sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:322

' לעדה היו שני מיני הכנסות , מקומית וחיצונית . המקומית היתה מהכנסות העזבונות , אשר הונהגה ונתקנה עוד מרבני עיר הקודש שבמאה השלישית [ שלאחר האלף החמישי לבריאה לפי הספירה היהודית , [ והיא שכל מי מיושבי ירושלים בין שנולד בה ובין שבא מחוץ לארץ אשר ימות בירושלים ובשעת פטירתו לא יהיה בירושלים אחד מיורשיו הראוי ליורשו על פי דין תורה , אז יזכו פקידי כוללות העיר בכל מה שהשאיר אחריו בכסף במזומן או במטלטלין ( תקנות ירושלים . ( ההכנסה הזאת הביאה אמנם סכומים הגונים לקופת העדה , מאשר כי מרבית מהעולים לעיר הקודש היו זקנים באים בימים , כל זאת לפי עדות רבני העיר ומנהיגיה בימים ההם , דיה היתה רק לתשלום המיסים , קניית קרקע לבית הקברות ועוד . ולבן הוכרחו להשתמש גם במס ( גבילא ) על מוכרי היין ועשיית היין ועוד הטלות , לאמור מיסיס שהטילו בהערכה על העשירים לפי מצבם וכשגם אלה לא הספיקו להוצאות הוכרחו למלאותה מההכנסה החיצונית , לאמור ; החלוקה שנקבצה מארצות חו"ל ע"י השלוחים שהיו יוצאים תמירים כסדרם . השליחות נחלקה לשלוש מחלקות , שליחות ארץ תורכיה , שליחות ארץ המערב ( מארוקו ואלג'יר שבאפריקה ) ושליחות פראנקא ( מערב אירופה . ' ( פרס מציין אף הוא , כי לפני היווסדה של העדה האשכנזית בירושלים קיבלו יהודי העיר תמיכה מארצות אפריקה הצפונית , תורכיה ואירופה המערבית . מרכז קופות התמיכה היה באמסטרדם . כשחזרה ונוסדה הערה האשכנזית בירושלים , קיבלה את כספה תחילה משקלוב , ומ 820 ו והלאה —מקופות התמיכה ברוסיה , ליטא ופולין , שמרכזן היה בווילנה . הכספים שנשלחו מחוץ לארץ היו מגיעים אל וער העדה הספרדית בירושלים , והוא נהג לחלקם ל 3 חלקים : חלק —לצרכי הקהילה ולהוצאות העיר ; חלק—לתלמירי החכמים שבעיר , שהיו מוכרים לצורך זה על ידי וער שהם עצמם היו בוחרים . היה זה על פי ההשקפה הכללית , שתכלית ה'חלוקה' לפרנס את מחונני עיר הקודש ולומדי התורה לטובת כ ל עם ישראל , השקפה שהיחה מונחת ביסודה של שיטת הספרדים בחלוקה ן שאר הכסף חולק בין העניים בצורת נדבות מקריות . העניים הספרדים לא סמכו על שיטה זו וניסו למצוא את פרנסתם במסחר ובמלאכה . נראה כי בראשית המאה , ועד להקמת העדה האשכנזית , ניזונו כל יהודי ירושלים מקופת העדה הספרדית . לא נרחיב כאן את הדיבור בעניין זה , שכן על היחלוקהי כבר נכתב רבות , גם בהקשרה המיוחד לירושלים . נביא רק במה דברים כלליים נוספים לשם הבנת המתרחש בעיר בתקופת דיוננו . ה'חלוקה' היתה תופעה מיוחדת לארץ ישראל וליישוב היהודי בה , שהתפרנס בחלקו הגדול מכספי צדקה , תרומות ונדבות שנשלחו מחוץ לארץ . אין ספק כי המצב הכלכלי הירוד בארץ היה מהגורמים המכריעים שהביאו לירי כך . העולים לארץ עלו רובם כבולם כדי להקדיש חייהם לתורה ולתפילה במקומות הקדושים . הישיבה בארץ תבעה מן העולים קרבנות עצומים . התנאים היו קשים ביותר , ובכל זאת הוסיפו לעלות , תוך ויתור על יתרונות העולם הזה , כדי לחונן את עפר הארץ ולרוות את אדמתה ברמעותיהם . היישוב היהודי בירושלים לא ראה בתרומות ה'חלוקה' נרבה בלל ובלל , אלא שבר המגיע לבל יהודי הדר בארץ ולומד בה תורה . מהשקפה זו נבעו תקלות מרובות , שכן אפילו בעלי הון ראו עצמם זכאים ליהנות מה'חלוקה' . . 14 שם , עמ' 64-163 ו . . 15 פרס , ספר המסעות , עמי -129ס 3 ו . . 16 על 'חלוקתי הספרדים , ראה : גת , עמי ו 0 ו , 103- ושם מקורות נוספים . 7 י . גת , עמי 93 ואילך . וראה גם : אליאב , אהבת ציון , עמי , 18-14 והמקורות השונים שם . . 18 גת , עמי ? 94 לונץ , ירושלים , ט , תרע"א , עמי , 220-187 לעניין הידולוקה' במפורט , ראה ספרו של מאיר מנחם רוטשילד בנושא זה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help