sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:360

בקנייה או בחכירה . בחצרות רבות גם בנו חדרים נוספים , אך רובן התרכזו עדיין באותו הזמןברובע היהודי שבעיר העתיקה . ' גרייבסקי מספר על קניית חצר גדולה בגבול הרובע הארמני בשנות ה . 30 זו נודעה כ'חצר הכולל , ' ולדבריו היתה זו החצר העתיקה ביותר בירושלים , והיחידה שנודעה ביובל השנים הקודם גם בפי בני הנכר בשם יבית איל שיכנז , ' נשאו ונתנו בה בשטרי 'חזקה / שטרי 'אירוסין' ושטרי 'מלוה . ' החצר נמצאה ברחוב הארמנים וממנה התחיל הרובע היהודי . בסוף המאה האחרונה ( לפי הלוח העברי ; כלומר , בשנות ה 30 של המאה ה ( 19 שכרו ראשי עדת האשכנזים חצר זו מאת המנזר הארמני והשכירו את הבתים ליהודים , בלי רווח , עד שנת תרס"א , שבה החזירו את המקום לארמנים . החצר הכילה כ 40 דירות גדולות וקטנות . לכל 'בעל בית' היה שטח חזקה מיוחד , ולבעלי המנזר שילמו רמי שכירות שנתית . בסמוך היתה חצר יהודית נוספת , שנודעה בשם 'חצר השקולה , ' ואחריה —חצר 'אור החיים / חצר ר' ישעיה ובית הבנסת האר '' י ; ובמורד ההר היו שבע מדרגות בהן ירדו אל רחוב היהודים . שטח חשוב שנקנה ממערב לרחוב חב"ר הוא זה שנודע כ'חצר החוש . ' המבורגר מספר , כי בזמן ההוא הגיע לירושלים עשיר גדול משקלוב שברוסיה , ושמו ר' צדוק הלוי , ועמו אשתו ובתם היחידה . הוא קנה מהערבים רובע הנקרא 'חש ' . ' חש' בערבית , מסביר המבורגר , הוא דיר של צאן , רפת של בקר ואורווה של סוסים וחמורים , ובהשאלה — כינוי לסימטה צרה וחשוכה . במשך הזמן זכה היחש' של ר' צדוק להיות לאחד ממרכזי החיים הצפופים ברובע היהודי . שליש מהחצרות והבתים שב'חש' מכר ר' צדוק לרי יוחנן צבי שלנק , שליש ל'כולל הורודנא' לדירות עבור עניי ה'כולל , ' ושליש השאיר לעצמו ולבני ביתו . אל ה'חש' אפשר להגיע מ 4 רחובות : מרחוב היהודים — דרך רחוב חב''ד , מרחוב הצבעים , מרחוב הארמנים ומהרחוב שבו נמצא בית החולים ? ביקור חולים . ' ליד סימטת ה'חש' חצר שבה דרים ערבים . לסימטה היה שער , ובלילה היו נועלים אותו . רק בשנים מאוחרות יותר , בשסר פחד השורדים , השאירוהו פתוח . מכל האמור לעיל נראה שהרובע היהודי החל להתרחב במרוצת המאה . ל 1846 מגדיר טובלר את גבולות הרובע היהודי כדלקמן ו במערב — הרובע הארמני ו בצפון — הרובע המוסלמי , במזרח — עמק רובע המוגרבים ו ובדרום — האיזור הבנוי בדלילות , עד לחומת העיר . עם זאת מעריך טובלר , כי גם אז תפס הרובע היהודי לא יותר מ '/ משטח העיר . " גם חוקריםאחרים עומרים על העובדה , כי הרובע היהודי קטן ביותר . כך , למשל , מציין ברקלי , ( 1857 ) כי גודל הרובע היהודי בזמנו כ '/ מגדלו של הרובע הנוצרי וכ '/ מהרובע המוסלמי . יחד עם זאת הוא הצפוף ביותר , מאחר שבתוכו גרים קרוב למחצית תושבי העיר . במקביל לצמיחת הרובע החלה מתפתחת בו הפרדה מסוימת בין העדות היהודיות השונות . הספרדים , שגרו מלכתחילה בקרבת בתי הכנסת הספרדיים —מזרחה וצפונה להם —המשיכו להתרכז באן . האשכנזים התנחלו ברחוב היהודים והתפשטו מערבה וצפונה . ה'כוללים' והעדות השונות שנוספו בעיר נטו גם הן להתנחל ולהתרכז ברחובות ובחצרות מסוימים . חלק מהנוסעים המערביים מצביעים על קיום חלוקה ברובע היהודי בין העדות השונות ( ספרדים . אשכנזים , קראים ) וכן בין יוצאי ארצות שונות . . 9 הורוביץ , מוסד היסוד , עמי 9 ו -1ם 28 , 12 ו . . 10 גרייבסקי , זל"ר , יג ( תרפ"ח , ( עמי 10 . 36 א . המבורגר , ב , עמי יה . הוא קובע את שנת הקנייה של היהשי לתקצ"א . ( 1831 ) עץ הדר ( עמי ( 34 מציין כי צדוק הלוי הגיע לירושלים בשנת חקפ"ג ( 1825 ) ולאחר בואו קנה חצר זו , אך איני בטוח בדיוק תאריכיהם . . 11 טיבלר , דפי זברון , עמי . 12 . 126-125 ברקלי , עמי 7 ג . 444-4 נ . 1 ג"ג' ריטר , ד , עמי ; 189 פטרמן , א . 199 ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help