sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:346

הישיבות הספרדיות קודם כל יש לציין , שהמושג ישיבה ספרדית אינו זהה למושג ישיבה המוכר לנו . שלא כישיבות המצויות היום בארץ ובעולם , שתכליתן להפיץ את ידיעת התורה והתלמוד בין נערים צעירים ואברכים , נועדו הישיבות הספרדיות דווקא לחכמים נודעים י למעשה , עיקר ייעודה של הישיבה היה לתמוך תמיכה כלכלית במשפחות החכמים . שיעור התמיכה הכספית בחכמים היה שונה מישיבה לישיבה , בהתאם לגודל הקרן שעמדה לרשותה . לעתים השתייכו חכמים למספר ישיבות , וכך הגרילו את הכנסתם . במאות ה 7 ו וה 18 באה עיקר התמיכה מרחבי האימפריה העות'מאנית , ובעיקר מקושטא הבירה . במאה ה 8 ו הגיעה תמיכה רבה מיהודי איטליה . בתחילת המאה ה 9 ו עבר מרכז הכובד של איסוף הכספים לארצות צפון אפריקה ורוב השד"רים נשלחו לשם , ומשנות ה 20 ואילך הגיעה תמיכה רבה מיהדות אירופה המערבית והמרכזית , באמצעות המרכז שבאמסטרדם ' ) פקידים ואמרכלים . ( ' רי יהוסף שווארץ מציין , בי הישיבות נוסדו על ירי אחינו הנכבדים בבבל , אסיה הקטנה , איטליה , ברבריה ( צפון אפריקה , ( הולנד , גרמניה , אנגליה , פולניה ועוד , ובי היהודים בארצות אלו תרמו סכומי בסף נכבדים להחזקת הישיבות ולומריהן . במאה ה 9 ו היו הישיבות הספרדיות בירושלים קטנות ומספר חבריהן מועט . הגדולות שבהן היו ישיבת 'בית אל' וישיבת 'פרארה' הוותיקות , שבכל אחת מהן היו כ 25 חכמים . באחרות הגיע מספר החכמים ל 0 ו ואף למטה מזה . הגידול הרב בעדה הספרדית במרוצת המאה ה 9 ו הביא גם להתרבות הישיבות . השד"רים השתדלו למצוא בחוץ לארץ יהודים עשירים שיכוננו ישיבות , בין היתר כרי שהשר"ר עצמו יימנה בעתיד על לומריה . במשך הזמן נסגרו ישיבות רבות — בררך כלל משום שהכספים לא הספיקו — ולעומת זאת הוקמו ישיבות חדשות . פרנקל ( 1856 ) ראה בישיבות הספרדיות 'מוסדות צדקה , ' וציין כי מצא 36 ישיבות כאלו , שרובן נוסדו בכספי תרומות מחוץ לארץ . פירות קרנות הצדקה חולקו לחכמים ההוגים בתלמוד ומתפללים לשלום התורמים . לעומתו , ריישר ( בשנות ה ( 60 מציין רק 19 ישיבות ובתי מדרש ספרדיים . גם מקורות לא יהודיים נוקבים במספר רב של ישיבות בירושלים , ומתכוונים , כנראה , בעיקר לישיבות הספרדיות . ווילסון ( 1843 ) מציין 29 ישיבות . שטראוס מזכיר את המספר של פרנקל — . 58 לונץ , נתיבות ( קרסל , ( עמי ג 145-14 ( מתוך : ירושלים , יג , תרע"ט ;( גאון , א , עמי ; 125-123 גת , עמי -101ג 0 ו . 59 לנדוי , מכתבי שווארץ , עמי עה . r « לונץ , נתיבות ( קרסל , ( עמי 65 ו . . 40 גאון , א , עמי 2 ג 5-1 ג . 42 . 1 פרנקל , עמי ; 175 ריישר , עמי . 41 השלמת בנייתו של 'תפארת ישראל' בראשית שנות ה 70 מסמלת את פריחת היישוב היהודי בעיר העתיקה . ואולם , שנות ה 70 גם היו עדות להתעצמותו של תהליך היציאה אל מחוץ לחומות . די אם נציין , כי ב 875 ו 3 , שנים בלבד לאחר הקמת 'תפארת ישראל / הוקמה מחוץ לחומות שכונת מאה שערים . כבר לפני כן הוחל בהקמת שכונות אחרות , ועד מהרה החלו קמות שכונות נוספות מחוץ לחומה ונקודת הכובד של היישוב היהודי החלה לעבור מהעיר העתיקה אל מחוץ לחומה . פריחת היישוב היהודי בין החומות נמשכה אמנם עדיין בכל שנות ה 80 וה , 90 וכנראה אף קצת מאוחר יותר , אך את ראשית התמורה יכולים אנו לראות כבר באמצע שנות ה . 70 נוסף לבתי הכנסת גדל בירושלים מאד , בתקופת דיוננו , גם מספר בתי המדרש , הישיבות , תלמודי התורה וה'חדרים . ' מאחר שכמעט אי אפשר לעקוב אחרי ההתפתחות המפורטת של כל המוסדות הללו , נסתפק בכמה דיווחים על קיומם והתפתחותם .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help