sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:202

כנסיות 'ההלקאה , ' סנטה אנה ו'האחיות של ציון' הבניין המודרני הראשון שנבנה ב'דרך הייסורים' במאה ה 19 היה 'כנסיית ההלקאה' ( פלגלסיון ) —בתחנה מסי , 2 שנמצאה מול מקום בית המשפט . לפי המסורת הנוצרית הכו הרומאים במקום זה את ישו , ומכאן שם הכנסיה . וויליאמז , שביקר בכנסיה במארס , 1843 מספר כי . 1 טרנר , ב , עמיו . 19 נ . הורן , בהסבר לציור של היויא דולורוזה / ג . ג . ' ווילסון , א , עמי גו 7 . 414-4 מונרו א עמי 177 וויליאמז א תוספת עמי 0 נ . 4 טובלר , טופוגרפיה , א , עמי . 5 . 247-220 וויליאמז , א , תוספת , עמי 29 ( מסי 38 במפת האדמירלות . 4 . ( ראה , למשל : פטרמן , א , עמי . 204-201 מסי 9 ג במפת האדמירלות . ( ) , ,, ; ,, . וראה גם : ונסן לי ביין , עמי . 253-251 וראה ההסבר לתמונה . ' דרך הייסורים' אחת התופעות המעניינות בהתפתחות היישובית של העיר העתיקה בירושלים במאה ה , 19 היא ההתנחלות המוגברת של מוסדות נוצריים לאורך 'דרך הייסורים' הנודעת שבאיזור המוסלמי . שרשיה של התנחלות זו במסורות הנוצריות הקשורות ל ך זו , אלא שרק מאז תקופת שלטונו של איברהים פחה נתאפשר לנוצרים לבנות מבנים ולהתיישב כאן . בראשית המאה כמעט לא היתה לנוצרים כל אחיזה ברובע המוסלמי . כפי שציינו כבר היה 'ארמון פילאטוס' המבנה השלם הבולט ביותר ב'דרך הייסורים . ' בבית זה , שמדרום לדרך ובצמוד לחומת הר הבית , שכן מושל העיר . בתוך המבנה , וכן ב'ררך הייסורים' עצמה , היו אתרים שונים שהנוצרים ייחסו להם ערך דתי והיסטורי . טרנר 5 ) ו ( 18 נותן תיאור של מסלול ה'ויא דולורוזה , ' כולל חתך רוחב שלה וסימוני הנקודות השונות לארכה . ציור נאה של הרחוב בראשית המאה נמצא בספר האיורים של וורן . ( 1834 ) בהסבר המלווה את הציור נאמר , כי הריצוף הרוס כמעט לגמרי , וכי הרחוב קשה למעבר . ווילסון מספר ( ל , ( 1843 כי ה'ויא דולורוזה' הינה רחוב קעור , ישר וצר מאד , מרוצף אבנים גסות . גגות הבתים משני צדי הרחוב מהם כיפתיים ומהם שטוחים , והם נתמכים על גבי עמודים וקשתות . באמצע הרחוב לערך עוברת מעליו קשת עתיקה הנקראת קשת 'אקסה הומו' . טובלר מציין ( לאמצע המאה לערך ) כי ה'ויא דולורוזה' מרוצפת היטב במעט כולה , וכמעט לכל ארכה בנויים בתים . רק ליד קשת 'אקסה הומו' יש הריסות מעבר לגדר שלצדי הדרך . וויליאמז ( בשנות ה ( 40 אומר , כי קשת 'אקסה הומו' נקראה גם קשת פילאטוס , ובי היא נזכרת על ידי כל הנוסעים מאז ימי הצלבנים וגם צוירה על ידי רובם . הנוסעים השונים מספרים על המסורת שלפיה כאן נאמר על ישו : 'ראו זה האיש' —ומכאן מתחילה ה'ויא דולורוזה' . כן הם מציינים , כי מדרום לקשת 'אקסה הומו , ' באיזור 'ארמון פילאטוס , ' מצוי הפריטוריום , הוא בית המשפטי שבו נשפט ישו , ומתחתיו נמצא בית הסוהר שבו נכלא . למעלה , מעברו השני של הרחוב , נמצאות הריסות של מנזר , ומתחתיו שרידים מן הכניסה לפריטוריום . המדרגות שהורד עליהן ישו אחרי שנשפט הועברו לרומא ונמצאות שם עתה בכנסיה מיוחדת , ששמה הלטיני הוא ' סקאלה סנקטה' = ) מדרגות קדושות , ( ושם מראים אותן ער היום . במפת האדמירלות הבריטית מציין וויליאמז מקום זה ב'ויא דולורוזה . ' לדבריו יש באן שתי קשתות עתיקות שנבנו בקיר הסראיא . חדירה נוצרית ומערבית לאיזור המוסלמי

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help