sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:423

ראשית ההתפשטות היהודית מחוץ לרובע חוסר הדירות ברובע היהודי והגידול הרב באוכלוסייתו הביאו להתפשטות היישוב היהודי לאזורים אחרים בעיר העתיקה . על כך מספר לונץ : 'בעשור השני של המאה הזאתנתר"י-תר"ך , כלומר , שנות ה 50 של המאה ה 9 ו , [ באשר רבו העולים מארץ רוסיה ופולין שנה שנה להתאחז בארץ הקודש , והרחובות האחדים אשר בתוך הרובע הזה לא יכלו עור לשאת את כל הבאים , הרהיבו אחדים מהאשכנזים עוז בנפשם להעתיק את מעונם מרחובות הרובע הזה , לצפון רובע היהודים , לרחובות אשר משמאל לשוק הירק . הרחובות האלה נקראים עד היום בפי אחינו שוק חברון , על כי הראשונים מהמתיישבים בהם היו ילידי חברון . וכה העתיקו את עצמם מעט מעט , לרגל ריבוי העולים לצפון העיר , עד לפני שער שכם' . ועל סוף שנות ה 60 הוא מספר ' .- היהודים ישבו בהרובע שלהם , שכבר התחיל להשתרע על פני רחוב חברון והלאה ער מעבר השני של השאריע , ששם החזיק הגביר ר' פישל לאפין בחצר גדולה בעלת בתים רבים ויכונן בה גם בית מררש — וזה היה התחום האחרון של מושב היהודים . רק שניים שלושה יהודים , שהיו נתיני ממשלות אחרות , הרהיבו עוז בנפשם להתיישב ברובע באב חאטע , מפני טוב האוויר שם , אך לרובע הנוצרים , להלאה מרחוב הבאטראק הנזכר לא ההין שום יהודי ללכת ביחיד , מפחדו פן יתעה מדרכו וייכנס לרחוב הטריפה ( כך נקרא בפי היהודים הרחוב אשר לפני כנסיה העומדת על קבר מחוקק דת הנוצרית ( ... שאז אחת דתו להלקות מכות אכזריות עד אשר יימלט כל עוד נפשו בו ... רובע היהודים התחיל בקצה מנזר הארמנים ( ריר אל ארמן ) במקום החצר הנקרא עד היום "חצר הכולל" ( את החצר הזאת שכרו ראשי עדת האשכנזים מהמנזר הארמני עוד בסוף המאה האחרונה [ תק"ץ-ת"ר , כלומר , שנות ה 30 של המאה ה , [ 19 ושני בתים גדולים ייחדו לאפיית המצות , ואת יתר הבתים השכירו ליחידים בלי רווח , שנשארו בחזקתם עד היום ... ואף על פי שהרובע הזה נקרא רובע היהודים , בכל זאת רק בתים אחרים ממנו הם אחוזת היהודים ורכושם ( מלבד בתי הכנסיות , התלמוד תורה ובתי החולים ויתרם שכורים ליהודים בחזקה ... ( ומאשר כי בתקופה הזאת החל הישוב להתגדל במדה מרובה שנה שנה , . 3 לונץ , נזורה דרך , עמי . 4 . 10 פרומקין , שופט , עמי . 5 . 46-45 לונץ , נתיבות ( קרסל , ( עמי ) . 263 מתוך.- לוח לתרנייח , ג , עמי -59ו . ( 7 עם זאת נראה , כי יהודים רבים עדיין המשיכו להעדיף את המגורים בעיר העתיקה על מגורים בשכונות שמחוץ לחומות . ל 1891 מוסר לונץ , כי יוקר הדירות בתוך העיר העתיקה גבוה עדיין מזה שמחוץ לחומות ' . בעד חדר בינוני , שבעה על שמונה אמות , עם בית תבשיל קטן וחל ק בהאוצר והבור המשותף לכל בני החצר משלמים רמי שכירות , בפנים העיר , לשנה 650— גרוש , מחוץ לעיר 550— גרוש' מספר החנויות ופינות המסחר ברובע היה רב והצפיפות גדולה . על רחוב הספרדים ( רחוב המיידאן , ( למשל , מספר גד פרומקין , כי היו בו כמה חנויות קטנות , שמכרו בהן מיני מאפה , סוכריות וממתקים נוסח הספרדים . בין חנויות הממתקים היתה חנות ספרים , שאפשר היה להחליף בה ספרי קריאה תמורת תשלום שבועי מסוים . מאחורי בית הכנסת הגדול על שם רבן יוחנן בן זכאי היתה ה'חכורה , ' חצר הקדש שבה גרו בני דלת העם מקרב הספרדים , בעיקר אלמנות , שהתגוררו בצפיפות רבה , כמה וכמה מהן בתא צר וקטן . גם ברחובות ובחצרות אחרות , כמו למשל בחצר ה'חוש , ' גרו יהודים בצפיפות מרובה ובתנאי מגורים קשים ביותר .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help