sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:384

אירופה באמצעות העתונות העברית בגולה ובארץ , ניכרה גם כאן השאיפה להשכלה . בעקבותיה נוסדו אגודות , שבצד התפקידים הסוציאליים שהיו , כנראה , תנאי הכרחי לקיומה של אגורה ירושלמית , נטלו על עצמן גם תפקידים תרבותיים , אם להפיץ השכלה ואם למנוע את הפצתה . רובן הוקמו אחרי שנת , 1870 ולכן נייחד להם דברים בחלק השני של חיבורנו . כאן נתרכז רק בראשית תהליך הקמתם של מוסדות חינוך ולימוד מודרניים בירושלים , שהחל כבר לפני . 1870 נראה כי ער לראשית שנות ה 40 לא היו כל מוסדות חינוך מיוחדים בירושלים . הלימודים התנהלו ב'חדרים' ובישיבות , כמקובל אז בכל תפוצות ישראל , והתרכזו בעיקר ב'לימודי קודש 40 ' ב . מעניין לראות ביצר ראה את הדברים חוקר מערבי זר כד"ר טובלר . הוא מתאר את בתי הספר היסודיים ( ה'חדרים ( ' של היהודים כמאר לא מסוררים וכבעלי אופי פרטי מאד . לדבריו יש לספרדים , למשל , מין בית ספר כזה ליד בית הכנסת שלהם , ושם לומדים ילדיהם . אין זאת אומרת כלל שהיהודים חסרי השכלה ואינם יודעים קרוא וכתוב , אדרבה , השכלתם גבוהה והיא נרכשת בדרכי הלימוד המיוחדות שלהם . לעומת העדרם של בתי ספר יסודיים מסודרים , יש הרבה בתי ספר גבוהים ( הוא מתכוון , כמובן , לישיבות , (! שבהם מלמדים את עיקרי התלמוד , ושם לומדים גם דברים אחרים . בבתי הספר אלה לומדים התלמידים לחשוב באופן הגיוני ודדוקטיווי , לא רק צעירים אלא גם מבוגרים באים לכאן להתמחות בכתבי הקורש . 41 40 ב . בביקורו הראשון בעיר 827 ) ו ) ציץ מונטפיורי 'תלמוד תורה' אחר בלבד , וראה בנושא זה : גרינוולד , עמי 70 ו . . 41 טובלר , דפי זכרון , עמ' . 462 וראה בעניין זה גם ו נוימן , עמ' 99-397 ג , המדגיש כי לעדות ול'כוללים' השונים בירושלים בתי מדרש וישיבות גבוהות , כל אחר בנפרד . מושב זקנים יהודי , בראשית המאה ה 20 ( גודריץ' פרייר , עמ' ( 60

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help