sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:354

מראה כאן לעיני התיירים בכל יום ששי ... היהודים , שהכניסה להר הבית אסורה להם בהחלט , קנו להם מהתורכים , חלף סכום ידוע , את הזכות לבוא ולהתפלל על חורבות מצבת הזכרון מאבותיהם , ומנהגם זה הוא מנהג נושן והתחיל אחר חרבן טיטוסי . בראשית שנות ה 70 מוסר מדריך ה'בדקר ' ; ' את המקום הזה יש לבקר לעתים קרובות , בייחוד בימי ששי בשעה 4 אחרי הצהריים או בחגים יהודיים . מחזה נוגע ללב נראה אז ? . יהודים נשענים על הכותל מקשה האויר , מנשקים את אבניו ובוכים . הגברים יושבים פה עפי"ר שעות רבות , קוראים בספרי התפלה העבריים שלהם המשומשים מארי . מבין המקורות היהודיים נביא את עדותו של אחד מזקני בני העדה הספרדית בירושלים , ר' יצחק יחזקאל יהודה , שהעיד בפני וערת החקירה הבינלאומית ב 1929 י ... ' כשעלה בשנת התר"א [ 1841 ] אבי מר זקני הרה"ג החסיר המקובל מוהר"ר עבדאללה בהגאון מוהר"ר משה חיים ז"ל , היתה אמה של מ"ז הזקנה הרבנית הולכת לכתל המערבי בקיץ ובחורף בכל יום ששי בצהרים ונשארת שם עד זמן הדלקת הנרות לקרוא את התהלים כולו ושיר השירים . בימים ההם היתה העיר עזובה ושוממה . שום אדם מן היהודים לא היה נמצא שם בצהרים , ואך מהמנחה הקטנה ומעלה היו באים לקבלת שבת ! ובכן היתה שם לבדה שעות ארוכות , מימיה לא שמעה גערה ו להיפך , גרי המקום ההוא היו מכבדים אותה . כשהייתי בן שש היה א"א ז"ל מוליך אותי תמיר להתפלל שם בערבי שבתות עם רבו הגאון החסיד מוה"ר אלעזר הלוי ז"ל ( בעל 'פקודת אלעזר ( ' והיינו גומרים ערבית כשהשמש עודנה זורחת . שם היו שולחנות ועליהם פנסים גדולים משל האשכנזים דלוקים לכבוד שבת . כשהיה א"א ז"ל מאחר לפעמים לרגלי עסקיו , היינו מתפללים שם עם האשכנזים החסידים ורבם הר"ר אלעזר מנדל ביררמאן בראשם , והיינו גומרים ערבית מאוחר כשהחושך כסה את הארץ ; גוי היה נושא את הפנסים לפנינו להאיר לנו את הדרך . בימי בחרותי , הייתי נוהג ביום הכפורים בין תפלת הבקר למנחה , ללכת לכותל מערבי להתפלל תפלת שלמה המע"ה ( מלכים א , ' ח . ( ' שם הייתי מוצא את הרב החסיד הר"ר משה משיל גלבשטיין עם חסידיו מתפללים מוסף . לפעמים הייתי מוצא אותם בקריאת התורה ( לפי מה שהיינו אנחנו בבית מדרשנו חסר אל מקדימים או מאחרים בגמר תפלתנו , ( אהל נטוי על ראשיהם מלמעלה , מתוח מקיר כתל המערבי עד קיר החצר שממולו , שם שולחנות וארון הקודש וס"ת וכסאות וספסלים , גם כרים של נוצות ראיתי ועליהם יושבים זקנים חלשים . הם היו מתפללים במנוחה ושלוה . הגרים שם היו עוברים בלי שאון ולא הפריעו את המתפללים . גם חכמים ספרדים עניים היו יושבים שם כל יום וקוראים בלעז ( לאדינו ) לפני האנשים , הזקנים והזקנות , אשר ישבו במעגל שורות שורות לשמע מהחכם מעם לועז , ראשית חכמה ועוד ספרים מהסוג הזה , ובער"ח היו קוראים לפניהם המודעה מר"א מגרמישא . גם זאת אזכר , כי בשנת תרל"ח , ( 1878 ) בהלחם רוסיה בתוגרמא , בקשה הממשלה מהיהודים להתפלל להצלחתה אצל בתל המערבי וילבו תלמידי הת"ת של הספרדים והאשכנזים להבתל המערבי והממשלה שלחה אנשי חיל אשר לוו אותם בהליכה ובחזרה , לכבוד . ? שייך רחמים , הרב החסיד המקובל ר' רחמים ענתבי ז"ל , היה מאבלי ציון נעלים לא שם לרגליו , כי אם סנדל המסמר ( קאבקאב בערבית ) בלי גרביים ... הוא היה נוהג ללכת בכל חצות לילה לבתל המערבי גם בקיץ וגם בחורף , לומר תיקון חצות ולבכות . גשמים ורוחותלא עצרוהו מלכתשמה עד יום מותו ( שבט תרל"ו . ( המוסלמים היו מכבדים אותו ולא עצבוהו מעולם . ' ... . 96 שם , עמי 9 ג . . 97 שם , עמי ם ; 4 ובמקור : בדקר 876 , ו ( בצילום כרטא , עמי . 98 . ( 68 משפט הכותל , עמי 30-28 —עדות רב ספרדי ; וראה בנידון במפורט : יהודה , הכותל .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help