sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:404

המשך ההתפצלות ל'בוללים' בסוף המאה הגידול באוכלוסיה היהודית בירושלים הביא לתמורות גם בהרכב העדתי של הקהילה . בפרק הקורם עמדנו על כך , שהיישוב היהודי בעיר נחלק לשתי עדות עיקריות , אשכנזים וספרדים , ובי אלו נחלקו בתוכן . את דיוננו בהתפתחות העדה האשכנזית בירושלים הפסקנו בהקמתו של 'ועד כל הכוללים' ב , 1866 ובתיאור מצב הערה כפי שהיה בשנות ה 60 לערך . ב 40 השנים האחרונות של השלטון העות'מאני חלו גידול והתפתחויות נוספות בהרכב הקהילה היהודית בעיר . לא נוכל להכנס כאן לדיון מפורט בהתפתחויות אלו , שהמקורות מרבים לדווח עליהן , ונסתפק בציון קווים כלליים בלבד . ל 1878 מוסר פרומקין , כי מספר ה'כוללים' האשכנזיים בירושלים הגיע ל : 16 ו 1 של פרושים ו 7 של החסידים . לכל 'כולל' מספר ממונים ועוזרי ממונים , סופר , סוכן , גזבר , גבאי , חברה קדישא , בית תפילה , שמשי 'כולל' ושמשי בית תפילה ובית עולם . ל ו 190 כבר מונה לונץ 25 'כוללים , ' שאת שמותיהם הוא מפרט ; כמוהו עושה פריימן . " . 51 פרומקין , מבחר כתבים , עמי 39 ( מתוך : החבצלת , תרל"ח , גליונות . 52 . ( 7-5 לונץ , לוח לתרס"ב , עמי , 171-148 ושמ פירוט מכסת הידולוקה' בירושלים ואופני חלוקתה י פריימן , עמי . 70-59 על הכוללים השונים , ראה גם ! לונץ , ירושלים , ט , תרע"א , פרושים — עמי , 62-43 חסידים — עמי . 213-187 האוכלוסיה היהודית בעיר העתיקה בירושלים ומחוצה לה במאה ה 19

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help