sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:244

המריבות בין הנוצרים בכנסיה דיקסון ( 1864 ) מיטיב לתאר את הריב המתמיד בין אנשי העדות הנוצריות הבאים לכנסיה . לדבריו , בין האנשים הרבים המתכנסים בכנסיית הקבר ישנם יריבים רבים , אך אין שני אחים ; צליין מארץ אחת רואה בצליין מארץ אחרת כופר ומנוול שנטש את הבנסיה ואת האל האמיתי . נוצרי מכת אחרת נחשב לגרוע ממוסלמי או יהודי , שהרי אלה נולדו בפי שהם , אבל לבחור בדת נוצרית מסוג מסולף —זה לא יסולח . לדיקסון גם דעה מיוחדת בקשר לעובדה שכנסיית הקבר , שהיא הבניין החשוב ביותר בעיר הקדושה , נמצאת אמנם תחת שלטון מוסלמי אך כל נוצרי יכול להכנס אליה . לדבריו , אילו היה השלטון נוצרי , ספק אם הרוסי היה מרשה לאירופי אחר לעשות מה שהוא יכול לעשות היום ; השלטון התורכי לעומת זאת , מרשה קיום כנסיה הנבדלת מכנסיותיהן של הכתות הרבות אך כל אחד יכול להכנס אליה . ' דיקסון מוסיף ומביע את דעותיו המיוחדות בנושא . הוא כותב , כי הרגש החגיגי של הצליין הנכנס לבנסיית הקבר נפגם כשהוא רואה תיכף לשמאלו , בכוך עמוק , משמר תורכי המורכב מכמה בחורים זריזים ו'ציוריים , ' השובבים על מחצלת , מעשנים ומשוחחים י אך למעשה חיילים אלה הם רציניים והתנהגותם כשורה—עד כמה שחיילים תורכים יכולים להיות בדרך כלל . ואף על פי כן , צלצול חרבותיהם הנוקשות ברצפה , עשן מקטרותיהם ואקרחיהם מפריעים את קדושת המקום . ברם , משהכיר את החיים בכנסיה נוכח הצליין לדעת במהרה כי דווקא טוב שהשמירה על המקום הקדוש אינה בידי הנוצרים —בגלל הריב המתמיד בין העדות . כל כת נוצרית רואה בבני הכת האחרת אויבים ומחשיבה אותם לגרועים אף מן הלא נוצרים . לבל כת הזכות לקיים במקום הקדוש את פולחנה , הכולל שירה , הדלקת נרות ולפידים בוערים , ודקלום הרבה 'אימרות קסם' מיסטיות . 52 בדקר , ( 1876 ) עמי 205-191 ( בצילום יכרטאי , עמי . ( 88-74 נ . 5 נורוב , א , עמי . 56 . 157-147 פטרמן , א , עמי -202גם . 59 . 2 פורטר , עמי וגו . . 54 לינץי , עמי . 57 . 405-404 פטרמן , א , עמי . 60 . 206 דיקסון , ב , עמי . 55 . 239-238 שולץ , הארץ הקדושה , עמי . 58 . 97-96 אורלי , עמי 27 ו4- גו . . 61 דיקסון , ב , עמי . 244-243 בדרך כלל בשעות , 15 . 00-10 . 30 אבל תמורת תשלום 'בקשיש' של 1 פרנק לשומר אפשר להכנס גם אחרי . 10 . 30 בקשר לשומרים מציין נורוב , ( 1835 ) בי לאחר שנכנסים לכנסיית הקבר רואים מימין את תאו של השומר היווני המופקד על אוצרות הפנסיה ומשמאל — את תאו של שומר השער התורכי . לינץ' ( 1848 ) מספר , כי בכניסה לכנסיית הקבר יושבים על דרגש מוגבה שני מוסלמים זקנים ושלווים המתענגים על ספלוני קפה . שולץ ( 1851 ) מוסר , כי תיכף בכניסה לכנסיה , מצד שמאל , נמצא משמר תורכי , המורכב מ ם 2-1 ו חיילים , היושבים על מעין במה מוגבהת ועוסקים בשתיית קפה ובעישון . משמר תורכי נוסף מוצב ליד הקפלה , במקום שבו נצלב ישו . " פטרמן ( 1853 ) מציין , בי בתוך הכנסיה , משמאל לכניסה , יושבים חיילים תורכים על שטיחים , מעשנים ושותים קפה , ולפעמים צוחקים לצליינים הנכנסים . במקום אחר הוא מציין , כי מול כנסיית הקבר ישנה כיכר מכוסה דשא , שהיתה שייכת פעם למנזר היוהניטים ( במוריסתאן , כנראה , ( שם מוצב האוהל של החיילים התורכים השומרים בכנסיה וסוסיהם רועים שם . אורלי ( 1876 ) מוסר אף הוא , כי בכניסה לכנסיית הקבר עוברים בתחילה ליד השומרים התורכים היושבים על במה מוגבהת משמאל , מעשנים ושותים קפה . פורטר ( 1869 ) מדגיש , כי מטרת משמר קבע זה למנוע מריבות בין העדות הנוצריות השונות .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help