sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:348

הכותל המערבי כמקום תפילה באפשרויות התפילה של יהודים ליד הכותל ובמספר הבאים להתפלל שם חלו מספר שינויים במרוצת המאה ה 9 ו . בתקופה מאוחרת יותר , בימי המנדט הבריטי , אף פרצו מריבות בין היהודים והמוסלמים על זכותם של היהודים להתפלל במקום ולהעמיד שם ריהוט ואבזרי תפילה . מריבות אלו הביאו להקמת ועדת חקירה בין לאומית — 'ועדת הכותל , ' לצרכי דיוניה של ועדה זו נלקטו עדויות רבות מאד על מעמדו ועל מקומו של הכותל בקרב הקהילה היהודית בעיר בתקופות שונות , ובמיוחד במרוצת המאה ה 9 ו ובראשית המאה ה . 20 נציג כאן חלק מהעדויות , וזאת בסדר כרונולוגי , כדי שאפשר יהיה לחוש בקצב השינויים במעמד הכותל כמקום תפילה ליהודים לאורך תקופת דיוננו . נראה בי בראשית המאה ה 9 ו נזקקה התפילה ליד הכותל לאישור מיוחד מטעם השלטונות . על כל פנים סביר להניח , כי גם אם לא הוגשה בקשה לאישור מיוחד , נערכה התפילה בצנעה וללא בל טקסיות מיוחדת . זטצן 806 ) ו ) מציין , כי בזמן ביקורו אסור היה ליהודים להתקרב להר הבית' . לעומת זה מוצאים אנו בפנקסי הקהילה הספרדית בירושלים , שבהם רשימות שונות הנוגעות לכותל , ידיעות אחדות על פעולות ניקוי שנתבצעו מטעם הקהילה בזמנים שונים . כך , למשל , רשומה בשנת תקכ"ח ( 1768 ) הוצאה של 5 ו אריאות ( ו אריאה = וגרוש בערך ) לפינוי הרפש מרחבת הכותל . הוצאה דומה חוזרת בשנת תקע"ב , ( 1812 ) ושוב בשנת תקע"ה . ( 1815 ) במקום אחר נרשם תשלום לסילוק גמלים שנעזבו על יר הכותל . 72 על ההגבלות הרבות שחלו על תפילת יהודים ליד הכותל מספר גם המיסיונר תומסון . הוא אומר , כי ' אין לך מראה שתיתקל בו העין בירושלים , שיהא מעורר חמלה יותר מאשר בכייתם של היהודים אל מול הריסות מקדשם . ' תומסון מוסיף , כי מנהג נוגע ללב זה של היהודים קדום ביותר , אך במאות הקודמות היה עליהם לשלם סכומים גדולים בער הזכות העלובה לנשק את האבנים ולשפוך את לבם ליד שרידי מקדשם העתיק . לזמן ביקורו בירושלים ( באמצע המאה ה ( 19 הוא מוסר , כי היהודים מתכנסים ליד הכותל בהמוניהם בכל יום ששי ' , ובשפתיים רועדות ובעיניים זולגות דמעות הם שרים , או מקוננים , פרקים מכתבי הקורש , או מספרי התפילה שלהם' . עם תחילת שלטונו של איברהים פחה חל שינוי בולט באפשרויות הגישה לכותל והתפילה לידו . רובינסון , שביקר בעיר סמוך לסוף תקופת שלטונו של איברהים פחה , מוסר תיאור חיעל התפילה במקום ו 'באותו יום אחרי הצהרים הלכתי ... למקום שאליו ניתנת ליהודים הרשות לחזות במראה מקדשם ולהתפלל ולבכות על חורבותיו ועל תבוסת עמם . המקום נמצא בשטח החיצוני המערבי של הר הבית , בלפי דרום , ואפשר להגיע אליו רק דרך סימטה צרה ומתפתלת המסתיימת בכותל . השטח הפתוח צר ביותר ... שני זקנים יהודים ישבו שם על הקרקע וקראו יחדיו בסידור תפילה . ' רובינסון מוסיף ומספר , כי 'בבל יום ששי הם מתכנסים באן במספרים גדולים . זוהי הנקודה הקרובה ביותר למקדשם העתיק שאליה הם יבולים להגיע . אך לרוע מזלם אי אפשר לראות את המקום מכאן . כאן , מדוכאים ער עפר , הם רשאים לפחות לבכות ללא הפרעה על ימי הזוהר של עמם שחלפו , ולהרוות בדמעותיהם את האדמה שכל כך הרבה אלפים מאבות אבותיהם הרטיבו פעם בדמם' . גם מקורות יהודיים מספרים על התפילות ליד הכותל בשנות ה . 50 ר' מנחם מנדל מקאמיניץ כותב לסוף התקופה ? ( 1840 ) 'הלכתי להתפלל לפני הכותל המערבי של הר הבית , כמנהגם שם בכל עש"ק . 71 זטצן , ב , עמי . 72 . 19 משפט הכותל ( עדות אליאש , ( עמי . 73 . 55-54 תומסון , עמי 513-512 ( בתרגומו של איש שלום , עמי . 74 . ( 449-448 רובינסון , מחקרים מקראיים , א , עמי 350-349 ( בתרגומו של איש שלום , עמי . ( 486

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help