sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:222

לקדמותן את זכויות האחזקה של כנסיית הקבר ובנסיית המולד , המשותפות לכל העדות . במשך במאה שנה נתפסו כנסיות אלו בידי האורתודוכסים , שהחזיקו בהן באורח ממשי . לעומת זאת הסתמכה רוסיה על התנאים שנקבעו בימי הכיבוש הערבי , כאשר הכנסיה האורתודוכסית ייצגה את הנצרות בארץ ובירושלים . הצאר התנגד בכל תוקף לשינויים כלשהם במצב הקיים , והשגריר הרוסי בקושטא הודיע , כי אם ייפגע הסטאטוס קוו יעזוב את הבירה התורכית תוך יממה . כנגדו איים שגריר צרפת , כי הצי הצרפתי עלול להטיל מצור על מצרי הדרדנלים . לשווא ניסה 'השער העליון' לספק את דרישות שני הצדדים , בהעלותו הצעות שונות בדבר מינוי ועדות בוררות או הפעלת גורמים אחרים שימצאו נוסחת פשרה בין המחנות היריבים . התיווכים לא הועילו וב 1853 פרצה מלחמת קרים . בפעם השלישית , אחרי פלישת נפוליון וכיבוש מוחמד עלי , חזרה ארץ ישראל אל מרכז ההתעניינות העולמית , בשמשה עילה להתלקחותה של מלחמת דמים . המערכה עצמה התנהלה מחוץ לגבולות הארץ , אך חוזה השלום שנחתם עם סיומה שם לאל את תביעות רוסיה ( סעיף ( 9 והביא להגברה נוספת בהשפעת ארצות אירופה על הנעשה בתחומי הארץ הקדושה . בדיוננו על המשטר העות'מאני עמדנו כבר על השינויים שחלו בתחוקת המרינה כתוצאה מחוזה השלום שנחתם לאחר מלחמת קרים . נציין כאן לגבי הלא מוסלמים , כי כבל שגברה תלותו של השלטון העות'מאני במעצמות האירופיות וככל שמשטר הקפיטולאציות הלך ונתבסס , כך הלך ונעשה מצבם של אלה בירושלים נוח יותר , שכן המעצמות ניצלו את זכויות השיפוט וההגנה שניתנו להן על נתיניהם בתורכיה , וכל פגיעה בנתין זר גררה אחריה התערבות תקיפה מצד מייצגו הקונסול , שהקפיד לבל תיפגע יוקרת מדינתו . לא לחינם רבו המבקשים את חסות הקונסולים הזרים , ואלפים מבני העדות הנוצריות , וכן המיעוט היהודי בארץ שהלך וגדל מאד במרוצת המאה , הפכו לאנשי חסותם של נציגי המדינות , הבריטים , האוסטרים , הגרמנים הצרפתים , הרוסים ואחרים . הקונסולים עצמם ניאותו לקבל תחת אפוטרופסותם בני עמים ומיעוטים שונים , מתוך מגמה להרחיב על ידי בך את השפעתם על ענייניה הפנימיים של תורכיה . לקראת סוף המאה מציינים מקורות שונים , כי הקונסולים בירושלים היוו 'חברה' בפני עצמה , אשר התקוטטו אלה עם אלה על זכויות בכורה ועדיפויות שונות . גם על זכויותיהם השונות עומדים מקורות רבים . מדריך היבדקר / למשל , מוסר ב , 1876 כי לקונסולים במזרח זכויות אקסטריטוריאליות , ובי לקונסולים האמריקני והאנגלי ( בירושלים ובבירות , ורק במקומות אלה ) זכויות משפטיות בכל הבעיות האזרחיות שבין אנשי ארצותיהם לבין עצמם , ובן בינם לבין זרים . הוא אף מעיר , כי רשות לבקר במסגדים אפשר לקבל רק באמצעות הקונסוליות . על ההשפעה הרבה שהיתה לקונסולים בהתפתחות ירושלים בכלל והעדה היהודית בפרט , נעמוד במקומות שונים בהמשך חיבורנו , אך נובל כבר כאן להקדים ולומר , כי אין לתאר את גידולה והתפתחותה של ירושלים במאה ה 9 ו ללא המעמד המיוחד של הקונסולים הזרים בעיר , מעמד שנתן להם את האפשרות לשמור על האינטרסים של נתיניהם לאור מערכת הזכויות המיוחדות של חוקת הקפיטולאציות . מעמד זה של החסות הקונסולארית הוא אף שנתן אפשרות קיום והתפתחות לקהילה היהודית , שהיתה הגורם הדינאמי ביותר בהתפתחות העיר במאה ה . 19 . 7 בן צבי - , " , , והמקורות . 8 . על החסות שנתנו הקונסולים לבני העדות השונות , ובמיוחד ליהודים , נעמוד בהמשך חיבורנו . שריון בזכרונוחיו , למשל , עומר על הזכויות המשפטיות שהיו לקונסולים . משפטים של נתינים זרים נערכו אצל הקונסול , אך משפט בין נתין זר ונתין עוחימאני נערך בבית משפט עותימאני . בית המשפט העותימאני רשאי היה להזמין נתין זר רק באמצעות הקונסול שלו , ובשעת הדיון נכח פקיר מהקונסוליה כדי לשמור על זכויות נתינו . . 9 בדקר ( 1876 ) ( בצילום יכרטאי , עמי , ( 19-18 וראה לעיל הערה ג .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help