sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:179

שיפוצים בשטח הר הבית פתיחת איזור הר הבית למבקרים מערביים לאחר מלחמת קרים , ( 1856 ) כמו גם התמורות והשינויים שהחלו מתרחשים בעיר העתיקה —בולל הפעילות הארכאולוגית סביב חומות הר הבית —הביאו , בנראה , את השלטונות התורכיים להחלטות על שיפוצים באיזור . עם זאת יצוין , שברוב תקופת דיוננו לא נערכו , למעשה , כל שיפוצים יסודיים . צ . ' ווילסון ( 1864 / 5 ) מעיר , כי ריכוז חתיכות השיש הנופלות ממסגד כפת הסלע ומהתמוטטות חלקים אחרים במסגדים בבניינים בעלי קשתות מחודדות נעשה בככינים המצויים ממזרח לאל אקצא והמשמשים במחסנים . נמסר , אמנם , עלשיפוץ מסוים שנעשה ב 1830 בידי הסולטאן מחמוד השני —חידוש המנבר א ציף —אך נראה בי היה זה חריג . צילומיה של משלחת ווילסון ( 1864 / 5 ) מראים , בי רחבת הר הבית במפלסה הנמוך , לרגלי מערכות המדרגות העולות לרחבה העליונה ( שבמרכזה בפת הסלע , ( היתה אז אדמת בור בלתי מרוצפת . בשנים 1875-1873 בוצעו מספר שיפוצים במסגד כפת הסלע בעקבות הוראה מיוחדת של הסולטאן . גם ב , 1881 כשהחומה המזרחית של הר הבית נהרסה בחלקה והאבנים מהתקופה הערבית נפלו , ניתנה הוראה לתקן מיד את הנזק . בקשר לשיפוצים של שנות ה 70 במסגד כפת הסלע מציין ליון , כי התורכים שילמו כ 2 . 3 מיליוני נג . אורלי , עמי . 34 . 126-111 ליון ( אנגלית , ( עמי . 35 . 203 האור , כ"ה באררביתר"ע , שנהראשונה , גליוןל , עמי . 36 . 2 זוטא סוקניק , ( 1930 ) עמי . 37 . 102 פרס , ספגל המסעות , עמי 37 ו . 141 , . 38 ווילסון , סקר , עמי ו . 39 . 4 וורן קונדר , ירושלים , עמי -82ג . 40 . 8 ווילסון , סקר , כרך הצילומים , לוחות 2 א . 41 . 9 , 8 , וורן קונדר , ירושלים , עמי . 42 . 83-82 שם . אך ללא מוסלמים מותר עתה להבנס . היהודים אינם נכנסים , לא בגלל שאין מתירים להם , אלא מפחד שיטמאו את קדושת המקום , ואולי מחשש שידרבו על מקום קודש הקדשים . הנוצרים באים לכאן הרבה פעמים תמורת איזה מס שהם משלמים לפחה ; כאשר באים נוצרים למקום , מלווה אותם אגא תורכי . אורלי מציין עוד , בי מתחת לאל אקצא נמצאים שרידי שער עתיק ( שער חולדה , ( שדרכו היה אפשר להכנס לחצר המקדש מדרום . " סיכום המצב בסוף תקופת המאה ה 19 מביא ליון המציין , כי מאז המלחמה האחרונה במזרח ( מלחמת קרים , ( ניתנה רשות לאירופים להבנס למסגר באמצעות היתר שהקונסולים שלהם משיגים ממושל המחוז . אבל בימי ששי ובימי הרמדאן אין מתירים ביקורים . מאוחר יותר הפך עניין השגת הרשיון , כנראה , לדבר פורמלי בלבד , ולרוב אף לא היה בו צורך כלל . העתון יהאורי מוסר ב סו 9 ו , בי אין עור צורך ברשיון מיוחד לביקור בחצר המקדש , וכי החצר פתוחה למבקרים בשעות הבוקר ובשעות אחר הצהרים . שוטרים משגיחים על הסדר ואין לתת להם כספים . זוטא וסוקניק , בראשית תקופת המנדט הבריטי , ( 1921 ) מציינים אף הם , כי הכניסה ליהודים ולנוצרים להר הבית מותרת בלי רשיון , מבוקר עד ערב , מלבד בחגי המוסלמים , רמדאן ואחרים . כנגד זה מציין פרס , ( 1921 ) כי כדי לבקר בכל המקומות בהר הבית יש להצטייד ברשיון מיוחד מהמושל ; אפשר לסדר זאת באמצעות משרד חברת 'אקספרס א"י , ' או בעל המלון שבו מתאכסנים . סידורים אלה מוכיחים שהיה זה בעצם רשיון פורמלי בלבד . פרס מוסיף , בי בימי ששי מ 1100 והלאה אי אפשר לבקר במקום , מפני שאז מתכנסים שם המוסלמים לתפילה . כן אסור לזר להכנס לאיזור הר הבית בשבוע של פסח , שבו חוגגים המוסלמים את חג נבי מוסא .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help