sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:378

דעת מקורות יהודיים על פעילות המיסיון מקורות יהודיים רבים מספרים על פעילות המיסיון הנוצרי בירושלים ונביא רק כמה דוגמאות מדיווחיהם . לפי לונץ התבטאה הפעילות בעיקר במשלוח 'רופא מומחה שיבקר את החולים חינם , וגם סמי מרפא נתנו להם , ובמשך השנים הרחיבה חוג פעולותיה הפילנטרופיות שתוכם עצור רעל לענה , ותהיינה ימים רבים לאבן נגף ולצור מכשול לעדת היהודים בירושלים' . הקהילה היהודית ניסתה באמצעים שונים למנוע בעד יהודים מלהשתמש בבית החולים : על המשתמשים בו הוטל חרם , הם לא נחשבו כיהודים לצורך השלמת מניין ולא נקברו בקבר ישראל . המיסיון הפך לאחת הבעיות המרכזיות שהעסיקו את יהודי ירושלים , דבר הניכר במקורות היהודיים מאותם הימים . ב ו 87 ו מוסר העתון 'הלבנון , ' כי שלוחי המיסיון הדביקו ברזות הסתה על קירות בתים בירושלים . היהודים התלוננו בפני פחת העיר , והלה ציווה להסיר את הכרזות . " ב 879 ו מספר העתון , כי בבתי הספר שמקים המיסיון ניתנות לילדים ארוחות חינם —על מנת למשכם לנצרות . הקהילה היהודית מחרימה את בתי הספר ואת כל השולח ילדיו לשם . באותה השנה מתפרסמת בעתון פניה ליהודי ירושלים להזהר מפעולות המיסיון , משום שכבר קרה שיהודים עניים מטופלים בילדים רבים מסרו את בניהם למיסיון . פעולת המיסיון בירושלים נמשכה גם בשלהי המאה ה , 19 ובן נמשכה ההתנגדות לה מצר היהודים . כדוגמה לצורת המלחמה במיסיון נביא דיווח מזכרונותיו של שריון , המתייחס אמנם לתקופה מאוחרת יותר , אך משקף בהחלט את רוח 'המלחמה' גם בתקופת דיוננו . שריון מספר , כי . 8 נוימן , עמי ו 3-23 ג , 9 . 284 ; 2 לונץ , נתיבות ( קרסל , ( עמי 70 ו ( מתוך ! ירושלים , יג , עמי . ( 246-209 גר"בסקי הקדיש חוברת שלימה למלחמת היהודים במיסיון משנת תקפ"ד 824 ) ו ) עד ל 935 ו ( ראה ביבליוגרפיה . 10 . ( ראה בנידון גם : יערי , סבלות יהודי אשכנז , עמי רע . וו . הלבנון , חי בטבת תרל"ב , שנה שמינית גליון , 15 עמי . 12 . 118 שם , בי באייר תרל"ט , שנה חמש עשרה , גליון , 37 עמי ; 295 שם , י"ט באב תרל"ט , שנה שש עשרה , גליון , 2 עמי . 9 טובלר יוצא חוצץ נגד פעילות המיסיון האנגלי בירושלים ( בזמנו היה המנהל הרפואי של בית החולים ר"ר מקגוואן . ( הוא מספר כי בית החולים קיבל רק חולים יהודים , וכי נשמעו טענות שגם בריאים הוחזקו שם כדי להגדיל את מספר הזוכים לטיפול במקום . הרבנים הטילו חרם על בל המשתמש בשירותי בית החולים , וב 1846 אף העמידו שומרים מטעמם ליד בית החולים . לעומת זאת רכש המיסיון קרקע ליד בית הקברות היהודי , כרי לקבור מתים שמתו בבית החולים ושהיהודים סירבו לקברם —כך אירע ב 845 ו וב 1846 וכך עלול לקרות גם בעתיד . ב 853 ו אירע מקרה בנפטר שטולטל בין שני בתי הקברות , ולבסוף נקבר בשטח ניטרלי לפי צו הרשות . נוימן , המביא את טענותיו אלו של ט 1 בלר , טוען שגם בזמנו ממשיך המיסיון לפעול , וכי הוא משופע עתה באמצעים רבים יותר . יש לחברה זו אף מרכז בלבאנט . הדעה שמצב זה נתאפשר עקב אדישותה של הקהילה היהודית , אינה נראית לנוימן , ולדעתו הסיבה להזדקקות לשירותי המיסיון נעוצה בכך שהיהודים אינם מסוגלים לעמוד בפני הפיתויים החמריים שלו . יש לספק אמצעים לפעולות צדקה יהודית ולשחרר את העניים מהצורך להזדקק למוסרות המיסיון . נוימן תוקף גם את הקונסול האנגלי , פין , שלדעתו פעל לניצור יהודים , ואשר בגלל אכזבתו מכשלון המיסיון פעל באופן עצמאי . בין היתר מינה יהודי ידוע לשמצה לקונסול משנה בהעדרו , קנה אדמה להעסקת יהודים ויסר מוסרות צרקה — הבל בכוונה להביא לניצורם של יהודים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help