sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:405

בראשית ימי המנדט הבריטי מציין פרס , כי עדת האשכנזים המשיכה להתפלג ל'כוללים , ' וכי לפני המלחמה הגיע מספרם ל ... 27 הוא מבדיל בין 'כוללים' גדולים , שבמסגרתם 2 , 500-1 , 000 נפש , לבין ' כוללים' קטנים שבמסגרתם 100-40 נפש בלבד . סכום כספי ה תמיכה שהגיעו לירושלים באמצעות ה'כוללים' השונים ויתר מוסדות הציבור של היישוב הישן , עלה , לדבריו , ל 6-5 מיליוני פרנקים לשנה . בעת המלחמה נסתמו בזה אחר זה צנורות ה'חלוקה' והתמיכה , בייחוד של 'כוללי' רוסיה , אוסטריה , הונגריה ורומניה , וצורת ה'חלוקה' הקודמת ניטשטשה כמעט לגמרי . בתקופה החדשה נמצאו רוב צינורות התמיכה בידי 'ועד הסיוע , ' שקיבל את כספי התמיכה מאמריקה . " ' כולל'מיוחד , שבלט בפעילותו בעיר העתיקה וכבר צוין על ידינו ( ראה עמ' , ( 334 היה 'כולל אונגארן . ' בקשר לגידולו של 'כולל' זה בעיר העתיקה אומר גרייבסקי , כי אנשיו היו תלמידי ה'חתם סופר' מאונגריה ' , אשר שלחם לארץ הקודש במבחר שנותיהם לישב בה ישיבת קבע . ' רובם של התלמידים המובהקים האלה , שעלו ירושלימה מתוך חיבת הקודש , לא יצאו עוד מירושלים והיו 'שומרי החומות' בפנים החומה . מאז נקרא השם הזה — 'שומרי החומות' — על עדת 'כולל' זה . גרייבסקי מציין כי בלטו ביניהם במה גדולי תורה והם היו גם מנהלי בית המדרש 'דורש ציוך בתקופה הראשונה . אחד מהם — משה אהרן בוימגארטן — היה הראשון אשר העז ובא לדור לבדו ברחוב חברון על יד הר הבית ( ראה להלן עמ' . ( 425 בן מפנה גרייבסקי תשומת לב לעובדה , כי בשנת תרל"ו התעוררו בני אונגריה בירושלים ויסדו להם חברה ושמה 'עבודת האדמה וגאולת הארץ , ' ובי שלשה מבני הערה הזאת ר' דוד גוטמן , ר' יהושע שטאמפפר והרב הגאון ר' עקיבא יוסף שלזינגר , השתתפו בייסודה של פתח תקוה , אם המושבות . מאוחר יותר הקימו את שכונתם מחוץ לחומות , ליד מאה שערים . ' כולל'אחר , שגם אותו כבר ציינו ושבלט בעיר היה בולל 'חב"ד' ( ראה עמ' . ( 334 על אודותיו מספר שריון : 'בשנת תרי"ב ( 1852 ) נוסדה גם בירושלים עדה חב"דית . מאז היה זקן האדמ"ורים , הרבי מליבאוויץ ז"ל וכן יתר ה"רביים , " שולחים את מעות רמבעה"נ להממונים בירושלים , והם היו מעבירים לממונים בחברון את כסף ה"חלוקה" בעד אנשי חברון , ובן היו אנשי חב"ד שבשאר ערי הארץ ובמושבות מקבלים את חלקם בדמי ה"חלוקה" מהממונים בירושלים ... כספי רמבעה"נ מכל קהילות חסידי חב"ד , שהיו ברוב ערי רוסיה הלבנה , רוסיה הקטנה ( אוקריינה ) ובהרבה ערים ברוסיה המרכזית , היו נאספים ע"י שד"רים , שנשלחו אליהם מאת האדמו"רים החב"דים , כל אחד לקהל החסידים שלו . השד"רים היו מוסרים את הכספים שאספו בקהילותיהם , כל אחר לה"רבי" שלו , בצירוף רשימת הנדיבים והגבאים של כל קהילה . בהאסף אצל ה"רביים" סכומים הגונים , שלחו אותם לירושלים , להממונים של הכולל , שחלקום לבני הכולל עפ"י התקנות שתקנו מיסרי הכולל' . שריון מספר גם : על הקשיים שנתעוררו בהעברת כספים לארץ בזמן מלחמת רוסיה תורכיה , ( 1878 ) על פעילותו של ר' משה ויטנברג , שעלה ארצה ב , 1882 על התמנותו לגזבר ה'כולל / ודרישתו שכספי 'ר' מאיר בעל הנס' יגיעו ישר לירושלים ולא באמצעות השד"רים ' . בהתקבץ סכום בדי חלוקה , עפ"י הרשימה של הכולל , היה ר' משה מוסר את הכסף לממוני הכולל וכן לעולים חרשים מחו"ל שבידיהם תעודות מגבאי קהילותיהם שהם שייכים לכולל זה . החלק הגדול של הכסף שנתקבל , היה מתחלק לפי מספר הנפשות בשווה , וזו היתה נקראת "החלוקה הרגילה" ( או כסף לפי הנפשות , ( שעליה עפ"י תקנת קדמונים היתה זכות לכל בני הכולל היושבים באה"ק , אפילו לאלה , שלפי מצבם החמרי לא היו זקוקים לה , שבמידה ידועה לא היו ראויים לקבל תמיכה זו , אבל . 55 פרס , ספר המסעות , עמ' 29 ו . 130- . 54 גרייבסקי , ספר היישוב , עמי . 45-42 . 55 שריון , עמי . 68-67

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help