sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:389

סיכום התפתחות המוסדות החינוכיים בעיר העתיקה מסמנת את ראשיתו של תהליך שהביא עמו התחדשות בכל שטחי החיים , לרבות בחינוך ובהשכלה . עיקרו של תהליך זה התרחש אחרי , 1870 אך ניצניו הראשונים הופיעו כבר לפני כן . השנים 30 , 1870-1840 שנות השלטון העות'מאני בארץ ישראל לאהר פרק הביניים של השלטון המצרי , היו לקהילה היהודית בירושלים לא רק שנים של התפתחות ניכרת , אלא גם של 'אינקובאציה' של רעיונות ותהליכים , שזריעתם ונביטתם חלה באותו הזמן ואילו גידולם ופריחתם חלו מאוחר יותר . ב 30 השנים הללו גדלה הקהילה היהודית בירושלים מכ 4 , 000-3 , 000 נפש לכרי 11 , 000 נפש ; מקהילה קטנה , שהעדה הספרדית מהווה את רובה המכריע , לקהילה תוססת , שבתוכה 'כוללים' רבים ושונים ; מרובע קטן ועלוב , שבו מספר מועט ביותר של מוסדות ציבור —בתי כנסת . 68 נוימן , עמי 1399-397 יהודה וירושלים ( קרטל , ( עמי ? 98-97 לונץ , מורה דרך , עמי ; 110 ילין , כתבי , א , עמי 104 ( בי בטבת תרנ"ז . ( גם בתקופות מאוחרות יותר המשיך בית המררש 'דורש ציון' לגדול ולהתפתח . . 69 הלבנון , חי באדר ב תרכ"ז , שנה רביעית , גליון , 6 עמי . 70 . 83 שם , הי בטבת תרכ"ט , שנה ששית , גליון ו , עמי . 71 . 7 שם , י"ח באייר תרכ"ט , שנה ששית , גליון , 17 עמי . 72 . 128 שם , י"ב באדר תרל"ו , שנה שחים עשרה , גליון , 28 עמי ,-234-233 ושם פרטים נוספים . לידם מצויים 'בתי גבול אלמנה' ( ראה עמ' ( 374 אשר בהם יגורו עניים ואלמנות של העדה הספרדית חינם מספר שנים חליפות . דוד ילין מציין לשנת תרנ"ז , ( 1897 ) כי בתלמוד תורה של הספרדים 14 מורים ויותר מ 300 תלמידים . מיקומם של בתי הספר 'למל' ו'רורש ציוך במזרח הרובע היהודי , לאורך רחוב המיידאן , כלומר סמוך למושבה של הערה הספרדית , מובן , שכן הספרדים גילו יתר נכונות לקלוט בתי ספר ' מודרניים' בתוכם , ומקרבם אף באו רוב התלמידים . רכישת הבית החדש של 'רורש ציוך נועדה , כנראה , בעיקר לצרכי המוסד ליתומים שנתקיים לידו . הקמת בית היתומים ליד בית הספר היתה חלק ממגמה כללית שרווחה בירושלים באותו הזמן , לבנות ליתומים הרבים שבעיר בתי 'תלמוד תורה' מיוחדים , בנוסף לאלה שהיו קיימים כבר . ב 1869 מוסר 'הלבנון' על הקמת בית היתומים שליד חורבת רבי יהודה החסיד — תלמוד תורה לילדי עניים וליתומים של הרב שאול בנימין הכהן . הילדים לומדים בו את רזי הקריאה , בכדי שיוכלו להתפלל , לאחר מכן לומדים הם את הקריאה על בוריה , תלמוד וגמרא . לאותה השנה מוסר 'הלבנון' סיכום על בתי הספר בירושלים : בית הספר לנערים שהקים ד"ר פרנקל ; בית הספר שיסד בלומנטל , ושנמצא תחת הנהגת ה ( ארון ) אפלטקא , בית הספר לנערות שהקים אלברט כהן בעזרת בית רוטשילד ( חברת 'כל ישראל חברים' הבטיחה לקריגר לעזור לו בהקמת בית ספר נוסף . ( העתון מוסיף , כי 'בכל מוסדות בתי ספר אלה ינתן להתלמידים מלבושים ועזר כסף לאבותיהם למען יתנו את בניהם לבוא בבתי ספר האלה' . במרוצת הזמן חלו התארגנויות 'מודרניות' גם בבתי ה'תלמוד תורה' של האשכנזים הפרושים ( על תלמודי תורה והישיבות שלהם נעמוד בפרק הבא r ראה עמ' ( 413-410 וכן אצל הערות היהודיות האחרות בעיר . ב 1876 כבר מונה 'הלבנון' את המוסדות האלה י בית הלימוד 'דורש ציוך 45 — תלמידים י בית הספר 'מעזבון סימאן עדלעך ' ] למל 33 — [ ' תלמידים י בית הספר לבנות 'עוועליגע רוטשילד' 119 — נערות ; בתי תלמוד תורה של האשכנזים פרושים 128 — תלמידים ; עדת בני ישראל המערביים 65— תלמידים ; תלמוד תורה של הספרדים 326— תלמידים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help