sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:285

הבריטית' מ , 1895 כותב על המקום כי זהו מנזר ארמני לנשים , המצוי ממזרח למנזר הארמני הגדול על שם גיימס הקרוש וכ 00 ו מ' מצפון לשער ציון . המקום אינו זוכה לביקורים רבים , משום שהסימטה המובילה אליו מצפון , שהיא גם ררך הכניסה היחידה אליו , נסתרת בין הבנינים . הכנסיה ידועה גם בכנסיית עץ הזית ( להלן בא תיאור הכנסיה , כולל תכנית ) . לארמנים גם כנסיה עתיקה על הר ציון מחוץ לחומה . זו מבונה במקורות המאה ה 9 ו 'בית כיפא . ' נעסוק בה בחלק השני של חיבורנו , וכאן נביא רק שני דיווחים להשלמת נושא דיוננו . טרנר 5 ) ו 8 ו ) מוסר , כי בחצרה ( המלאה קברי נזירים ארמנים ) מצוי עץ המציין את הנקודה שעמר בה פטרוס הקרוש כשהתכחש לישו . קרוב לנקודה זו מגולף בחומה תרנגול לציון המקום המשוער שעמד בו העוף כשהאשים אותו . הכנסיה קטנה ונקיה ( להלן בא תיאור מפורט של פנים הבנסיה ) . מדריך ה'בדקר' מ 1876 מוסר , כי ליד חדר 'הסעודה האחרונה' נמצא מנזר ארמני — מנזר הר ציון — ובו 8 נזירים . פרט לשלוש 'עמרות הקודש' שהוחזקו בירי הארמנים ברובע הארמני ובסביבתו , היו לארמנים נקודות אחיזה נוספות בירושלים של המאה ה 9 ו . בראש וראשונה נחזור ונציין , בי היו שייכים להם חלקים מסוימים בכנסיית הקבר . בן נמסר במקורות המאה ה , 19 כי הארמנים קיימו יום יום , אחרי היוונים , טקס תפילה בכנסיית מרים שבגת שמנא , וכן קיימו תפילות בכנסיית 'העליה לשמים' שבהר הזיתים . טקסי התפילה החשובים שלהם במקומות שונים נוהלו בידי הפטריארך הארמני עצמו , והשתתפו בהם כל אנשי הדת הארמנים כשהם לבושים בגדים עשירים ביותר . חלק מהמקורות מציינים גם , כי פעמים רבות משתתפים הסורים היעקוביטים , האתיופים והקופטים בטקסי הארמנים . בראשית תקופת המנדט הבריטי מוסרים פרס וזוטא וסוקניק פרטים על מצב העדה בזמנם . הם מציינים , כי כמעט כל הארמנים יושבים ברובע הארמנים אשר בפנים העיר , בין שער יפו ובין שער ציון . בו נמצאים גם המנזר ובית תפילה גדול ' , בית מדרש לכהנים' ובית נכות . לעדה הארמנית שייבי & שני מנזרים וכן מספר בניינים גדולים ומגרשים בעיר ומחוצה לה . במנזר גם בית דפוס , בית הכנסת אורחים , סמינר למורים ובתי ספר לבנים ולבנות . פרט מיוחד הנזכר בחיבורם הוא , כי 'חלק מהגדר המקיפה אח בניני הארמנים עשוי אבנים קטנות מרובעות המונחות זו על גבי זו , בלי מלט . מספרים כי קשה היה לארמנים בימי שלטון התורכים להשיג רישיון לבנות גדר , ולבן שמו רק אבנים בלי מלט ובלי טיח —שאינן בכלל גדר' . לסיכום : הארמנים היו העדה הנוצרית השלישית בגרלה בעיר במחצית הראשונה של המאה ה 9 ו . בני העדה היו בעלי הון רב ; מרביתם היו אנשי מסחר והם תפסו מקום חשוב בחברה הירושלמית . היה להם המנזר היפה ביותר בעיר , והבנסיה העשירה ביותר בירושלים , שלא נפלה בחשיבותה , בעיניהם , מזו של בנסיית הקבר . בשטח המנזר ובאיזור הארמני היו גנים יפים ביותר . ראש הערה היה עצמאי ו'שלט' על כל ארץ ישראל וכן על קפריסין . הקהילה הנוצרית הבאה שנדון בה היא הקהילה הפרוטסטנטית . התנהלותה , התבססותה ופעילותה הרבה של עדה זו בירושלים במאה ה 9 ו הם שהביאונו להקדיש את תת הפרק הבא — שיהיה האחרון בנושא הנוצרים —לעדה זו . . 79 רבעון יקרן החקר הבריטית / 895 ו , עמי . 80 . 252-249 טרנר , ב , עמי נ 4 ו , 144- ו . 8 בדקר 876 ) ו , ( עמי 62 ו ( בצילום יכרטאי , עמי 6 ג . 82 . ( פטרמן , א , עמי 9 ו -2ג . 22 . 83 פרס , ספר המסעות , עמי גגו . . 84 זוטא סוקניק 0 ) ג 9 ו , ( עמי 8 ס 09-1 ו . . 85 גייגי ריטר , ד , עמי . 199

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help