sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:289

כנסיית 'ישו הנוצרי' ובחי הקונסול האנגלי והבישוף הפרוטסטנטי נייחד תחילה את הדיבור למבנה אשר שימש במרכז הראשון של העדה הפרוטסטנטית בירושלים —כנסיית 'ישו הנוצרי ; העומדת עד היום מול הכניסה ל'מצורת דור . ' נוסעים שונים בשנות ה ס 4 מספרים על בנייתה של כנסיה זו , הם מציינים כי היסודותלכנסיה הונחו ב ו 84 ו , אולם בנייתה נסתיימה , כנראה , רק ב 848 ו , ואילו חנוכת הבית נערכה ב . 21 . 1 . 1849 חמרי הבניה הובאו ממחצבה בקרבת הכפר ענאתה . הכנסיה אינה גדולה , המבנה שלה פשוט ואין לה מגדל , אך היא יפה מאד ובנויה היטב — בסיגנון המתקרב לסיגנון גוטי —מאבן גיר לבנה ובצורת צלב . הארכיטקט הידוע שיק מציין , בי לבניית הכנסיה הובאו בנאים ממלטה ומבריטניה והתושבים המקומיים למדו מהם את המלאכה . גם רפאלי חוזר על יריעה זו . " במידה מסוימת אפשר לראות במבנה זה את המבנה המודרני הגדול הראשון שנבנה בירושלים בעת החרשה . הבניה נמשכה זמן רב , הואיל ועם חפירת היסודות נתגלו עתיקות , בין השאר אמת מים עתיקה בעומק של 40-20 רגל . עקב כך הופסקה הבניה בצו מיוחד של התורכים . שולץ מוסיף , כי הכנסיה נבנתה למעשה בתור קפלה של הקונסול האנגלי ' רק כך הסכימו התורכים להרשות את בנייתה . הוא אף מעיר , כי חבל שביתו של הקונסול האנגלי , העומד בקרבח מקום , והבנוי מאותה אבן , מאפיל עליה מעט . . 17 אורלי , עמי . 18 . 198-197 שטראוס , עמי ; 255-244 וורקוק , עמי ג 2 ו24- ו ; נווט , עמי . 19 . 221 שיק , רבעון ההברה הגרמנית , יז , עמי ; 266 רפאלי , נוצרים , עמי . 20 . 76-75 שולץ , הארץ הקדושה , עמי ; 94-93 ראה גם : בווט , עמי ו ; 22 וודקוק , עמי ; 124-1 * 3 הלסטד ( עמי ( 165 מביא תרגום של הפירמאן ביחס לבניית כנסיית יישו הנוצרי . ' חשוב בהשכנת שלום ביניהן . כך , למשל , אין לכנסיה הפרוטסטנטית בל חלק בכנסיירדהקבר , וכתוצאה מיניטרליותהי היא זוכה להערכתן של הכתות השונות . כמו כן , בפשטותו של טקס התפילה שלה היא מוחה נגד הסטיות של שאר הכנסיות . לפיכך טוב היה , לרעתו , רעיונו של פרידריך וילהלם הרביעי לאחד לפחות את הפרוטסטנטים של ירושלים תחת בישוף אחד , כי אנשי המזרח הנוטים לפרוטסטנטיות מכירים בצורך שלכנסיה יהיו בישוף אחד וליטורגיה אחת . אף על פי בן עדיין זקוקים היחסים בין הגרמנים והאנגלים לשיפור רב . מאוויו של אורלי לא נתגשמו , וב 887 ו , נתפרקה הבישופות המשותפת . העדה הפרוטסטנטית בירושלים התחלקה אפוא ל 3 חטיבות . 1 אנגליקנית , פרוסית ואמריקנית . את פעילות העדה בעיר בתקופת דיוננו אפשר לחלק ל 3 תקופות משנה : התקופה עד להקמת הבישופות המשותפת , ומוטב , אולי , ער להתמנותו של הבישוף גובאט,- תקופת הבישופות המשותפת , שהיא בעיקר תקופת פעילותו של גובאט , ? והתקופה שאחר כך . בהמשך סקירתנו בפרק זה נתרכז בעיקר בשתי תקופות המשנה הראשונות . נעמוד על המבנים המיוחדים שהקימה עדה נוצרית זו בעיר , על הפעילות המיסיונרית שלה , ובעיקר על המפעלים המיוחדים שליוו פעולה מיסיונרית זו . השפעת הפעילות הפרוטסטנטית היתה עקיפה בעיקרה , בכך שגררה פעילות תגובה מצד הערות שאליהן כוונה . כשעסקנו בעדות הנוצריות האחרות בבר עמדנו על בך , כי חלק גדול ממפעליהן החינוכיים והבריאותיים באו בתגובה על הפעולה המיסיונרית הפרוטסטנטית . גם בהמשך דיוננו , כשנעסוק בקהילה היהודית , נעמוד על התגובות שעוררה אצלה הפעילות הפרוטסטנטית .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help