sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:265

הקמת הפטריארכיה הלטינית שנות ה 40 הביאו עמם שינויים חשובים גם בעדה הלטינית בירושלים . בראש וראשונה חודשה בעשור זה הפטריארכיה הלטינית בעיר . זו נוסדה בימי הצלבנים וחדלה להתקיים עם ההתמוטטות הסופית של ממלכתם , 0291 ) עת טבע הפטריארך האחרון , ניקולאס , בים בשעת נסיון בריחה . מאז היה ייצוג ענייני הקתולים בארץ הקודש , ובמיוחד במקומות הקדושים , בירי המסדר הפרנציסקני ( שראשו הוכר רשמית ב 342 ו . ( לאחר מינויו של הבישוף הפרוטסטנטי הראשון , אלכסנדר , בירושלים , ב , 1841 החלה התעוררות בקרב הקתולים במרכז אירופה , שדרשו תגובה מהירה לפעילות הפרוטסטנטית המערבית והיוונית נוצרית בעיר . ב . 1842 ו 4 . ו הוחלט למנות בישוף לטיני לירושלים , אך הפרנציסקנים , שייצגו את ענייני הקתולים , התנגדו , ובעקבות הטענות שהעלה הציר הכללי שלהם , החליטו הקרדינלים לדחות את ביצוע ההחלטה שהוסכם עליה באפן עקרוני . עם בואו של גובאט , הבישוף הפרוטסטנטי השני לירושלים , ב , 1847 נתעוררה מחדש בעיית הבישופות הלטינית , וב 847 ו . ו 25 . . 72 על האח ליון ומדריך הסיורים שלו , ראה : מרטנס , עמי . 73 . 332-J 29 על הדפוס הפרנציסקני , ראה : פטררציי , עמ' ; 69-64 גייג' ריטר , ד , עמי 3 ; 205-204 טרמן , א , עמי 7 ו ; 218-2 לורטה , עמי . 74 . 232 נוימן , עמי 1 ג -2גג ) 2 בתרגומושלגתעמיכג . 76 . ( טיילור , עמי 2 גג45- ג . . 75 זטצן , ב , עמ' . 77 . 12 ג"ג-ריטר , ד , עמי . 205-204 שהודפסו בו ספרים רבים הקשורים לנושאי ארץ ישראל , וכן בפעילותו הענפה של המדריך הפרנציסקני , האח ליון , שבמשך כ 40 שנה עסק בהדרכת צליינים והוציא לאור 4 מהדורות של מרריך הסיורים הנודע שלו . הקמת בית הדפוס הפרנציסקני נתקלה בשני מכשולים עיקריים ; א ) חוסר האמון של השלטונות התורכיים בנוצרים , במיוחד בענייני תרבות וחינוך ; ב ) חוסר הון . המכשול הראשון הוסר עם עלייתו לשלטון של מוחמר עלי , אך עדיין חסר הון . העזרה באה מאוסטריה . הקרדינל של וינה , וינסנט אדוארד מילדה , נטל את העניינים לידיו . מירושלים נשלחו אנשים לווינה ללמוד את מלאכת ההדפסה והכריכה . ביולי 846 ו הגיעו מווינה לירושלים כל המכונות הדרושות וכמות של אותיות ערביות ולטיניות . העמוד הראשון סודר ב 847 ו . ו , 27 . ולמחרת החל בית הדפוס לפעול . בסוף המאה התרחב בית הדפוס והדפיס ספרים בנושאים מגוונים , מתאולוגיה ועד למתימטיקה / 7 קשריה של אוסטריה הקתולית עם המנזר הפרנציסקני היו בולטים . לדברי נוימן פרש הקונסול האוסטרו הונגרי בעצם את חסותו על מנזר זה . המנזר הפרנציסקני , סן סלבדור עסק גם בחינוך . בראשית המאה התקיים במקום בית ספר לנערים קתולים מקומיים . תושב מקומי לימד אותם קרוא וכתוב ערבית , ונזיר לימדם איטלקית ולטינית — להבנת הפולחן . חוץ מזה לא לימדו שם דבר , אפילו לא חשבון . הנערים עזרו לנזירים בטקסים שונים , ובתמורה קיבלו לחג המולד כובע אדום ונעליים , נערים עניים קיבלו גם בגד . בגיל 2 ו נהגו ההורים להוציא את ילדיהם מהמנזר כדי שילמדו מקצוע ) . לנערות לא היה כל בית ספר ) . טיילור ( ו 83 ו ) מוסר , כי במנזר קיים בית ספר לילדים הקתולים שלומדים בו קרוא וכתוב ערבית , איטלקית ולטינית . התלמידים אוכלים במנזר אך ישנים בבתיהם . אותה שנה היה מספר התלמידים 52 . בראשית המאה היו לפרנציסקנים בירושלים גם זכויות תפילה מסוימות בחדר 'הסעודה האחרונה' ( הקנאקולום ) שבהר ציון , ובשטח כנסיית 'העליה לשמיים' ( Ascension ) שבהר הזיתים . כן הוקמה על ידם בסוף שנות ה 30 כנסיית 'ההלקאה ב'ויא דולורוזה' ( ראה לעיל עמ' . 77 ( 203

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help