sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:333

ההתפצלות ל'כוללים' רבים בראשית שנות ה 50 החל הפיצול ל'כוללים' רבים ושונים , פיצול שנמשך עשרות שנים . בשנות ה 60 כבר היו בירושלים 19 'כוללים' . כולל הו"ד ה'כולל' הראשון שנפרד מ'כולל הפרושים הכללי , ' בבר בשנות ה , 30 היה 'כולל הו"ד' ( הולנד , דויטשלנד , ( שמנה בסך הכל כ 8 משפחות מגרמניה ומהולנד . הן עשו זאת , כנראה , משום שחלקן ב'חלוקה' לא עלה על זה של שאר היהודים , אף על פי שבארצות מוצאן נקבצו סכומים גדולים . על ידי הקמת 'כולל' מיוחד קיוו לקבל את הסכומים הניכרים שנאספו באותן הארצות , או לפחות חלק הגון מהם . על התפתחותו של 'כולל הו"ד' ישנן יריעות רבות . נראה בי החבר הראשון של ' הכולל' שבא לגור בירושלים כבר בשנת תק"ץ ( 1830 ) היה ר' משה זקס . בשנת תקצ"ה ( 1835 ) כבר מצא יהודי 'גרמני' אחד שבא לעיר , ר' אליעזר ברגמן 4 , יהודים 'גרמנים' בתוכה 3 — מאמסטרדם ור' יהוסף שווארץ . בשנת תר"ח ( 1848 ) בבר היה מספר יהודי גרמניה בירושלים 57 נפש . גם מקור זר כטובלר יודע לציין , כי עד סמוך ל 1830 לא היתה אפילו משפחה יהודית גרמנית אחת בעיר , אולם ב 1842 כבר היו בה 12 משפחות כאלו . חוקרים זרים אחרים מספרים אף הם על היהודים הגרמנים בירושלים . שוברט , שביקר בעיר ב , 1837 מציין כי קיבל בבוואריה מכתב המלצה אל הרב ברגמן , והוא מזכיר בספרו גם את המשפחות היהודיות גרמניות שוורץ והירש . פטרמן ( 1853 ) מספר כי יש להם בית תפילה קטן , וכי הם מתחלקים עם יתר היהודים בכספים הבאים מגרמניה . הערה מורכבת מ 12 משפחות , עניות ברובן , ובהן 60 נפש . 60 גם לפי פרנקל ( 1856 ) היה מספרם 60 נפש . לדבריו הם מהווים עדה נפרדת , המקבלת מאמסטרדם 60 , 000 פיאסטר ומארצות אחרות 2 , 000 פיאסטר לשנה . ריישר ( 1867 ) מוסיף , כי 'בבואם לירושלים מיד לובשים בגדי ארצות המזרח , ויש להם בימ"ד מיוחד ורובם עשירים , כי חלקם הבא ממדינתם רב הוא' . . 56 גת , עמ , 29-28 וראה המקורות השונים שם ; בן צבי , א"י ויישובה , עמי ; 388 פרנקל , עמי 77 ו . . 57 לונץ , ירושלים , ט , עמי . 43 , 17 בעניין יבולל הו"די , ראה : ספרו המפורט של אליאב , אהבת ציון . ופרטים אישיים גם אצל עץ הדר , עמי . 58 . « 6-34 טובלר , דפי זכרון , עמי . 59 . 361-360 שוברט , ב , עמ- . 40 . 555 פטרמן , א , עמי . 41 . 230 פרנקל , עמי 78 ו ; ריישר , עמי . 62 . 52-51 על פיצול ה כוללים / ראה ? מונטפיורי , יומן , ב , עמי , 111 לונץ , ( 1882 ) ירושלים ( גרמנית , ( עמי ו ; 67-6 ריבלין , תקנות החלוקה ; פרומקין , חוח"י ; גת , עמי ; 112 חנני , תנועת ההשכלה , עמי . 8-7 נראה כי לאחר רעש , 1837 ובמיוחד מאז שנת ת"ר , ( 1840 ) החלה מתגבשת העדה החסידית בירושלים , אך עוד זמן רב נשארה ההגמוניה בידי הפרושים . דעת החסידים לא היתה נוחה מכך , והם החלו להתאונן על קיפוחם ב'חלוקה' ועל השתררותם של פקידי הפרושים . עם זאת המשיכו להיות כפופים לבית הדין הגדול של האשכנזים , שבו היתה יד הפרושים על העליונה עד תן ל"ג . ( 1873 ) רק בשנת תרל"ז ( 1877 ) זכו החסידים ברשיון לשחיטה נפרדת . מנהיגי עדת החסידים היו בני משפחת ב"ק . יתכן שמעמדם המקופח של החסידים היה בין הגורמים לכך , שמקרבם יצאו הלוחמים לחידוש פניה של ירושלים , שוללי ה'חלוקה' ודורשי שידוד מערכות החיים . אף יחסם אל החינוך החדש היה הרבה יותר נוח מזה של הפרושים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help