sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:330

הניגודים בין הספרדים והאשכנזים והפילוגים בעדה הספרדית מקורות יהודיים עומדים על בך , כי העדה הספרדית השתדלה למנוע בער האשכנזים מלהגיע לעצמאות . כך , למשל , לא התירו להם לקיים שחיטה משלהם ' היה בכך שיקול כלכלי חשוב , שכן מחיר השחיטה ( שנעשתה גם עבור מוסלמים ) כלל מס לוועד העדה הספרדית . לאשכנזים גם לא התירו לקיים 'חברה קדישא' עצמאית , שכן גם זה היה מקור להכנסות כספיות ניכרות . כן הקפידו על תקנות הירושה , שלפיהן עזבונות של נפטרים ללא יורשים —וכאלה היו רבים בירושלים — אפילו היו אשכנזים , עוברים לוועד הערה הספרדית . מצב זה גרם למתיחויות רבות בין שתי העדות והיחסים ביניהן היו בכי רע , עד שהעתון 'הלבנון' מתאונן , כי רבני הספרדים אינם מכירים כלל ברבני האשכנזים ואינם עוזרים להם כראוי לבני דת אחת . גם בלבוש אפשר היה להבחין בירושלים בין ספרדים לאשכנזים , אם כי בראשית המאה נהגו חלק מהאשכנזים להתלבש כספרדים , וגם מאוחר יותר נהגו בני 'בולל הו"ד , ' למשל , ללבוש לבוש ספרדי . כהניו מרחיב את הדיבור על הבדל הלבוש בין הספרדים לאשכנזים , ובכלל על צורת הלבוש בירושלים ' . בני אשכנז לשונם במו בחוץ לארץ , וכה הליכתם ומלבושיהם כמו שהורגלו בארצות מולרתיהם ברור הקדום , רק מעט מהדרים פה מכבר , לובשים על דרך בני ספרר בשינויים שונים . הספרדים לובשים בגדים רחבים ועל ראשם כובע אדומה ( פעסע ) ובסודר ( שאל ) יצנפו ראשם , והחשובים ( חכמים ) נושאים גם סודר יקר על צואריהם , עוד באופנים שונים — . בדרך כלל העיר ציון לא תדמה לשארי כרכים וערי אירופא אשר שם ישים כל אחר עינו על זולתו בדרכיו , במעלליו , בעניניו , בתפארה מלבושיו . לא כן בני ציון , כי אין איש משים לבו לכל אלה , וברחוב אחד תראה שפעת המון אנשים ממדינות שונות וחליפות שמלות למו , אלה מעוטפים בשמלות לבנות . 42 הלבנון , כ"א בשבט תרכ"ה , שנה שניה , גליון , 4 עמי . 53-52 י . 43 גת , עמי ; 80-73 נוימן , עמי . 375 וראה גם : גאון , חכמי ירושלים , עמי 3-5 ו,- על בחירתו של הרב יעקב שאול אלישר לידוכם באשי , ' בשנת תרנ"ג , ראה : אפרתי , עמי ו 3 ו . 44 . 145- ילין , זכרונות , עמי 112—99 ( עניין השחיטה מתואר בספרו בפירוט רב ;( ריישר , עמי . 44 על המחלוקת בראשית המאה ראה גם : סלומון , שלשה דורות , עמי . 45 . 37-23 הלבנון , כ"ז בניסן תרכ"ו , שנה שלישית , גליון , 8 עמי . 115 סדר ההכנסה וההוצאה ישום עין , להקל העבודה משאר החכמים הממונים והמופקדים על דבר זה וישא אתם בעול יחד' . במרוצת הזמן הלך ונחלש מעמדו של ה'ראשון לציוך בקרב היהודים הלא ספרדים , שרובם ככולם היו נתינים זרים ונהנו מזכות הקפיטולציה , ולמעשה יצאו מתחום שיפוטו . לאחר מאבק ממושך אף עלה בידם לזכות במידה מרובה של אוטונומיה , וזיקתם אל ה'ראשון לציוך רפתה מאד . האחריות העיקרית שהיתה מוטלת על ה'ראשון לציוך כראש הערה היהודית היתה להמציא את מס הגולגולת ( חראג' כרגא ) לשלטונות העות'מאניים , והואיל ומספר העניים בעיר היה גדול , חייב היה להשלים את הסכום מהקופות הכלליות . חלק מנטל ההוצאות ניסה להטיל על שבם האשכנזים , אך הדבר עלה בירו רק בראשית התיישבותם של אלה בירושלים , שכן אחר כך נפטרו מתשלום זה הורות לנתינותם הורה . משום בך ביקש להטיל עליהם מס בדרך עקיפין , באמצעות מכס הבשר שהיה מעלה בעת העלאת המס לממשלה . להלכה היתה אפוא השפעת ה'ראשוךלציוך רחבה , והשתרעה על פני כל הקהילות בארץ , אך למעשה נצטמצם כוחו בעדה הספרדית בלבד , ובעיקר בייצוג בלפי השלטונות העותימאניים . מבחינה זו נמשכה ההגמוניה שלו כמעט עד לכיבוש הבריטי . 43

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help