sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:220

בעקבות בריטניה מיהרו ללכת שאר המעצמות , ולא חלפו 20 שנה , עד שבל אומות המערב הנכבדות , ובכללן ארצות הברית של אמריקה , קבעו להן נציגות קבועה בירושלים על ירי הפעלת משלחות קונסולאריות . ב 1842 היתה פרוסיה המדינה השניה שפתחה קונסוליה בעיר . ב — 1843 צרפת , ב — 1844 ארצות הברית וב — 1847 אוסטריה . גם רוסיה הקימה נציגות קונסולארית בעיר בשנות ה , 40 אם בי קונסוליה רשמית נפתחה רק ב . 1858 ארצות אחרות שפתחו קונסוליות בירושלים היו ; איטליה ( עד ל 1860 סרדיניה , ( יוון , ספרד ופרס . מאוחר יותר נוספו נציגים קונסולאריים של הולנד , בלגיה , נורווגיה , דניה ושוודיה ( יחד ) . בד בבד עם עליית כוחן של הנציגויות הזרות גדל משקלן של עדות המיעוטים הלא מוסלמיות בהתפתחותה של ירושלים . בני ערות אלו ניסו להתמקם בעיר בתחומים משלהם , ושם ביקשו לנהל בחפשיות את אורח חייהם על פי רתם ומנהגיהם . חלוקת הנוצרים לעדות שונות גרמה למריבות ולתחרות בין בני העדות השונות . תחרות זו ניצלו המדינות האירופיות לשם קידום מטרותיהן המדיניות ולמען כיבוש תחומי השפעה נוספים במרחבי הקיסרות העות'מאנית . להלן נעמוד במפורט על הפעילות וההשפעה של הכיתות הנוצריות השונות . לאחר בריטניה פתחה גם צרפת קונסוליה בירושלים , ובשם שבריטניה החלה מטילה את חסותה על הקהילה היהודית שבעיר , כך חזרה צרפת ותבעה לעצמה את זכויות ההגנה הוותיקות שלה על העדה הלטינית ( רומית קתולית , ( על מוסדותיה ומקומותיה הקדושים . היא אף הצליחה לשדל את האפיפיור , פיוס התשיעי , להחיות את הפטריארכאט הלטיני בירושלים , שבטל מן העולם זמן קצר אחרי שכבש צלאח א דין את העיר , ודאגה לכך שבין יתר תפקידיו יוטל עליו לפעול גם נגד התחזקות מעמדם של היוונים האורתודובסים ובמיוחד הפרוטסטנטים . מעמדה של צרפת כ'מגינה' של הכנסיה הלטינית אושר רשמית מאוחר יותר , בסעיף 62 של חוזה ברלין , ( 1878 ) אך מאמציה של מדינה זו לזכות בתואר זה גם עוררו נגדה כבר עשרות שנים קודם תחרות גוברת והולכת מצד מדינות קתוליות אחרות . גם העדות הנוצריות והמעצמות האירופיות האחרות לא ישבו בחיבוק ידיים וניהלו פעילות עניפה באותה התקופה . ב 1845 נבחר פטריארך אורתודוכסי ( יווני ) חדש לירושלים , ושנה אחר כך הגיע ארכימנדריט רוסי . במסירות רבה פעלה רוסיה להגברת יוקרתה בקרב הקבוצות השונות של הכנסיה המזרחית . בידוע תבעה לעצמה רוסיה , בעקבות חוזה קוצ'וק קיינארג'י 774 ) ו , ( את הזכות להגן על הערבים המשתייכים לכנסיה היוונית אורתודובסית , ואף העניקה חסותה לפטריארכאט היווני אורתורוכסי בירושלים . הממשלה הצארית , שנסתייעה בתחום זה במשלחת הכנסיה הרוסית בארץ , ומאוחר יותר אף בחברה הרוסית אורתודוכסית לארץ ישראל , תרמה כספים להקמתם ולאחזקתם של כנסיות , בתי ספר ואכסניות . נובח מאבק האינטרסים בין מדינות המערב נתחדשו ביתר שאת יחסי האיבה שבין העדות הנוצריות שצמחו על רקע קנאותם הדתית של הכמרים והנזירים . כל פגיעה ממשית , או מדומה , של עדה אחת בחזקותיה המקודשות או בזכויותיה הקדומות של רעותה — כגון תיקון כלשהו בחלקי בניין מקודש , נסיון לפתוח פתח מסוים בכנסיה או שינוי זעיר בסטאטוס קוו שנחתם במשך נ . לעניין הקונסוליות הראשונות בעיר , ראה , למשל ו נוימן , עמי 217 ( בתרגומו של גת , עמי כג ) בדקר ( 1876 ) ( בצילום יכרטאי , עמי ;( 19-18 בדקר , ( 1912 ) עמי 19 המציינים אף את שמות הקונסולים . וכן לונץ , לוח א"י לתרנ"ו , א , עמי יז-יח , ולונץ , ירושלים ( אנגלית , ( א , עמי . 4 . 18 בן צבי , א " י ויישובה , עמי 31 ג4- ג , 3 וראה המקורות השונים שם ; על הפעילות הנוצרית בירושלים במאה ה , 19 ראה קולבי , עמי ; 107-77 זנדר , עמי . 5 . 54-25 על הפעילות העניפה של הרוסים בירושלים ועל מערכת יחסיהם עם הכנסיה היוונית אורתודוכסית נעמוד בחלק השני של חיבורנו , כשנעסוק בבניה הרוסית מחוץ לחומות . וראה : הופווד , במיוחד עמי 3 ג . 95-

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help