sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:325

הערה הספרדית באמצע המאה על מצב העדה הספרדית בירושלים באמצע המאה ה 9 ו אנו מוצאים תיאורים רבים בספרות המערבית מאותו הזמן . גב' פין , למשל , מציינת , כי בעיני התורכים הם היהודים מבחינה רשמית . הותר להם לגור על מורדותיו המזרחיים של 'הר ציון , ' וכן הועסקו אחדים מהם ליד . 28 גת , עמי . 80 וראה גם : אליאב , אהבת ציון , עמי , 14 והמקורות בשניהם . . 29 נוימן , עמי 75 ג . 0 ג . גת , עמי ; 72 לונץ , ירושלים , ד , עמי 0 ו . 2 בדבר הפירמאנים התורכיים ראה גם : גרייבסקי , מגנזי ירושלים , החוברות הראשונה והשניה . . 11 ג . ' ווילסון , א , עמי . 459-455 וגא . מעוז , ירושלים , עמי . 270 כתוצאה מתהליך קבלת הנתינות הזרה החלו יהודי ירושלים מתחלקים לשני סוגים : הסוג הראשון — ובשנות ה 40 הוא עדיין היה הרוב המכריע — כלל נתינים עות'מאנים ( רעאיא , ( והשני כלל את כל ה'פראנקים' החוסים בצל מדינות זרות . מאמצע המאה הלך וגדל מספר הנתינים הזרים בקרב היהודים . נוימן מדגיש את דבר השתייכות היהודים לשתי קטגוריות , האחת , הגדולה יותר במספרה , הם . נתינים עות'מאנים , והשניה כוללת את אלה שבחסות זרה — הפראנקים . לנתינים העות'מאנים יש חופש מלא , ורק מס הגולגולת חל עליהם , 30 , 15 ) או 60 פיאסטר לשנה , לפי היכולת . את המס גובה הקהילה והיא המשלמת עבור העניים . ( היהודים שבחסות הקונסולים משוחררים מההרג' הזה ומשלמים מכסים קטנים מאד . מוסדות צדקה אינם משלמים מכס על היבוא ונהנים מאותן הזכויות כמו מוסדות ה'פראנקים . 29 ' השלטון התורכי החדש נשתנה תכלית שינוי מהשלטון הקורם . ירושלים היתה לעיר מחוז אשר פחה משל בה , והשלטונות התורכיים החלו מאשרים נציגים רשמיים לעדות הלא מוסלמיות . בין היתר נתקבלה פקודה מקושטא לבחור רב ראשי — 'חכם באשי' — ליהודי ירושלים . מיד קמה מחלוקת סביב למשרה חשובה זו r אחדים התנגדו מבל וכל ואחרים נלחמו במועמד הראשון , הרב אברהם חיים גאגין , רבם של הספרדים בעיר . גאגין נבחר בכל זאת והסולטאן אישר את כהונתו . המשרה החדשה הביאה לחיזוק מעמדה של הערה הספרדית בעיר , שכן ה'חכם באשי' נבחר תמיד מתוכה והובר רשמית מטעם השלטונות כ'ראשון לציון . ' אמנם לא כל הרבנים הראשיים שבאו אחר בך קיבלו את הפירמאן המלכותי , והיו מהם שלא זכו אלא להכרת השלטון המקומי , אך אין ספק שמעמד ה'חכם באשי' השפיע לטובה על מצב היהודים " . תיאור מעניין אנו מוצאים אצל ג . ' ווילסון , שביקר בעיר ב 845 ו . לדבריו מהווים היהודים הספרדים בירושלים , שרובם באו מארצות האימפריה התורכית , את רוב תושביה . חלק מהמשפחות כבר נמצאות בירושלים מזה כמה דורות . כמעט כולם נתינים עות'מאנים . לרב הראשי , הנקרא 'חאכים פאשה , ' סמכויות אזרחיות מטעם הממשלה . ליד דלת ביתו מופקד משמר בבוד של שומרים וחיילים . הוא ממונה על גביית המסים בקרב קהילתו , ולרשותו מספר פקידים . השפעתו משתרעת , פחות או יותר , על כל הספרדים בארץ . עור יש לציץ , בי לערות הלא מוסלמיות המקומיות היה עדיין סטאטוס של 'מילת' שהעניק להן אוטונומיה רחבה בענייני חינוך ופולחן ושיפוט בענייני אישות . במועצה הארמיניסטרטיווית של ירושלים היה ייצוג ליהודים ולנוצרים העות'מאנים ונציגיהם זבו לפרקים ליחס הוגן ונטלו חל ק פעיל בעבודת המועצה . עם זאת היה הייצוג היהודי והנוצרי במועצה נמוך מחלקם באובלוסיה , ומעמדם היה בדרך כלל נחות ממעמד חברי המועצה המוסלמים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help