sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:278

הרובע הארמני : הכנסיה והמנזר על גודל אוכלוסייתה של העדה הארמנית ועל דבר היותה הערה הנוצרית השלישית בגודלה בירושלים במשך רובה של המאה ה 9 ו עמדנו כבר בדיוננו על האובלוסיה הנוצרית בעיר . נתרכז כאן בעיקר במגורי בני העדה ברובע הארמני בירושלים של המאה ה 9 ו . למושג 'הרובע הארמני' אפשר לייחס שתי משמעויות , רחבה ומצומצמת . טובלר ייחס לו את המשמעות הרחבה , בחלקו את ירושלים ל 4 רבעים ו ארמני ונוצרי במערב , יהודי ומוסלמי במזרח . הוא קובע , כי הרובע הארמני שוכן על 'הר ציוך שבתוך העיר העתיקה , בדרום מערב העיר , וכי הוא גובל ברחוב רור בצפון , בחומת העיר במערב ובדרום ובשוק אל שוסור ורובע א רגיבאין ( הרובע היהודי לערך —י . ב ( . במזרח . לדבריו שייכים לרובע זה גם מצודת 'מגדל דוד' וגם הקסרקטינים החדשים שבתחומיה . שם הרובע בא לו משתי הכנסיות הארמניות שבתחומיו ומהאובלוסיה הארמנית המהווה בו רוב . טובלר מדגיש , כי מקומו של הרובע נחשב לבריא וליפה . 33 פטרמן , א , עמי . 35 . 226 פרס , ספר המסעות , עמי 3 גל . . 34 ריציי , עמי . 36 . 222 ראה למשל : נורוב , א , עמי 4 ו 5-2 ו . 37 . 2 וויליאמז , א , תוספת , רברי הסבר למסי ו 2 במפה . הוא מתכוון למבנה היקישלה' שנבנה ב 7 ג 8 ו ( לעיל , עמי גגו . 38 . ( סטיוארט , עמי . 292 הוא אף מדגיש כי לא ביקר אותם , והדבר מחזק את המחשבה כי עדתם אכן לא התקיימה בעיר באותו הזמן . כי הבישוף עבר לבת המרוניטית ומכרם שלא כדין , החזיר אותם ליעקוביטים ; לכן יש לאנשי הבמורה היעקוביטים יחס של כבור לקונסול הפרוסי . פטרמן מוסיף , כי אץ העדה אלא משפחה אחת , ומלבדה נמצאים עור שני כמרים והבישוף , החיים במנזר קטן על 'הר ציון' ( שבין החומות . ( הם טוענים שהכנסיה שלהם , ששופצה ב , 1848 היא העתיקה ביותר ומוקדשת ליעקוב הקדוש . הנזירים חובשים תרבוש שחור , מתחתיו כיפה לבנה ומעליה עוד צעיף שחור המוסתר על ידי הגלימה . הם מתפללים יום יום 7 פעמים 41 פעמים בין חצות הלילה לצהרי היום , ו 3 פעמים בין צהרי היום וחצות הלילה 4 , פעמים הם מתפללים בתאיהם ו 3 פעמים בכנסיה . ב 856 ו מוסר מקור אחר , כי המנזר הסורי נמצא לא רחוק מכנסיית סט . ג'יימס , וכי הוא גדול ויכול להכיל בהרווחה 500-450 מתפללים ; כמה שנים קורם נמצאו כאן שרידי כנסיה גותית . על כל פנים היה מספר הנוצרים הסורים בירושלים , במחצית הראשונה של המאה ה , 19 מועט ביותר . גם פרס , בראשית תקופת המנדט הבריטי , מוסר , כי הסורים שבעיר העתיקה הם סורים יעקוביטים , להם כנסיה אחת ומספרם בסך הכל כ ס 2 נפש . בקרבת המנזר הסורי נתגלו גם אתרים היסטוריים . נוסעים אחדים מציינים את שרידי הבית שבו גר תומס הקדוש , את הבית של מריה אמו של יוחנן מרקוס , ואת שרידי שער הברזל שנפתח מעצמו לפני פטרוס כשהמלאך הובילו מבית הסוהר שברח ממנו . וויליאמז מציין , כי ממערב למנזר ישנו ביתן חדש ומגרש אימונים . כאשר חפרו יסודות לביתן זה נתגלו קירות ומבנים עתיקים של בית בד ועמודים עתיקים . ערה נוצרית קטנה שנקדיש לה מלים ספורות בלבד , היא הערה המרוניטית . מתוך ספרות המאה ה 9 ו קשה לברר עד כמה התקיימה עדה כזו בעיר במאה זו . סטיוארט 854 ) ו ) מציין אמנם , כי למרוניטים , כמו לקופטים וליעקוביטים , מספר מנזרים בירושלים , אך מוסיף , כי מספר המאמינים שלהם בעיר קטן יחסית , ובי השפעתם על אוכלוסיית הסביבה היא אפסית . יתכן שטעה בציינו את רבר קיומה של ערה וו בזמן ביקורו . מקורות אחרים אינם מציינים כלל את דבר קיומה של ערה זו בעיר ; יהא אשר יהא , אף אם נתקיימה ברור בי היתה קטנה ביותר .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help