sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:253

מבנה הרובעותפרושת העדות הנוצריות בעיר האיזור הידוע כרובע הנוצרי כלל במאה ה 9 ו , כמו גם היום , את החלק הצפוני מערבי של העיר העתיקה . נוסעים שונים במאה ה 19 מציינים כמה תכונות המאפיינות את הרובע בזמנם . ברובע גרים בני כיתות שונות של נוצרים ומעט מוסלמים ( בעיקר בקרבת שער שכם , ( אך לא גרים בו כלל יהודים . מבין הנוצרים בולטים במיוחד היוונים והלטינים , אך מצויים גם בני כיתות נוספות , כגון קופטים , אתיופים , סורים , ארמנים ורוסים . במירת מה ניתן להבחין אף ביחידות משנה בתוך הרובע הנוצרי — במיוחד של היוונים והלטינים . הכיתות האחרות קטנות מכדי שיהיה להן איזור משלהן . עם זאת בולט גם אצלן אורח החיים הנפרד וקיימת יריבות בינן לבין שאר הכיתות בעיר . עור מצויים ברובע השטח הפתוח הגדול של המוריסתאן , שני מסגדים , בריכת מים ( בריבת חזקיהו ) ובית מרחץ , הנמצא ממזרח לרחוב הפטריארך ומביאים אליו מים מבריכה זו בנארות עור . ' הסיבה לריכוזם של רוב התושבים הנוצרים ברובע משלהם ובאזורי משנה כיתתיים נוספים נבעה , כנראה , בתקופת דיוננו , כמו גם בתקופות אחרות , בראש ובראשונה מרצונם של בני כל כת להצמד כל האפשר אלה לאלה . נוסף לכך שאפו להתקרב , במידת האפשר , לאתר הקרוש להם ביותר . המוקד החשוב ביותר של הנוצרים בירושלים היה ללא ספק , בכל התקופות וגם במאה ה 9 ו , כנסיית הקבר . העדה הנוצרית הגדולה והוותיקה ביותר בירושלים היתה , בראשית המאה , העדה היוונית אורתודוכסית . בבעלותה נמצא אז רובו המכריע של קומפלקס המבנים בכנסיית הקבר . העדה התרכזה רובה ככולה במה שנקרא הרובע הנוצרי ובסמיכות למבנה הכנסיה . המנזר היווני הגדול ביותר בעיר , שישב בו בראשית המאה המטרופוליט היווני של ארץ ישראל , ומאז 845 ו הפטריארך היווני של ירושלים , נמצא אף הוא קרוב מאד לבנסיית הקבר . גם חלק ניכר מהכנסיות ומהמנזרים היווניים הקטנים האחרים שהיו בירושלים בראשית המאה נמצאו בתחומי הרובע הנוצרי וקרוב מאד לאיזור כנסיית הקבר . העדה הנוצרית השניה בגרלה בעיר העתיקה בראשית המאה , הערה הלטינית ( רומית קתולית , ( . 86 שולץ , הארץ הקדושה , עמי ; 106-104 ; 99-94 ראה גם : דיפווי , א , עמי ; 65 אורלי , עמי 27 ו4- ג . 1 ו . טובלר , דפיזברון , עמי ; 125-121 ברקלי , עמי ; 454-417 רמס , ב , עמי . 2 . 163 על אופי הזיקה של העדות הנוצריות למקומות הקדושים בירושלים ראה , למשל : זנדר , עמי 5 ג6- ג . הרובע הנוצרי והעדות היוונית אורתודוכסית והלטינית פגיעות בנצרות האמיתית , התנהלו התהלוכות בצורה מסודרת ומכובדת , יחסית , ער כמה שאפשר לדרוש כבוד מקהל כה רב , ובהתחשב בגיוון הרב של הקהל . 86 נוסעים נוצרים רבים אחרים ממשיכים לתאר את הטקסים בכנסיית הקבר בהדגישם פרטים שונים . אנו נסתפק בתיאורים שהובאו , ונעבור לדון ברובע הנוצרי כולו ובמבנים הנוצריים האחרים שהיו בו , וזאת לפי הכיתות הנוצריות השונות .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help