sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:411

בשם "ישיבת עץ חיים" שמה יקרוו תורה מפי הרבנים הגדולים . ' ... בהמשך הדברים טוען הכותב שיש צורך להקים בתי ספר למלאכה לנערים אשר אינם מוכשרים להמשך לימודיהם בישיבה . עכשו הם לומדים בתור שוליות אצל בעלי מלאכה שונים , אך יש בכך צדדים שליליים רבים . החזקת הישיבה נתקלה בקשיים . כבר ב ו 187 מוסר 'הלבנון / כי באמריקה נערכה מגבית למען ישיבת 'עץ חיים' בירושלים . ואילו ב 881 ו אומר העתון , כי בתי ה'תלמוד תורה' וישיבת ' עץ חיים' ב'כוללות' אשכנזים פרושים עומדים להסגר , מכיוון שקצרה ירם של הגבאים לכלכל את ההוצאה הגדולה . " תקציב הישיבה התבסס בעיקר על הקופה הכללית 'ר' מאיר בעל הנס , ' וכן על קופות קבועות בחוץ לארץ , הקדשות בירושלים ושד"רים . ב 1891 מרווח לונץ , כי בישיבה 17 חדרים , וכי מלבר לימורי קורש לומדים גם כתיבה וחשבון . ב'תלמור תורה' לומדים כ 250 תלמידים , ובישיבה כ 40 . ל 1899 ( תרנ"ט ) מוסר דוד ילין ' ; בתוך העיר פנימה נשלם עתה הבנין החדש אשר הוקם בחורבת ר"י החסיד לישיבת "עץ החיים , " אולם גדול ורחב ירים וחדרים אחדים מצדו . וביום מחר יחוגו מנהליו את חנוכת הבית ברוב עם' . ישיבת 'עץ חיים' אף פתחה סניפים בשכונות החדשות שמחוץ לחומות . אחד המקורות מציין כבר ל , 1889 כי ת"ת הכללי בחצר ר' יהודה החסיד קבל תחת כנפיו את בתי ת"ת בשכונות נחלת שבעה , משכנות ישראל ובית יעקב , על מנת שיחדיו ירימו קרן התורה . לקראת 0 ו 9 ו בבר נזכר ב'האור' דבר העברת הישיבה לבניינה החדש ליד שכונת מחנה יהודה . נמסר גם , כי עם העברתה למקומה החדש אין הישיבה רוצה עוד לתמוך בסניפיה הקטנים שבשכונות . אבות ניצבים בפני בעיה לאן לשלוח את בניהם , שכן ישיבות אחרות במאה שערים וכוי מרוחקות יותר . לסיכום חשוב לציין , כי 'ישיבת עץ חיים הכללית' היתה הישיבה האשכנזית הראשונה שייצגה חידוש וייחוד בישיבות ירושלים , הן מבחינת גדלה והן מבחינת מטרותיה . היה זה מוסר חינוכי מאורגן וגדול , שהקיף בשיאו מאות תלמידים , ב'תלמוד תורה' לילדים , בישיבה קטנה לנערים ובישיבה גרולה לתלמידים בוגרים ולבעלי משפחות , שמטרתו העיקרית —מתן השכלה תורנית לכל ובעיקר לדור הצעיר . בזכרונותיו של אפרים כהן רייס מצוי ה תיאור דלקמן מ ? 1876 'ישיבה זו היתה שונה מישיבות רוסיה . הלומדים בה לא שאפו להיות למו"צים , רבנים , או דיינים , שכן על פי הרוב ניתן היתרון לרבנים מוסמכים ולדיינים הבאים מחו"ל . כמעט כל הלומדים היו אברכים נשואים שהישיבה היתה להם מקור פרנסה נוסף על ה"חלוקה . '" ישיבת 'עץ חיים' היתה ביטוי להתפתחותו של המרכז האשכנזי הפרושי שצמח בחצר ה'חורבה , ' שתחילתו בתי המררש 'מנחם ציון' רשערי ציוך , והמשכו בישיבת 'עץ חיים' ובבית הכנסת המרכזי ב'חורבה . ' מרכז זה כלל גם את בית הדין של הפרושים ואת ביתו של הרב שמואל סלנט . אפשר לקבל את קביעתו של אחד החוקרים , כי ישיבת 'עץ חיים' היתה המוסד החינוכי החשוב ביותר בירושלים במאה ה . 19 חלקו היה רב בהתפתחותה התרבותית של ירושלים במאה זו ובראשית המאה ה . 20 בין כתליו התחנך רובו של הנוער האשכנזי בירושלים עד לשנות ה , , 90 וממנו יצאו רוב רובם של מנהיגי היישוב בירושלים , חרדים ומשכילים כאחד . . 2 יהודה וירושלים ( קרסל , ( עמי . 96-93 נ . הלבנון , ? n בחשון תרל"ב , שנה שמינית , גליון , 6 עמי . 4 . 45 שם 15 , יוני , 1881 שנה שבע עשרה , גליון , 45 עמי . 358 . 5 לונץ , מורה דרך , עמי . 6 . 113-112 ילין , כתבי , א , עמי 344 ( אי באלול תרנ"ט . 7 . ( מיכלץ , עמי . 19 . 8 האור , י"ג בתשרי תרע"א , שנה שניה , גליון קפא , עמי . 9 . 2 בהן רייס , עמי . 10 . 51 פרומקץ , מבחר כתבים , קרסל , מבוא , עמי ל .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help