sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:251

הטקסים הנוצריים רבים מהצליינים הנוצרים השתתפו באירועים ובטקסים חגיגיים שנתקיימו במקום . ומהם המתארים טקסים אלה . ביקורו של זטצן 806 ) ו ) חל בדיוק בחג 'האש הקדושה . ' אותו היום נמצאו לפני הכנסיה ובתוכה המונים רבים והרעש וההמולה היו גדולים ביותר . בכניסה , תחת אוהל , ישבו המושל התורכי , הקאדי ונכבדים מוסלמים נוספים , לפני הכניסה היה מחסום שנוער לבלום את לחץ ההמונים . היוונים תפסו את חלקה העיקרי של הכנסיה . הארמנים נמצאו מעט בצד והיו שקטים , ואילו היוונים הרעישו מאד ולא התנהגו בצורה נאותה r אף התערבו ביניהם מוסלמים צעירים . קבלת האש הקדושה בתוך מערת הקבר —זו זכות היוונים . לפניה ואחריה התקיימה תהלוכה מפוארת . על הטקסים וההבנות לחג הפסחא מספר נורוב . ( 1835 ) בבר בסוף חודש מארס , ובמיוחד בשבוע שלפני הפסחא , מתמלאת ירושלים צליינים ובכנסיית הקבר מתחילות ההבנות לחג . ביום ביקורו 31 ) במארס ) אפשר היה להבנס אף בלילה לחצר בנסיית הקבר וגם לתוך הכנסיה . שני החלקים של השער הגדול היו פתוחים , ואורות איךספור דלקו לפני שתי התמונות הגדולות המראות את הורדת ישו מהצלב ואת קבורתו . התקיימה תפילת שחר שבמהלכה היתה הכנסיה על בל חלקיה מלאה מאמינים מכל העולם . לא שרר שם השקט המקודש , כמו בכנסיות אירופיות . בעת קידוש ענפי הדקלים הדליקו את הנרות . נערכה תהלוכה , מהמזבח היווני , שבקתוליקון , דרך השער הקרוש של כנסיה זו , לקבר הקרוש אשר בעברה השני של הבנסיה . בראש התהלוכה צעד שומר השער המוסלמי , שפינה את הדרך בקריאות רמות ובהצלפות שוט . במהלך התפילה נגעו המאמינים בתמונות ובדגלים הקדושים ואמהות הרימו את תינוקותיהן בדי שגם הם יגעו בהם . כל זה היה במסגרת ההכנות לקראת חג הפסחא . ביום הראשון של השבוע הקרוש נוהגים ללכת לירדן ולטבול במימיו —מי הישועה —בהכנה לסקךמנט הקרוש בטרם יגשו לכנסיית הקבר הקדוש , . 80 וייטמן , עמ' ; 176-174 נירוב , א , עמי ; 167-157 מונר , 1 א , עמי ; 211 קרזון , עמי ; 167-162 גי . ווילס 1 ן , עמי ; 449-448 נגינט , ב , עמי . 81 . 47 וורן קונדר , ירישלים , עמי 19 ג1- גג . . 82 נור 1 ב , א , עמי ; 167-157 קרזון , עמי . 167-162 ג . 8 זטצן , ב , עמי . 9-5 רבים מהנוסעים מדגישים , כי הקבר הקדוש נמצא ליד קבריהם של ניקורמוס ויוסף מארימתיאה , המצויים בתוך כנסיית הקבר . ליד קיר מערות הקבורה בנויה הקפלה של הארמנים ( שלא ניזוקה בשריפה של , ( 1808 וממולה רואים בקיר היסוד את הכניסות לקפלה של הסורים ולמערות הקבורה של השניים . הנוסעים מעירים , כי אין ספק בעתיקותם של הקברים , והמצאותם באן מחזקת את מסורת הקבר הקרוש עצמו , משום שיש בכך ראיה כי בעבר שימש האתר לקבורה . לפי ספר הסיכום של 'קרן החקר הבריטית' ערך קלרמון גאנו חפירות בקבר יוסף מארימתיאה ונתגלה מעבר המוביל אולי , לחדר קבורה נוסף , המכוסה עתה על ידי הכנסיה . גם חוקרים אחרים של 'קרן החקר הבריטית' כווילסון וכקונדר , ביקרו במקום וחקרוהו . האתר האחרון בכנסיית הקבר שנזכיר באן , הוא זה המצוין ב'אפיריון הבתולה . ' נוסעי המאה ה 9 ו מוסרים , כי בין החלק הדרומי של הרוטונדה לבין הגולגותא מסמן לוח שיש שמעליו מעין אפיריון ברזל מקושט , את מקום עמידתה של האם הקדושה בעת הורדת גווית ישו מעל הצלב . האתר מצוי ליד המדרגות המובילות לכנסיית הארמנים והוא שייך להם .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help