sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:299

כבר רבות . כאן לא נרחיב את הדיבור בנושא זה ונסתפק בכמה עדויות שתצבענה על צורת פעילותו של המיסיון בעיר העתיקה , במיוחד בתקופתה הראשונה . להבנת הרקע הכללי נדגיש רק , בי פעילות זו התרכזה בין היהודים , בין היתר גם בגלל ההשקפה שתהליך שיבת היהודים לציון תוך התנצרותם הוא שלב חשוב בגאולה . אמונה זו , שהיתה פופולארית ביותר בקרב הציבור האנגלי בראשית המאה ה , 19 רווחה גם בחוגים חילוניים ובקרב מדינאים , ובך נשמעו בבריטניה בימי הלורד פלמרסטון קולות רבים שקראו לשיבת היהודים לציון ולהתיישבותם בה בסיוע בריטניה . כפי שציינו כבר , לא נמצאה בירושלים בראשית המאה ה 19 כל קהילה פרוטסטנטית . פעילות המיסיון הפרוטסטנטי , במיוחד האנגלי , החלה בשנות ה ם . 3 הפעיל ביותר בו היה המיסיונר ניקולאיסון , ונראה כי הצלחתו לא היתה רבה . ב 1840 מציין אולץ , כי הרברנר ניקולאיסון הוא העוסק בפעילות מיסיונרית בעיר , אולם עד לאותו הזמן נטבלו רק 5 או 6 יהודים , וגם אלה באו משולי החברה היהודית . לדעת אולץ לא הצליח המיסיון כלל לשכנע יהודים , ורק עוררשנאה עזה כלפיו . שטראוס לעומתו ( לסוף שנות ה , ( 40 מעריך כבר יותר את הצלחת המיסיון הפרוטסטנטי . הוא מספר , כי ביום השישי שלפני הפסחא התאספו בכנסיה הפרוטסטנטית דוברי שפות שונות , ולכן נערכו התפילות בשפות שונות . תחילה ערבו 20 יהודים מומרים תפילה בעברית , יותר מאוחר נאמרה תפילה באנגלית , ואחרי הצהריים —בגרמנית . ביום הראשון של הפסחא התמלאה הכנסיה 100 נוצרים פרוטסטנטים , ואחרי הצהריים שוב היתה תפילה בגרמנית . באותה הזדמנות בא גם יהודי אחד ( מאוסטריה ) שהמיר את דתו והוטבל במקום . ראש הקהילה הפרוטסטנטית , ניקולאיסון , נהג לקבל בחגים מתנות מבני עדתו , אך גם ממוסלמים ומיהודים . הנוסע הבריטי אלן מספר , כי שמו של היהודי הראשון שהמיר את דתו , בספטמבר , 1838 היה יוסף . אך למרות ההצלחה היחסית של המיסיון , נראה כי עד 1853 לא הצטרפו לקהילה הפרוטסטנטית , שנקראה 'מיסיון היהודים / יותר מ 32 יהודים 16 ; או 17 נמצאו באמצע לימודיהם . לדברי המיסיונר המומר וודקוק ( 1848 ) קבע הבישוף של ירושלים באגרת מ , 1847 כי מאז 1839 התנצרו בירושלים 31 בוגרים יהודים ו 26 צעירים . הוא מספר , כי ביום שעזב את ירושלים באו 14 יהודים , בני שתי משפחות , מיפו לירושלים , כדי לטבול לנצרות . עוד הוא מספר על טבילתו של רב יהודי מסלוניקי ושמו רבי שופמיבכנסיה הפרוטסטנטית . . מקור אחר מציין , ל 1848 כי 12 או 13 יהודים —גברים ונשים —התנצרו . הם עניים מאד וחסרי עבודה 5 . מהם לומדים סנדלרות , ושניים — חייטות . מקור זה מציץ , כי בבית הספר של המיסיון כ 18 תלמידים . מקור נוסף לשנות ה 40 מוסר , בי עד , 1847 מקץ 13 שנה של פעילות מיסיונרית , התנצרו 60 איש . טובלר אומר , כי ב 1845 השתתפו בתפילות בכנסיה האנגליקנית הפרוטסטנטית יותר מ 100 איש , וכי זה גידול עצום לעומת 15 שנה קודם . הוא גם מוסר פרטים על יהודים שהוטבלו לנצרות , בציון שמות ותאריכים . עם זאת הוא מבקר קשות את דרכי פעולתו של המיסיון ומתאר את הסבל הנגרם למשפחות עקב התפלגותן . לטענתו אין לראות במספר המומרים הצלחה כלל וכלל בהתחשב ברלותם של היהודים . לרעתו אין למיסיון כל מקום בריכוז של יהודים קנאים כמו בירושלים . רק . 73 גלבר , שאלת א-י , עמי , 44-44 ובנספח , עמי . 41—1 . 74 אולין , ב , עמי 3 ו 14-3 ג . . 75 שטראוס , עמי 71 ו80- ו . . 76 אלן , עמי 9 וו ; וראהגם : דיפווי , א , עמי 9 ג . 140-1 . 77 וודקוק , עמי 124 ( בתרגומו של איש שלום , עמי , 574 וראה ההפניה שם לספרו של פרנקל . 78 . ( מרגוליות , עמי . 294 . 79 מרטינו , עמי . 468-466

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help