sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:186

מערך הרובע המוסלמי וחלקיו אחת החלוקות הידועות ביותר של העיר העתיקה בירושלים היא החלוקה ל 4 רבעים : מוסלמי , נוצרי , ארמני ויהודי . מעקב אחר מקורה של חלוקה זו מורה , כי עד לראשית המאה ה 19 לא היתה נפוצה כלל בצורה זו . המונחים רובע נוצרי ורובע ארמני לא היו מקובלים על חוקרים ונוסעים שביקרו בירושלים ער לראשית המאה . יתכן שהקביעה של 4 רבעים בעיר הושפעה ממבנה ירושלים הרומית , הנשמר ער היום , כאשר שני הרחובות העיקריים , ה'קארדר וה'רקומנוס' של ה'איליה קפיטולינה' חוצים אותה מצפון לדרום וממערב למזרח ומחלקים אותה ל 4 חלקים ; אלא שארבעת החלקים האלה אינם זהים עם ארבעת הרבעים הנ"ל . סביר גם , שהשימוש במונח 'רבעים' נפוץ במיוחד מאז המאה ה 9 ו , כאשר חוקרים ונוסעים מערביים שהגיעו לעיר העתיקו מונח זה מערים אירופיות והשתמשו בו לגבי ירושלים . על בל פנים ברור , כי המונח רובע במובן של רבע העיר אינו נכון כלל ביחס לירושלים . במובן של גוש מבנים או שכונה הוא משקף , אמנם , תופעה אפיינית לעיר , אך אין המספר 4 מייצג נאמנה את מספר השכונות וגושי המבנים שנמצאו והנמצאים בעיר העתיקה . החלוקה הקובעת המאפיינת את ירושלים היא אפוא החלוקה לשכונות , באשר לכל שכונה מרכז מוקד משלה , שסביבו מתרכזים מבני המגורים . המרכזים המוקדים של השכונות השונות הם מוקדים היסטוריים דתיים . התרכזות האובלוסיה סביבם היא תופעה שהתקיימה בירושלים גם בתקופות היסטוריות קודמות . המצב ששרר בעיר העתיקה בראשית המאה ה 19 היה , ללא ספק , במידה רבה מורשת היסטורית מימים עברו ; בכך לא נעסוק כאן . נעמוד רק על המצב העובדתי כפי שהיה בראשית המאה . בתקופה זו בולטת התופעה שצפיפות האוכלוסיה הקשורה למוקד מסוים גדולה ביותר סמוך לו , והיא הולכת וקטנה ככל שמתרחקים ממנו , עד שבאזורי הביניים שבין המוקדים ובשוליהם נמצאו שטחים ריקים או מאוכלסים בדלילות . המרכז המוקד של המוסלמים בירושלים הוא , ללא ספק , שטח הר הבית , שמסגדיו אל אקצא וכפת הסלע הם מהמקומות המקודשים ביותר לאיסלאם בעולם כולו . בהר הבית עצמו לא גרו המוסלמים מפני קדושתו , אך נראה כי הם השתדלו , עד כמה שאפשר , להתקרב ולהצמד אליו . דבר זה יכלו לעשות רק בצפונו ובמערבו , שם גבלו חומותיו עם פנים העיר . במזרח ובדרום מזרח היתה חומת הר הבית חלק מחומת העיר , ומחוץ לחומה לא התגורר איש . האוכלוסיה המוסלמית בעיר העתיקה התפרסה אפוא במערך של רצועה במקביל לחומה הצפונית ולחומה המערבית של הר הבית , כאשר חלקה של הרצועה הקרוב ביותר להר הבית מכיל גם מבנים פונקציונליים מוסלמיים חשובים ( מסגדים , מדרסות , מכללות דתיות ) וגם מבני שלטון ( בית המושל , סראיא [ מחנה צבא , [ בית סוהר , מג'ליס [ מועצת המושל , [ מחכמה [ בית הדין ] ועוד . ( בחלקה של רצועה זו הקרוב יותר להר הבית התרכזה גם רוב האוכלוסיה המוסלמית , שהשתדלה לגור קרוב כבל האפשר לאיזור המקודש . חלקה החיצוני של הרצועה , המרוחק מהר הבית , היה מאוכלס בצורה דלילה בלבד , ומצפון להר הבית , בין הרצועה המוסלמית הצפופה וחומת העיר , אף נמצאו שטחים גדולים ריקים מאובלוסיה . הרצועה הקרובה להר הבית הוגבלה בפינתו הצפונית מזרחית בבור רחב מידות שהיה פעם בריכת מים גדולה — בריכת ישראל ( בני איסראיל . ( בפינתו המערבית דרומית הוגבלה רצועה זו בקטע של הכותל המערבי , המקודש ליהודים , אלא שבקרבתו התרכזה אוכלוסיה מוסלמית רבה ואף נתבססה כאן שכונה הרובע המוסלמי ומבנים תפקודיים בתוכו

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help