sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:234

מדריך ה'בדקר' מ 876 ו מוסר , בי ב 1834 נהרגו 300 צליינים בכנסיית הקבר , ואולם הוא מעיר ( מה שאגב לא נראה נכון , ( בי הדבר נגרם מחשש השלטונות למרר . טיילור ( לשנות ה ( 30 מספר אף הוא בקשר לעלייתו לרגל לירושלים , כי מספר עולי הרגל הלטינים לירושלים מועט ביותר ; לעומת זה היוונים והנוצרים המזרחיים באים בהמוניהם מקושטא , מהאיים האגאים , מאנטוליה , מסוריה וממצרים . הם מגיעים ליפו בנובמבר , נוסעים לירושלים ונשארים עד אחרי חג הפסחא . הם מתגוררים במנזרים השונים בעיר . גם הוא מעיר , כי במאה הקודמת היה מספר הצליינים רב יותר . הם היו משאירים כסף רב , כך שירושלים היתה מרוויחה יותר מהם : עם זאת , גם ביום מספרם רב , אלא שחלק גדול מהכסף נכנס כיום לכיסיהם של מושלי העיר . נראה כי היו שנים שמספר הצליינים התמעט במיוחד . כזו היתה , למשל , שנת . 1839 נאופיטוס מציין לשנה זו , בי מספר הצליינים פחת מפחד מגפת הכולירה , שהופיעה שוב ביולי ואוגוסט , ובתוצאה משמועות על מלחמה בין הסולטאן ומוחמר עלי . מספר הצליינים היוונים בעיר נאמד אפוא ב 1 , 000 בלבד , והארמנים — ב ° 1 , 300 . לעומת זה מוסר רוברטס לשנה שלפני כן , ( 1838 ) כי מספר הצליינים מגיע לכ 20 , 000 בבל שנה . גם סטפנס ( ל ( 1836 מוסר , כי בירושלים נמצאו 20 , 000-10 , 000 עולי רגל בחג הפסחא . רובינסון ( שביקר בעיר ב ( 1838 מציין אף הוא , כי לקראת חג הפסחא מתמלאים הרחובות עולי רגל , רובם יוונים וארמנים ומעט מאד לטינים וקופטים . אולץ ( ל ( 23 . 4 . 1840 מדגיש אף הוא , כי מספר הצליינים הארמנים בירושלים רב מאד . סיכום הפעילות הצליינית בתקופת השלטון המצרי מורה , כי בדרך כלל אכן חל גידול ניכר במספר הצליינים לעיר בשנים הללו וכי הוא הגיע ל 0 םם -5ם 1000 צליינים מרי שנה . לגידול זה סייעו , ' , המדיניות הליברלית של השלטון המצרי כלפי הנוצרים , שכללה ביטול המיסים וההיטלים הרבים שהיו גובים קודם מהצליינים , וכן הבטחון היחסי ששרר אז בארץ וראשית השיפור באמצעי התחבורה הימיים באגן המזרחי של הים התיבון . המפנה הבא במספרם ובהרכבם של הצליינים לירושלים חל באמצע שנות ה . 40 שטראוס ( 1845 ) מוסר על גידול במספר הצליינים המגיעים לארץ . הוא מעיר , כי ירושלים , למרות בעיותיה , ממשיכה לשמש מרכז העולם ? באים אליה צליינים ממזרח וממערב , מספר הנוסעים גדל מדי שנה , ובשנה זו הפליגו ממרסיי ומטרייסט לראשונה אניות ( קיטור ) שהביאו צליינים לארץ ישראל לחג הפסחא . לכנסיות הגדולות יש כאן סניפים , והמעצמות הגדולות שולחות הנה את ציריהן ומתחרות ביניהן בעזרתן לירושלים ( גם יהודים מגיעים לכאן , והיישוב היהודי הולך וגדל . ( במקום אחר הוא מציין , כי בחג הפסחא ירושלים מלאה ארם , וכי בשנת ביקורו הגיעו כ 5 , 000 צליינים . זהו מספר ניכר , בייחוד בהתחשב במחיר שכל צליין חייב לשלם בכל מנזר ובכל מקום קדוש שהוא מבקר בהם , עבורו ועבור קרוביו שנשארו בבית . בבואם להתפלל בכנסיית הקבר מקבלים הצליינים הוראות היכן לבקר , וכך משליטים סדר כלשהו בין אלפי הצליינים , שמספרם מגיע לעתים ל . 10 , 000 ל 1843 אומד אוולד את מספרי הצליינים כדלקמן ; יוונים ; 2 , 500— ארמנים— ; 2 , 000 קופטים ; 300 — לטינים ; 1 , 000— שונים— כ ם . 1 , 00 אנו מגיעים אפוא לסך הכל של כ . 7 , 500 . 58 בדקר , ( 1876 ) עמי ) 202-191 בצילוםיכרטאי , עמי . 59 . ( 87-86 ט"לור , עמי . 60 . 330-329 ספירידון ( נאופיטוס , ( עמי . 61 . 127 רוברטס , א , בקטע ההסבר לימגדל דודי , עמי . 2 . 62 סטפנס , עמי . 63 . 109 רובינסון , א , עמי . 64 . 329 אולץ , ב , עמי . 65 . 310-303 שטראוס , עמי ; 243-239 ו . 66 . 282-28 אוולד , עמי . 186

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help