sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:356

גלעין הרובע גלעינו של 'הרובע היהודי' בראשית המאה ה 9 ו היה , בנראה , איזור בתי הכנסת הספרדיים וסביבתם הקרובה . כבר עמדנו על כך כי בתקופה זו היתה העדה הספרדית העדה היהודית היחידה בעיר בראשית התחדשותה של העדה האשכנזית בעיר נצמדה זו לאחותה הספרדית , כפי שראינו בפרקים הקודמים , וכך הלך הגלעין והתרחב . תחילה התפללו האשכנזים בישיבה ר' חיים בן עטר ' , אור החיים , ' ואחר כך בנו גם את אגפו הראשון של בית הכנסת ה'חורבה , ' ' מנחם ציון , ' ור' ישעיהו ברדקי הקים את חצרו ב'סוכת שלום . ' שלושת המקומות האלה נמצאו בקרבת בתי הכנסת הספרדיים , ויצרו יחד עמם רצף יהודי . גם בתי כנסת אחרים שנוסדו באותה העת התרכזו בתחומי מה שידוע כ'רובע היהודי . ' בפי שנראה להלן התפשטו היהודים במחצית השניה של המאה גם לרחובות שונים ברובע המוסלמי , אלא שהתפשטות זו לא היתה חזקה , וכאשר נסוגה ההתפשטות היהודית בתוך העיר כתוצאה מן היציאה אל מחוץ לחומות ומ'מאורעות' שפרצו בעיר , היה זה שוב אל הגלעין הקבוע והברור , הוא האיזור שהוגדר במיוחד כ'רובע היהודי . ' לתמונה זו קיים יוצא מן הכלל אחר , גם למחצית הראשונה של המאה , והוא נסיון ההתיישבות של היהודים האשכנזים באיזור באב חוטה שבצפון מזרח העיר . על נסיונם של היהודים להתיישב באיזור זה כבר בראשית המאה אנו למדים ממספר מקורות . כבר הזכרנו ( ראה עמ' ( 321 את לונץ , שציין כי ראשוני החוזרים האשכנזים לירושלים התיישבו באיזור זה . גם גרייבסקי מוסר , כי בראשית המאה ה 19 התגורר רוב הקיבוץ האשכנזי ברובע זה , וכי נמצאו בו בתים וחצרות שהיו שייכים ליהודים . אליעזר ברגמן במכתביו המתייחסים לתקופת השלטון המצרי , מציץ גם כן , כי נקנו חצרות ובתים באיזור זה ( ראה עמ' , ( 323 ויהושע ילין מספר אף הוא , כי בשנת תקצ"ר 834 ) ו , ( לאחר שמשפחת הוריו עלתה ארצה ולא נקלטה בצפת , עברה לירושלים והתיישבה לראשונה בקרב היישוב האשכנזי בבאב חוטה . עם זאת נראה , כי היישוב האשכנזי לא הצליח להתבסס באיזור זה , ורובו ככולו עבר במרוצת הזמן ו . גרייבסקי ( זל"ר , יא , עמי ( 32 מונה בץ החצרות את חצר ימולל ורשאי , חצר 'כולל אוסטריה' והחצר של רחל גרץ , אך יתכן כי הוא טועה בזמנים , וכי חלק מהחצרות הללו נרכשו בידי יהודים רק בסוף התקופה ; ראה בעניין זה להלן , עמי . 4 SJ-424 . 1 ילין , זכרונות , עמי . 8-6 וראה גם האיגרת בעניין הבעלות היהודית על חצרות בבאב חוטה שפרסם לאחרונה ברטל ( מונטפיורי , עמי , ( 288-287 והמתייחסת לשנת תר"כ . 0840 ) הקדמה בשלושת פרקי המשנה הקודמים , שבהם עסקנו ביהודי העיר העתיקה , עמדנו על כך , כי דמותה של הקהילה היהודית בעיר השתנתה במרוצת 70 השנים הראשונות של המאה . לא הרי 2 , 000 היהודים שחיו בה ב 800 ו , כהרי כ , 000 וו היהודים שנמצאו בה ב . 1870 גם מבחינת הגבולות והשטח שגרו בו השתנו הדברים במרוצת השנים . נראה אפוא , כי אץ לדבר על 'הרובע היהודי' בעיר העתיקה כעל תחום ברור ומוגדר , אלא כעל איזור שגבולותיו השתנו במהלך תקופת דיוננו . ואולם , למרות הסתייגות ראשונית זו , אפשר בכל אופן לאתר לרובע גלעין ברור ואף בסיס סביר להתפשטותו , לפחות עד לראשית שנות ה 70 של המאה ה . 19 הרובע היהודי : פרנסת תושביו ; המגורים ; בתי מחסה

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help