sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:239

הפיקוח הנוצרי בתוך הכנסיה המריבות בין העדות השונות ברבר הבעלות על חלקיה השונים של כנסיית הקבר הביאו לשמירה קפדנית מצד כל עדה על כל חלק שכבר היה ברשותה . בן היה פיקוח מצד העדות על הכנסיה כולה , אף שהמפתחות לכנסיה והאחריות לכניסה אליה היו בידי השלטון העות'מאני ומשפחות מוסלמיות . . 14 אסף , עמי 216-215 המצטט את בזילי , ב , עמי . 15 . 206-203 טיילור , עמי . 17 . 282 , 252 פטרמן , א , עמי . 19 . 258-257 בווט , עמי ו . 16 . 243-24 טיילור , עמי . 18 . 252-250 פטרמן , א , עמי 92 ו . 20 . 206- ליון , ( 1897 ) א , עמי ; 254-253 בדקר , ( 1876 ) עמי 202-191 ( בצילום ברטא , עמי . ( 82-79 את כלי הזהב והכסף של הכנסיות , והנושים המוסלמים והיהודים אף דרשו מהממשלה למכור את המנזרים היווניים ואת כל הרכוש של כנסיית הקבר . ואולם אחרי מלחמת , 1829 שנסתיימה בשלום אדריאנופול , שינה הסולטאן מחמוד את יחסו לנוצרים ולכנסיה , וגזר על הנושים להסתפק בגביית החוב במשך 10 שנים 10 % — בכל שנה —ללא ריבית . הוא אף הציע לתרום מאוצרו הוא לכנסיית הקבר —דבר שנדחה —אך מצב הכנסיה היוונית הוטב מאז . במרוצת המאה ה 9 ו בוצעו תיקונים ושיפוצים נוספים בכנסיית הקבר , ואלה היו תמיד מקור לסכסוכים ומריבות בין העדות הנוצריות . טיילור ( 1855 ) מציין , כי כנסיית הקבר שוקמה בידי אדריכל אירופי , על חשבון היוונים , ובתוצאה מכך עברה לרשותם . לאחרונה הבניין שוב במצב בה ירוד , עד שיש צורך לשקמו מחדש . במקום אחר הוא אומר , כי בשנים 1812-1757 הלכה וגדלה השפעת היוונים האורתודוכסים . אחרי הדליקה הגדולה של 1808 איבדו הקתולים סופית את כנסיית הקבר , ולמרות המאמצים של ממשלת צרפת אין הקתולים יבולים להשיג את מבוקשם . רק ב 1852 החליט הסולטאן להעניק כמה זכויות ללטינים , כך שכנסיית הקבר הופכת עתה להיות רכושן המשותף של העדות הנוצריות השונות . על המריבות בין העדות השונות , במיוחד בין היוונים והלטינים , בדבר תיקון כיפת כנסיית הקבר , מצויות ידיעות נוספות . פטרמן , למשל , מציין ב , 1853 כי המחלוקת על תיקון ביפת כנסיית הקבר נמשכת , וכי מזה כ 4 שנים מתדיינים בנושא . היוונים ניסו להשיג צו לתיקון הכיפה , ואם היו משיגים זאת היו תובעים זכויות מלאות עליה , ? לכן השיגו הקתולים צו מניעה נגרם . מצר שני , היוונים לא ירשו לקתולים לתקנה , ובינתיים היא מוזנחת וכל צד מאשים את זולתו . פטרמן , המתאר את הכיפה הראשית , מציין , כי מעל הגג השטוח של כנסיית הקבר מתנשאת כיפה גדולה שהקפה 00 וצעדים . הכיפה מכוסה אריחי אבץ המונעים בער מי הגשמים להרטיב את קפלת הקבר הנמצאת בדיוק מתחת לכיפה . ואולם האריחים כבר התקלקלו קצת , והלטינים מאשימים את היוונים שקל ק לו אותם בזדון בדי שיוכלו לתקנם ולהפגין בכך שהם האדונים על הכנסיה . היתה זאת אחת האמתלות למלחמת תורכיה רוסיה האחרונה . גם בווט מציין ( בנראה לאותו הזמן , ( בי אחת מביפות הכנסיה כמעט הרוסה . ליוונים וללטינים יש די כסף לתקנה , אבל הם רבים מטעם מי תיעשה העבודה . בסופו של דבר החליטו התורכים לתקן את הכיפה בכספם . את סיכום הפרשה אפשר למצוא בספרו של ליון ובמדריך היבדקר' המוסרים , כי כיפת כנסיית הקבר שנשרפה בשנת 1808 נבנתה מחדש מיד אחרי השריפה על ידי היוונים האורתודוכסים . ב 1858 שוב היתה הכיפה הרוסה והיא שוקמה ב , 1869 בעקבות הסכם בין צרפת ורוסיה ועל חשבון צרפת , רוסיה והממשלה העות'מאנית .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help