sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:287

הבישופות הפרוטסטנטית ופעילות הפרוטסטנטים האמריקנים נוסעי המאה ה 9 ו מרבים לספר על הקמת הבישופות הפרוטסטנטית בירושלים . שטראוס מוסר , כי מאז התעניינו פרוטסטנטים אמריקנים ( מהכנסיה הפרסביטריאנית האמריקנית ) לראשונה בארץ הקודש והקימו בירושלים תחנת עזרה לנוצרים המזרחיים , חלה התפתחות ניכרת בנוכחות הפרוטסטנטית בירושלים . אחרי גירושו של מוחמד עלי מארץ ישראל החליט מלך פרוסיה , פרידריך וילהלם הרביעי , להקים בישופות בשיתוף עם הכנסיה האנגליקנית והכנסיה הפרוטסטנטית הפרוסית , הן כרי שהייצוג של הכנסיה הגרמנית בירושלים לא ילווה ריב עם הבנסיה האנגלית , והן כדי להגביר את היוקרה של שתי המעצמות הפרוטסטנטיות . לאחר שהבישוף הראשון , אלכסנדר , מת ממחלה , נתמנה במקומו גובאט , והוא נכנס לתפקידו בדצמבר . 1846 הוא התקבל בשמחה רבה על ידי כל הפרוטסטנטים , יהודים רבים (!) וגם נוצרים אחרים , ובייחוד האתיופים , שאת שפתם הכיר . בווט אומר אף הוא , בי הכנסיה הפרוטסטנטית בירושלים הינה דבר חדש , ומקורה ברוח המיסיונרית של אותו הזמן . הוא מציין , כי בשנים 1840-1820 ניסו הרבה מיסיונרים אנגלים ואמריקנים לנצר יהודים בירושלים , אך ללא הצלחה רבה . תחילה היו המיסיונרים מעטים מאר ונמצאו תחת חסות היוונים . ב , 1840 בשעה שהיתה לאנגלים ולפרוסים השפעה רבה על הסולטאן , החליטו להקים כנסיה פרוטסטנטית שתמשיך בנסיונות לנצר יהודים . הבישוף הראשון , שמונה לתפקידו ב , 1841 היה ד"ר אלכסנדר , יהודי פרוסי מומר . הוא מת כעבור 4 שנים . ב 1846 נתמנה לתפקיד זה סמואל גובאט , שהחזיק בתפקיד כ 33 שנים עד למותו ב . 1879 פעולתו בעיר הורגשה ביותר . הבישופות הפרוטסטנטית המשותפת התקיימה ער . 1887 במשך הזמן נתגלו גם האינטרסים השונים של הקבוצות השונות שבתוכה ופרצו סכסוכים , במיוחד בין הגרמנים לאנגלים . לעומתם צמצמו האמריקנים את פעילותם והעבירו את מרכזם לבירות . בסיורו השני בעיר ( 1852 ) מוסר רובינסון , כי הקהילה המיסיונרית האמריקנית בירושלים במעט נתבטלה . המיסיונרים האמריקנים שאצלם התארח ב 1858 עזבו את העיר ב . 1843 האמריקנים היחידים בעיר היו ד"ר ברקלי ומשפחתו . ' וורטבט מספר ב , 1856 בי המיסיונריות האמריקנית בירושלים פסקה כליל כמה שנים קודם . . 6 אסף , עמי 252 המצטט את בזילי , עמי -220ו . 7 . 22 שטראוס , עמי . 8 . 225-224 בווט , עמי 252-248 על גובאט , ראה ו איש שלום , ההערות בעמי , 745 , 702 והספרים על אודותיו שאליהם הוא מפנה . 8 א . על פעילותו של המיסיון האמריקאי אצל הערבים , ראה : גרביל , עמי 4-3 ג . . 9 רובינסון , מחקרים מאוחרים , עמי 64 ו . 0 ו . וורטבט , ב , עמי ו . 222-22 חזרתו של השלטון התורכי לארץ ישראל בשנות ה 40 לא הביאה לצימצום הפעילות המיסיונרית , אלא , אדרבא , להרחבתה . בזילי אומר , כי גירוש המצרים מהארץ פתח את שעריה למיסיונים , ואלה הסתערו עליה לכבשה באמצעים תרבותיים דתיים ופילאנחרופיים . פעיל ביותר היה המיסיון הפרוטסטנטי , שכן השלטון התורכי החוזר לירושלים נעזר לצרכי דחיקתו של מוחמד עלי , בבריטניה ובפרוסיה , שתיהן מעצמות פרוטסטנטיות ראשונות במעלה . כרי להקל על פעילות הפרוטסטנטים בירושלים הוצע במגעים בין מלך פרוסיה , פרירריך וילהלם הרביעי , מלכת אנגליה והבישוף של קנטרברי להקים בישופות פרוטסטנטית משותפת בירושלים שתייצג את כל המיסיונים הפרוטסטנטיים , ושמעמד בישופות זו יהיה של 'בישוף בירושלים' ולא של היבישוף של ירושלים , ' ברי למנוע ריב סמכויות עם יתר הכנסיות הנוצריות .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help