sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:199

אשר לבתי מרחץ מציץ זטצן ( בראשית המאה , ( כי בירושלים 5 מרחצאות ציבוריים . טובלר ( בשנות ה ( 40 מוסר אף הוא , כי בירושלים היו בתקופת שהותו 5 בתי מרחץ , והוא מוסיף , כי השימוש בהם תלוי מאד בכמות המים הנאגרים ממי הגשמים בחורף . לדבריו , בתי המרחץ הם : . 1 חמאם אל בתרב ( מרחץ הפטריארך ) —ליד הכנסיה היוונית על שם יוחנן המטביל . 2 ; חמאם א שפא ( מרחץ הישועה ) — בקרבת עין א שפא , סמוך מאוד לשוק אל קטאנין ( שוק הכותנה ) , 3 r חמאם אל עין ( מרחץ המעין ) —בקרבת מס' . 2 המים מגיעים אליו באקוודוקט מבריכות שלמה , לפני 1821 הובאו המים לכאן על : גבי חמורים , גמלים ואפילו בני אדם . 4 ; חמאם מרים ( מרחץ מרים ) —ממערב לשער סטפן וקרוב מאד אליו ; לא נעים ביותר , . 5 ? חמאם אל סולטאן ( מרחץ הסולטאן ) —במעבר של רחוב ה'ויא רולורוזה' לתוך רחוב הגיא , הוא מהווה את הפינה הדרומית מזרחית שם . הבניין אינו גדול ולו שני קמרונים . לפי וויליאמז היה חמאם א שפא ידוע קודם כבית המרחץ של עלא א דין . לחמאם נכנסים משוק הכותנה —בזאר הרוס , שהיה תפוש בעבר על ידי סוחרי הכותנה , אלה נתנו שם זה גם לשער הסמוך אל הר הבית . על מקורות מי בית המרחץ ובאר א שפא עמדנו כבר לעיל בפרק על המים ( ראה עמ' . ( 98-97 אשר למקורות המים של בתי המרחץ האחרים מציין ברקלי , כי זה שליד שער סטפן ( שער האריות ) קיבל את מימיו מבריכה שמחוץ לחומה ( בריבת סית מרים ) באמצעות תעלה , ואילו מרחץ הפטריארך ( שברובע הנוצרי ) קיבל את מימיו מבריכת חזקיהו ( בריכת המגדלים . ( ברקלי אומר עור , כי בית המרחץ שבפינת הרחובות המובילים לשער שכם ולשער האריות ( חמאם אל סולטאן ) היה הגדול והיפה מכולם , אם כי בזמנו כבר היה הרוס במקצת . את מקור המים לבית מרחץ זה אינו מציין , ויתכן שהיתה כאן תעלת מים שבאה מכיוון שער שכם , בדומה , במידה מסוימת , לאפשרות לגבי חמאם א שפא . תיאור אפייני של בתי המרחץ בעיר העתיקה בירושלים מוסר פרס ... ' : ( 1921 ) חדרי רחצה עם אמבטיות ומקלחות טרם נודעו בימים ההם בירושלים . האם רחצה את ילדיה הקטנים בגיגית , ומי הרחצה נשמרו בה לשטיפת הרצפה . הגברים הלכו בערבי שבתות עם בניהם הגדולים למקווה הכשרה שבחורבת ר' יהודה חסיד , או שבקרבת בתי הכנסת האחרים . בערבי החג היו הולכים להתרחץ בבתי המרחץ החמים שהיו שלשה בעיר העתיקה ... אל עין ... א שיפאע ... אל בטרק ... בבואך לבית מרחץ כזה הנך נכנס לאולם גדול שעליו מתנשאת כפה עגולה בגובה של שנים עשר מטר לערך . באמצעו בריכת מים וליד הקירות מסביב ספות רבות המשמשות למנוחת המתרחצים אחרי הרחיצה . בגובה של 4 5 מטרים מעל לרצפה תלויות בחלל האולם מגבות גדולות . חדרי הרחצה אטומים הם , ובכפותיהם העגולות מסביב חורים עגולים לאורור . ליד כל קיר דבוקה לרצפה בריכה קטנה , שלתוכה זורמים מים חמים מתוך חור שבקיר . המתרחץ יושב על רצפת האבן ליד הבריכה שואב מתוכה מים בכלי של פח , שופך אותם על גופו ומשפשף בספוג וסבון . מי שיכול להרשות לו הוצאות יתר של גרושים אחדים , מזמין את הבלן המשכיב אותו לארכו על הרצפה ומשפשף את גופו בסבון וספוג . אחרי הרחיצה נכנס המתרחץ לחדר ההזעה , יושב רגעים מספר על אצטבה של אבן וסופג לתוך עורו אח הזיעה המרעננת את גופו עד שבא הבלן . 65 זטצן , ב , עמ- . 66 . 25 טובלר , דפי זכרון , עמי . 67 . 437-433 וויליאמז , ב , עמי -454ו ; 46 א , תוספת , עמי 27 ( בהסבר למסי 30 במפת האדמירלות . 68 . ( ברקלי , עמי . 452

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help