sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:370

ולהעלות את מחירי השכירות . כאמצעי נגר הפעילו היהודים בתוקף רב את תקנת ה'חזקה . ' על תקנה זו מספר יהושע ילין כדלקמן : 'וזה דבר ה"חזקה : " יש תקנה קדומה אשר תיקנוה רבני הספרדים הקדמונים כדי שלא למסור ממון ישראל בירי גויים בהתחרות בשכירות בתיהם , עמדו ותקנו שבל בר ישראל אשר ישבור בפעם הראשונה בית מגוי יש לו זבות חזקה ואסור לאיש אחר לשבר הבית ההוא , בלתי בעל החזקה אשר בנוהו בשם "חזקיר" ( בינוי ספרדי לבעל החזקה ) והעובר על תקנתם יוחרם . ואסור לשום יהודי לשבר הדירה ממנו , והיה האיש השוכר הראשון , בא לפני הדיינים ומראה להם את שטר השכירות , והם היו חוקרים ובוחנים אם אמנם הוא השובר הראשון , ובהוכיחם כי כן הוא , כתבו לו שטר חזקה אשר נחתם בחותם הב"ד להיות לראיה בידו וביד באי כוחו כי לו זכות ה"חזקה" 1 וכן יש לו הזכות למכרה ולמשכנה בדין ובדת כאדם העושה בקנין כספו . כמובן מצאו בזה היהודים עסק טוב . ' ... על ה'חזקה , ' מהותה ומעמדה בראשית המאה ה , 19 מוסר דברים מעניינים גם לונץ . הוא מציין , כי הרובע היהודי 'הכיל את כל מורד הר ציון כמעט עד קצהו הוא נקרא בשם זה על כי בו התיישבו היהודים מזמן קרום , אבל באמת היה בו רק בתים וחצרות אחדים קנין כספם של היהודים , והיהודים ישבן בבתי הישמעאלים שמילאו את כל הרובע וששכרו אותם מהם על פי חזקה . וזה דבר החזקה ? היהודי הראשון ששכר חצר מגוי וישב בה שלוש שנים רצופות נהייתה ל"חזקתו '' על פי תוקף שטר החזקה שנכתב בפנקס הבית דין צדק ונמסר בידו לראייה . ואז היה אסור ליהודי אחר לשבור את הבית או החצר מהגוי , ורק הוא "בעל החזקה" היה משכירם ליהודים ברווח קבוע . והיו כאלה שרכשו להם חזקות אחדות אם בירושלים מאבותיהם ואם בחזקת עצמם , ומזה הרוויחו למצער את שכר דירתם הם ולפעמים גם עזר לפרנסת ביתם . בתים ציבוריים ומוסרים כמעט שלא היו אז כלל [ בראשית המאה ה [ 19 לעדת היהודים בירושלים , מלבד ארבעת בתי הכנסיות המאוחרים והחצרות הגובלות בהם , ובתי התלמוד התורה ועוד חצרות אחדות שנפלו לעדה בעזבון והקרש . החצר הגדולה שברחוב היהודים העקרי , שנקרא בערבית "ריר שכנאז , " שהיתה אחוזת האשכנזים במאה החמישית [ לאלף הששי —לפי הלוח העברי ] היתה אז כולה חרבה ושממה ומלא עפר , מיום ששרפוה והחריבוה הישמעאלים בשנת תפ"א ( 1721 ) שנשו בהם סכום עצום שלא יבלו לשלמו' . פרנקל ( 1856 ) מספר , כי שכר בית 'לשלוש שנים , במחיר 6000 פיאסטר והוספת מתן 150 פיאסטר . ' אחרי כן קיבל גם אגרת 'חזקה . ' אגרת זו היא רבת ערך בירושלים ו'מורשה לצמיתות מדור אל דור ונמכרת במחיר אלפי פיאסטר . 57 ' על מצב הדיור עומדים גם המקורות בסוף המאה ה . 19 שריון מציין , בי רק מספר קטן של בתים בעיר העתיקה היה שייך ליהודים . רוב היהודים גרו בחצרות ששכרו מערבים , שהיו ידועות כ'חצרות חזקה , ' כלומר : חצר שיהודי החזיק בה בשכירות מאת ערבי במשך 3 שנים , קבל עליה שטר חוקה מבית הרין המקומי , ואסור היה לשום יהודי לשכרה ולהוציא ממנה את המחזיק . גר פרומקין מספר אף הוא , כי החצרות בעיר העתיקה היו קניין בעליהן הערביים , אבל בחזקת יהודים ' . בעל החזקה מצדו היה משכיר חדרים לדיירים שהיו אצלו בחינת דיירי משנה , ולא היה יהודי מעיז לעקוף את השובר ולשכור את החדר במישרין מהבעלים הערבים . ואם קרה מקרה של פגיעה בחזקה כזאת , היה הענין נושא לדין תורה . המושג "חזקה" נפוץ גם בקרב הערביים ובעל . 55 ילין , זברונות , עמי . 20 לפי ספר התקנות ( ראה ביבליוגרפיה ) קבעו הרבנים הספרדים את היחזקה ב ו . 54 . 178 לונץ , נתיבות ( קרסל , ( עמי ו 6 ו ( מתוך : ירושלים , יג , עמי . 57 . ( 246-209 פרנקל , עמי 8 ו -2ו ; 22 שם הוא מביא גם את יפתשגן אגרת החזקה . 58 . ' שריון , עמי . 96

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help