sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:390

הקראים לשרידים ההיסטוריים שנשתמרו בעיר העתיקה במאה ה 19 ניתן לשייך גם את העדה הקראית . התיישבות הקראים בירושלים קדמה בהרבה למאה ה 9 ו , " י אך אין זה מענייננו כאן . במאה ה 19 לא היו מהם בעיר אלא משפחות מועטות בלבד . אלו לא התערבו בחיי היישוב היהודי וחיו את חייהן מחוץ למסגרת הזמן והמאורעות של יהודי ירושלים . מקורות המאה ה 9 ו מרבים לציין את מציאותה של כת קטנה ומיוחדת זו בעיר . שטראוס 845 ) ל ) מוסר , כי בזמן ביקורו היו בירושלים רק שתי משפחות של קראים . פטרמן 853 ) ו ) מציץ , כי בירושלים חיות רק 3 משפחות קראיות , וכי יש להם בית בנסת משלהם ; הוא קטן מאד ( קטן מזה של עדת יהודי גרמניה , ( שוכן מתחת לפני הקרקע וצריך לרדת אליו כ 5 ו מדרגות . לפנים חיו בירושלים יותר קראים , אך הם עזבו עקב הטרדות מצד היהודים הספרדים . ואולם פטרמן פגש 3 מהקראים דווקא בבית הבנסת הספרדי . לדבריו , מאמינים הקראים שאם קהילתם תגיע ל 10 משפחות היא תצטרך להיעלם מהעיר , על כן הם משתדלים להשאר במסגרת של 9 משפחות בלבד . לרעתו נראים כולם עשירים למדי ו כמו בן אינם מגדלים את זקנם . " פרנקל ( 1856 ) מספר , כי הקראים בירושלים מקבלים תמיכה מאחיהם בקרים , אך חיים בעיקר מעמל בפיהם 20 . שנה לפני ביקורו באו ב 20 משפחות קראים מקרים לירושלים , אולם רבים מהם מתו במגיפה ומספרם נצטמצם שוב . פרנקל מתאר ביקור אצלם : 'ונבוא אל בית נקי מכל שמץ חלאה ובקירות חצרו לוחות שיש אשר עלימו חרותים באותיות זהב ובשפת עבר שמות הקראים , אשר באו ממרחקים לדרוך על אדמת הקודש . אחרי עלותנו בגרם מעלות בעמודי שיש קטנים משני עבריהן באנו לחדר הפקיד רצוף ביריעת רקמה , והוא יושב בין אשתו ובניו וקורא בספר וישמח לקראתינו ... הננו כעת רק ארבעה ראשי אבות עם שלושים ושתים נפשות . לעצבון לבנו יבזונו ילידי ארצך האשכנזים ... הספרדים יבקרו אותנו מדי פעם בפעם וגם אנחנו אותם , אך את נשינו נקח , רק מקרב עדתינו , ואת מתינו לא נקבור במקום מועדם לכל חי ... אף אם כעם לברר ישכון הינמו ברברי האמונה , בבל זאת נחשב החכם באשי בעיני ממשלת הישמעאלים לרבם ומורה צדקם' . בונר ( 1865 ) מספר , כי בביקורו אצל הקראים נתברר לו ששמו של רבם הראשי דאור , וכיעדתם בת 8 או 9 משפחות ן כולם גרים בבית גדול אחד . נוימן מציין ( לאותה תקופה לערך , ( כי בירושלים גרות 10-8 משפחות קראיות , וכי הן נבדלות מבני כל שאר הערות וחיות על פי מנהגיהן המיוחדים . עם זאת , בגלל מספרם הקטן נזקקו לשירותים מהיהודים ה'רבניים — ' השתמשו . 73 על העדה בירושלים באופן כללי , ראה 1 גת , עמי ; 26 נוימן , עמי -365ו . 74 . 37 שטראוס , עמי . 76 . 236-232 פרנקל , עמי 86 ו87- ו . . 75 פטרמן , א , עמי וג . 77 . 232-2 בונר , עמי 98 ו . ו'חדרים' — לרובע מתפתח ושוקק חיים , שאינו יכול להכיל את אוכלוסייתו ההולכת וגדלה ואת מוסדותיו — בתי כנסת , בתי מדרש , ישיבות , ו'חדרים' — ההולכים ורבים . אף החלו מתפתחים בו ניצנים של מוסרות חדשים ; בתי ספר למלאכה , בתי ספר לבנות ובתי ספר ששאפו להנחיל לתלמידיהם גם השכלה כללית . ניצן חדש שהחל מתפתח בעיר הוא ניצן השאיפה ליציאה אל מחוץ לחומות . ניצן זה—שהיה לעץ גדול — יהווה את מרכז ענייננו בחלק השני של חיבורנו . בחלק הנוכחי נמשיך לעסוק אן ורק באותו החלק של הקהילה היהודית שהמשיך להתגורר בעיר העתיקה . ברם , לפני כן נקדיש דברים קצרים לערה מיוחדת שחייתה בעיר העתיקה במאה ה 9 ו הלוא היא עדת הקראים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help