיוחד להשכיר , את בתיהם , לעומת זה היו בתים רבים ברובע הנוצרי בבעלות המנזרים השונים ואלה לא נאותו להשכיר את בתיהם י ג ) נראה כי מערכת היחסים בין היהודים והמוסלמים במאה ה 9 ו היתה תקינה הרבה יותר מזו שבין היהודים והנוצרים . ברובע הנוצרי שלטו הכמרים והמנזרים . על יהודים אסור היה להתקרב ל'כנסיית הקבר' ( ראה עמ' ( 359 — 358 ואף לעבור בסמטאות קרובות אליה . כלפי הנוצרים אף היה ליהודים יחס של איבה , היות שראו אותם כבני דת הלוחמת בהם ; לא בן יחסם אל המוסלמים , שראו אותם כשכנים שליטים שבקרבם הסגרים . ^ צמת ההתנחלות היהודית ברובע המוסלמי מוצאת את ביטויה במפקד שערך המשרד הארץ ישראלי של ההסתדרות הציונית . במפקד זה נמנו ברחוב חברון , למשל 557 , בתי אב 355 ) ו נפש ) —יותר מאשר ברחוב היהודים 436 ) נפש ) וברחוב חב"ד ( ו 78 נפש ) . אף אם מספרים אלה . 41 פרס , מאה שנה , עמ . 41 . 41-39 , 34 שם , עמי . 43 . 42-41 זוטא סוקניק . עמי . 44 . 115 ראה למשל ; לונץ , נג ( יבות ( קרסל , ( עמ 201-200 ( מת 1 ן : לוחארץ ישראל , טו-יט . 45 . ( על היחסים בין היהודים למוסלמים , שהיו בדרך בלל תקינים , ראה 1 מעוז , ירושלים , עמי . 4 « . 163-140 המשרד , ספירה , עמי . 5 רוכניהם צורפי כסף וזהב יהודיים , רובם ככולם יוצאי אפריקה הצפונית ששם מלאכה זו היא מקצוע יהודי . ממול לרחוב זה נמשך דרומה , בכוון לשער ציון , רחוב היהודים . שוק גדול לערבים היה בצפונה של העיר בין שער שכם לבין מוריסתאן . בשוק זה נמכרו מצרכי מזון והיו בו גם מסבנות ובתי בד לעשיית שמן שומשומין ושמן זית . 41 ' לאחרונה נציין , כי בשווקים התמקמו גם הבנקים היהודיים הראשונים . על כך מספר פרס י : 'פתיחת שערי ירושלים אל המערב והגישושים הראשונים לקשירת קשרי מסחר עם ארצות חוץ , הניעו את השו"ב הספרדי הירושלמי יעקב אהרון ואלירו ליסד בשנת 848 ו את הבנק הראשון בירושלים . ראיתי את הבנק הזה לאחר ארבעים שנות קיומו , כשהיה בבעלותו של בן המיסר , אהרון ואלירו , ברחוב דוד בשני חדרים צנועים שחלונותיהם פונים לבריכת חזקיהו ... ברחוב דוד מול שוק התבואה היה עוד בנק יהודי שבעליו היה המוהל הידוע ר' נתן נטע הירש המבורגר . בנק זה תפס חנות קטנה של 3 x 2 אמות ... בנק זה מלא גם תפקיד של סוכנות להעברת מכתבי אשראי ומכתבים רשומים מאניות הסוחר העוגנות בחוף יפו לירושלים וחוזר חלילה . 42 ' על רקע ההתפתחות הרבה של שוקי העיר העתיקה בסוף תקופת השלטון העות'מאני אפשר להבין גם את פעילותה של חברת יבער ירושלים' בראשית תקופת המנדט הבריטי , שפעלה למען ניקויו ואירגונו מחדש של שוק הכותנה , ולמען סידור בתי אריגה ליהודים ולמוסלמים בתוכו .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help