sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:229

האוכלוסיה היוונית אורתודוכסית סיכום נתוני האוכלוסיה של הכיתות הנוצריות השונות מורה , כי במשך כל הזמן תפסה העדה היוונית אורתודוכסית את המקום הראשון בין העדות הנוצריות מבחינת מספר התושבים . אפשר היה להבחין בקרבה בין הרוב המכריע , שהיו ערבים מקומיים , לבין קבוצה קטנה של נזירים יוונים שנמצאו בעיר . על מספרם של נזירים אלה . ועל תפקידם ומעמדם בתקופת דיוננו מוסרים מקורות שונים . ב 1843 מוסר ג . ' ווילסון , כי בירושלים כ 100 נזירים , וכ 30 מהם חיים בכנסיית הקבר ו במעט כולם זרים , ורובם מהאיים היווניים . אסור לתושבים הסורים המקומיים להצטרף אליהם , וגם אין היוונים רשאים להחזיק בכהונות חילוניות בכנסיה r משרות אלה מוחזקות , בדרך בלל בירי התושבים הנוצרים המקומיים . באותו הזמן לערך מוסר שטראוס , כי הנוצרים היוונים , המהווים רוב בקרב העדות הנוצריות , הם ברובם המכריע ערבים , ויש שאף בוחרים מקרבם במרים . התפילה נערכת בעיקר בערבית , אך יושבי המנזרים הם כולם זרים , ילידי האיים היווניים . שטראוס נוקב אף הוא במספר של 50-100 ו אנשי כמורה יוונים בעיר . נוימן מדגיש כי הם ילידי הארץ , שפתם ערבית וכמריהם ערבים ; רק הכמורה הגבוהה ונזירי 12 המנזרים שלהם הם יוונים מלידה . לעניין מעמדם של הנזירים היוונים בעיר מוסר זטצן ( לראשית המאה , ( כי בימיו לא ישב פטריארך יווני בירושלים , וכי הנזירים היוונים בעיר היו כפופים לפטריארך אנטימוס בקושטא . נורוב ( 1835 ) מוסר , כי מזה 40 שנה עומד המנזר היווני בירושלים תחת הנהלת המטרופוליט המכובד של פטרה וירושלים ( זקן בן קרוב למאה , ( הכפוף לפטריארך הירושלמי החי בקושטא . ב 1845 העביר הפטריארך היווני של ירושלים , קיריל השני , את מושבו לירושלים , ובכך ביטל מנהג ישן שלפיו פטריארך ירושלים היווני יושב בקושטא . על כך נמצא תיאור מעניין אצל שטראוס . לדבריו היו כל הנוצרים היוונים כפופים לפטריארך של ירושלים , שישב בקושטא , אך בעת שהותו ( של שטראוס ) בירושלים נבחר ראש המנזר הגדול בעיר במקומו של הפטריארך שמת בקושטא . הפטריארך החדש החליט , לראשונה אחרי יותר מ ם 10 שנה , לשוב ולהחזיר את מושב הפטריארך לירושלים . זה אחד הסימנים לעליית חשיבותה של ירושלים באותו הזמן . הפטריארך החדש נכנס לתפקידו בטקס מפואר שנערך בכנסיית הקבר , וקיבל בימים שאחר כך ביקורים של אישי הסמכות והשררה התורכים והנוצרים ) . ידיעותיו בעניין מקורן בכך , כי בזמן שהותו בירושלים גר במנזר היווני יחד עם הנסיך אלברט מפרוסיה , וזאת למרות היות שניהם פרוסים . 38 ( לראשית שנות ה 60 כבר מציין פיארוטי , כי מושב הפטריארך היווני של ירושלים , החולש על כל וגא . על הקהילה היוונית אורתודוכסית בארץ ישראל במאה ה , 19 ראה : גותה , יוונים , עמ' ; 91-81 מסקופולוס , עמי ; 131-204 פורטסקיו , עמי ; 25-8 קולבי , עמי . 32 . 85-77 גי . ווילסון , א , עמי . 34 . 451 נוימן , עמי . 3 « . 284-276 נורוב , א , עמי . 38 . 190-188 שטראוס , עמי 8 ג . 33 . 2 שטרא 1 ס , עמי . 35 . 238-257 זטצן , ב , עמי . 37 . 20 טמפרלי , עמי . 229 עיון בנתוני המפקד הבריטי של 922 ו , כמוהו כעיון בכלל הנתונים מסוף המאה ה 19 ומראשית המאה ה , 20 מצביעים על תופעה נוספת : האוכלוסיה הנוצרית בעיר גדולה היתה במקצת מן המוסלמית . יתכן שהדבר נבע מהפעילות הרבה של הכנסיות הנוצריות בעיר בסוף המאה : בניית מנזרים , כנסיות , מוסדות שונים ואף שכונות מגורים מחוץ לחומה , במושבה הגרמנית , האמריקנית ועור .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help