sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:252

ושם נשארים עד יום 'התחיה מחדש' ( אנסטאזיה . ( לכן היה זרם צליינים מתמיד בין הירדן לירושלים . כבר יום קודם המתה העיר מצליינים וקיבלה מראה של יריד תוסס . שורות שורות של גמלים עמוסי משאות ושל סוסים עברו ברחובות , וכל הלילה נשמע רעש הצליינים המגיעים לעיר . לפעמים נלווה אל הצליינים במסעם אל הירדן מתורגמן מהמנזר היווני . בתקופה שלפני הפסחא מתמלאת הדרך מן המנזר היווני עד לכנסיה ולרחבה שלפניה במוכרי צלבים , תמונות קדושים וכוי — בעיקר מבית לחם . במשך היום הופכת לא רק הרחבה אלא גם הכנסיה לשוק ; מוכרים שם מיני מאכל , וההמון מטייל , מעשן ושותה קפה . לדברי נורוב , המתפללים הנוצרים הם בעיקרם ערבים מהאזורים שמעבר ליררן ומסביבת דמשק . לבושם ערבי ותרבושיהם כשל נוצרים ממצרים ומחבש . טקסי התפילה נערכים בדרך כלל בלילה , כי ביום יש הפרעות מצד זרים . הטקסים נערכים בנפרד ללאומים השונים . במרוצת השבוע יש טקסים שונים : של המשיחה הקרושה , רחיצת הרגליים הקדושה — וחוזים בהם המוני העם . ביום השישי מתחילות התהלוכות הצנועות יחסית של הסורים והקופטים , ואחריהן התהלוכה המפוארת של הארמנים . התהלוכה הלטינית מתחילה בכנסיה הלטינית ועוברת דרך כל ההיכל , ומשתתפים בה נזירים מן המסדר הצרפתי . בתום הטקס הלטיני מתחילה תהלוכת שחזור צליבתו של ישו . שטראוס 845 ) ו ) מוסיף , כי התהלוכה הלטינית מתחילה בקפלה של הלטינים , ובי ליד בל קפלה מזמרים זמירות באיטלקית , ספרדית , גרמנית , אנגלית , צרפתית , יוונית וערבית . אחר כך נושאים את הצלב לגולגותא , וחוזרים וגומרים את הטקס בקבר הקדוש , שם , במשך כל הזמן , כרעו אנשים ברך והתפללו . בטקס קבלת האש הקדושה , וגם לפניו ולאחריו , מלאה כנסיית הקבר רעש והמולה ויש הרבה תקריות . רק בקושי עולה בידי שוטרי המשמר התורכי לרסן את האנשים המשולהבים בקתות רובים . הפחה התורכי נוכח בכל שנה בטקס קבלת האש הקדושה , ועם הגיעו מתחילה התהלוכה הפותחת את הטקס , הודות למאמצים גדולים ביותר של החיילים התורכים הצליחו אנשי הכמורה לסובב את הקפלה של הקבר הקדוש פעמיים . עבור הזכות לקבל את האש מידו של הפטריארך משלמים כל שנה סכומי כסף גדולים . הארמנים רצו מזמן לבטל רעה זו , אך היוונים מתנגדים , כי אינם רוצים להטיל כתם של רמאים על קודמיהם , ובגלל האמונה החזקה של העם בנוהג הזה , שביטולו עלול לגרום לצמצום רב במספר הצליינים . עד לזמן הטקס התגוררו צליינים רבים גברים , נשים וטף , בכנסיית הקבר , אכלו , שתו וישנו שם . שולץ ( 1851 ) מספר , כי טקס האש הקרושה מושך את בל ההמון הירושלמי , מיוונים ועד מוסלמים . ההמון הרב המצטופף בכנסיה אינו נוהג כמתחייב מכבוד המקום , ובכל מקום נשמעים צחוק וצעקות , או שרוקדים , אוכלים וכר . הארמנים מתנהגים בצורה הנאותה ביותר , והם נמצאים בצדה . בטקס , וכמובן נמצא שם המשמר התורכי חמוש ברובים —לולא הם היה נשפך דם . לרוב נמשך הטקס עד 2 אחר הצהריים , עד שהבישופים הארמני והיווני מורידים את האש הקדושה ( מהשמיים ) ומושיטים אותה החוצה מהקפלה של המלאכים שליד מערת הקבר . כאן מגיעה התרגשות ההמונים לשיאה ; הרבה פעמים קורה שיש פצועים , והיו אף מקרים שאנשים נמחצו למוות , מאותה אש קרושה מדליקים הכל את נרותיהם , במישרין או נר מנר . האש הזאת מביאה ברכה לבית ומגינה מפני מחלות ובו / בגלל אי הסרר אסרה הממשלה התורכית את קיום הטקס בליל יום ראשון , היום הראשון של החג , ומקדימים אותו ביום אחד . בערב שלפני הטקס עורכים הפרנציסקנים תהלוכה בכנסיה אל אבן המשיחה , ובאן עורך את המשיחה ראש הפרנציסקנים במזרח התיכון , אחר כך ממשיכים לקפלה של הקבר הקרוש . בל הזמן נאמרות תפילות ודרשות בשפות שונות . אם בי היו . 84 נורוב , א , עמי ג 78-7 . 85 שטראוס , עמי 9 ג -2ג . 24

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help