sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:254

העדה היוונית אורתודוכסית ומנזרה הגדול על שליטתה החזקה של עדה זו ברוב חלקי כנסיית הקבר עמדנו כבר . מבנה נוסף ששימש מרכז לאנשיה הוא המנזר היווני הגדול שליד כנסיית הקבר . מנזר זה היה מקום מושבו של הסינור היווני , וכאן היה מושבה של הפטריארביה היוונית שהוקמה בעיר ב . 1845 טובלר מציין לראשית שנות ה , 50 בי במנזר היווני מתגוררים 5 בישופים , סו ארכימנדריטים ועור עשרות נושאי משרות דתיות , וכן אנשי שירותים . אף הוא מדגיש , בי הפטריארך העביר את מושבו מקושטא לירושלים רק באביב 845 ו י- . מקורות שונים מוסרים , בי המנזר הוא רחב ממרים אבל בנוי בדרך משונה ואי רגולרית ; יש בו 80-70 חדרים ושוכנים בו עשרות רבות של נזירים יוונים מכל הדרגות . הוא הגדול במנזרים ג . טובלר , טופוגרפיה , א , עמי . 278-274 פרטים רבים נוספים על העדות הנוצריות ראה שם , עמי 79-267 ג . התרכזה אף היא כולה בתחומי האיזור הנוצרי , וכנסיית הקבר שימשה מוקד משיכה חזק גם לגביהם . מאבק תמידי התנהל בינם לבין היוונים אורתודוכסים על הזכויות והבעלות בשטחה ובמבניה של כנסיית הקבר . בראשית המאה נמצאו בידם כמה עמדות חשובות בשטח הבנסיה , אם כי מעמדם של היוונים היה חזק הרבה יותר . לאחר מסעי הצלב נמסרה הנהגת העדה הלטינית בארץ ישראל ובירושלים לידי מסדר הפרנציסקנים ' , שומרי משמרת ארץ הקודש / ער למאה ה 16 נמצא מרכזם של אלה בירושלים בבניין ה'קנאקולום' ( חדר 'הסעודה האחרונה ( ' שבהר ציון . משגורשו משם באותה המאה , עברו אל בין חומות העיר העתיקה . באן הצליחו לרכוש מירי היוונים הגאורגיאנים את מנזר סן סלבדור , שהיה בבעלותם אף כי נטוש למחצה , ומאז הפך להיות מרכז הפרנציסקנים בירושלים ומוקד משנה לעדה הלטינית בעיר . גם הקופטים והאתיופים נצמדו לבנסיית הקבר . בפי שראינו כבר , לא מנתה כל אחת מהערות האלו באותם הימים אלא עשרות אנשים בלבד . עם זאת היתה להן אחיזה מסוימת , אמנם קטנה יחסית , בשטח בנסיית הקבר . עמדה זו ויחסן הרגשי העז למקום הביאו להצמרותם של מגורי בני הערות האלו לשטח הכנסיה . אלה נמצאו בחצר גדולה ובמבנים עלובים ממזרח לכנסיית הקבר וצמוד לה . גם לערה הסורית אורתודוכסית הקטנה היתה אחיזת מה בשטח כנסיית הקבר . אך נוסף על כך החזיקו כנסיה ומנזר עתיקים משלהם , בעלי יוקרה רבה בעיניהם , הלוא הם מנזר וכנסיית סט . מרק . לפיכך ביכרה הקהילה הסורית להתרכז דווקא סביב המוקד המיוחד שלה . גם לארמנים , שהיוו את הערה הנוצרית השלישית בגדלה בעיר , היה מוקד משלהם , בעל יוקרה רבה בעיניהם , הלוא הוא מנזר וכנסיית סט . ג'יימז , אך היו להם גם 'מאחזים' באיזור כנסיית הקבר . היוונים אורתודובסים , הלטינים והארמנים היו שלוש הערות הנוצריות העיקריות בירושלים בראשית המאה ה 19 אשר רבו על הבעלות בתוך כנסיית הקבר . עם זאת העדיפו הארמנים להתרכז סביב מנזרם וכנסייתם . איזור זה היה , והינו עד היום , המגובש והמלוכר ביותר מבין אזורי העדות השונות , בהיותו מוקף חומה פנימית , זהו רובע סגור עם חברה , מוסדות ונוהגים משלו בתוך עיר מוקפת חומה . סיכום תפרוק * ת העדות הנוצריות מורה , כי הן נתרכזו סביב מוקדי הקדושה בעיר : בראש וראשונה סביב בנסיית הקבר , אך במידה ניכרת גם סביב מוקדי המשנה הנפרדים של העדות השונות . מאחר שאנו עוסקים ברובע הנוצרי , נתרכז כאן בשתי העדות העיקריות שהתגוררו בו , היוונית אורתודוכסית והלטינית , ונשאיר את הדיון באחרות לתת הפרק הבא .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help