sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:231

הצליינות הנוצרית פרט לאוכלוסיה הנוצרית הקבועה הגיעו לעיר במאה ה , 19 כמו גם בתקופות אחרות , צליינים נוצרים רבים . מה היה הקף הצליינות במאה ה 19 ? מה היה אפיה ? אילו תמורות חלו בה ? גם על כך מספרים מקורות התקופה . הצליינות הנוצרית לעיר הקדושה לא החלה , כמובן , במאה ה : 19 היא קרמה לה מאות רבות של שנים , עם זאת היו לה אופי וקצב משלה בתקופה הנידונה על ירינו . . 51 ליון , ( 1897 ) א , עמי . 197 . 52 פטרמן , א , עמי . 218-217 על היוונים הקתולים ראה גם לעיל , עמיםו . 2 אוכלוסיית הארמנים , הפרוטסטנטים , והעדות הקטנות את המקום השלישי בין הכיתות הנוצריות בירושלים תפסה , בראשית המאה ה , 19 העדה הארמנית 1 לקראת סוף המאה יהשיגר אותם הפרוטסטנטים . לשתי הערות האלו נקדיש דיון מיוחד בהמשך הפרק ובאן נסתפק בציון עובדות היסור . מספר הארמנים בעיר נע ברובה של המאה ה 19 סביב 500 נפש . עם התפתחות העיר לקראת סוף המאה , חל גידול גם באוכלוסיית עדה זו , והיא הגיעה ל 1 , 000 נפש , בקירוב , בסוף תקופת דיוננו ) . במלחמת העולם הראשונה גדלה העדה הארמנית בירושלים ובארץ ישראל מאד , בעקבות הגעת פליטים רבים , ניצולי הטבח שערכו התורכים בארמניה ; אך עניין זה כבר חורג מתקופת דיוננו . ( פרוטסטנטים לא נמצאו בעיר כלל בראשית המאה ו מיסיונרים משלהם אף גורשו ממנה בתחילת המאה . הערה החלה לגדול מאז שנות ה , 30 במיוחד חל בה גידול ניכר בסוף המאה , עם תחילת התיישבות הטמפלרים ואירופים רבים אחרים בעיר . העדה הלכה והתפתחה , עד שבסוף המאה הגיעה ל ם 1 , 50 נפש ואף למעלה מזה . פרט ל 4 העדות הנוצריות שהזכרנו ער כה בלטו בירושלים בראשית המאה 3 כיתות נוצריות נוספות ? הקופטית , האתיופית והסורית נוצרית . במשך כל המאה הן נשארו כיתות קטנות ( ראה מספריהן בטבלה , ( ולפיכך נמסור על אודותן מספר דברים במרוכז שעה שנדון בהמשך במקומות ריכוזיהן בעיר . במרוצת המאה התמקמו בעיר שתי כיתות נוספות , היוונית קתולית והארמנית הקתולית . היאחזותן והשפעתן בעיר היתה עדיין מועטת בתקופת דיוננו , ולפיכך נסתפק כאן במספר משפטים על אודות היקלטותן בעיר . נראה כי התבססותן הממשית בעיר חלה בשנות ה ? 40 בתקופה זו אנו מוצאים אותן בתוך נתוני האוכלוסיה . בקשר ליוונים הקתולים אף מוסר פטרמן , ( 1853 ) בי הפטריארך היווני קתולי הנוכחי של אנטיוכיה , שמושבו בדמשק , מכהן גם כפטריארך של ירושלים ; גם בה הקים פטריארכת וכנסיה והוא מעסיק איש דת למען חברי כנסייתו . ואשר לארמנים הקתולים —כנסייתם בפינת רחוב הגיא ו'דרך היסוריםי נבנתה במחצית השניה של המאה ( ראה עמ' . ( 210 שב 1887 כבר התגוררו בו 70 במרים , וב 897 ו . 100 — באותו הזמן השתייכו לו גם ביח יתומים ומספר אולפנים מקצועיים . על המשך פעילותם של הפרנציסקנים ובן על נושאים נוספים הקשורים ללטינים בירושלים , עוד נעמוד בהמשך חיבורנו כשנעסוק בכנסיית הקבר , ברובע הנוצרי ובעדות השונות . כאן נסתפק בקביעה , כי מספר הנזירים האירופים שנמצאו בעיר , הן היוונים אורתודוכסים והן הלטינים , לא עלה על כמה עשרות בכל עדה , כך שעיקרה המכריע של אוכלוסייתן היה של ערבים מקומיים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help