sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:172

סולקה בידי ג'מאל פחה בתקופת מלחמת העולם הראשונה . בהמשך מתאר מונרו פרטים שונים בתוך המסגד : את שתי שורות העמודים , החיצונית והפנימית , התומכים את כיפת המסגד : מחיצת ברזל , שבה פתוחות 3 דלתות לצפון , מזרח ומערב , בשטח שבץ העמודים ; מחיצת עץ נמוכה מקיפה את האבן שדרך עליה מוחמר לפני עלייתו השמיימה , ומעליה אפיריון של בדים אדומים וכחולים . בצידה הדרומי מערבי של האבן נמצאת טביעת רגלו של מוחמד . החלק הפנימי של הכיפה מכוסה זהב , ועל כל אחד משמונת צדדי המבנה קישוטי מוזאיקה בצורת חלונות . מונרו מתאר גם את מסגד אל אקצא . הוא מציין כי ממולו מזרקה , וכי בצידו הקדמי 8 עמודים מרובעים וביניהם שערי כניסה . בתוך הבניין , ממול לשער המרכזי , מחיצה של עץ . שתי שורות העמודים המרכזיות הן של עמודים עגולים , ? שאר העמודים רבועים . מונרו מספר עוד על הירידה ל'אורוות שלמה' שבפינה הדרומית מזרחית של הר הבית , ומציין שהאיזור התת קרקעי הוא נרחב ובו מספר רב מאד של עמודים . ב 835 ו נכנס , בנראה , נורוב לשטח הר הבית ולמסגדים שבו . גם הוא מתאר בפרוטרוט את אשר ראה . להלן במה פרטים מתיאורו ו מסגד כפת הסלע הוא מסגד מקודש ביותר לאיסלאם — כמו המסגדים במכה ובמדינה . לנוצרים אסור בהחלט להכנס למסגד , ולעובר צפוי עונש מוות . המחבר הצליח להכנס למקום בעזרת המלצה ואישור מיוחדים , אך 'מחופש' בלבוש מזרחי ורק לזמן קצר ביותר . בהמשך הוא מספר , כי מסגד כפת הסלע עשיר ביותר בקישוטים עדינים . ברחבת המסגד , בין מרצפות השיש , גדלים ברושים ועצים אחרים , י יש גם פתחים לניקוז מי הגשם . שער הזהב חסום בגלל פחד מפני כובש זר , נוצרי , העתיר לבוא דרך השער הזה לפי המסורת . עור אפשר לראות עמודים קורינתיים השייכים לשער . ואולי משום כך הוא נקרא בפי יוסף בן מתתיהו —השער הקורינתי . מחוץ לחומה , לא רחוק מהשער הזה , מראים המוסלמים אבן שהיא לדבריהם מכס המלוכה של שלמה , ולפיכך הם מניחים שגם השער הוא עתיק מאותו הזמן . מול השער המזרחי של המסגד מבנה מתומן עשוי שיש , בדומה למסגר עצמו שבונה המבנה הזה חיקה את סיגנונו . מעל הקשתות כיפה דומה לזו של המסגד , והיא נישאת על שורה כפולה של עמודים קורינתיים דקים . המקום נקרא כסא המלוכה , או כסא המשפט של דוד . במרכז כפת הסלע נמצא הסלע הקדוש . לדברי המוסלמים הוא נפל מהשמיים ומוחמד עלה ממנו השמיימה , וער היום מראים את העקבות של רגלי הנביא . על הגדר שמסביב לאבן כמה דגלים וכן נמצאים שם המגן של מוחמד , החרב הגדולה של עלי והכידון של דוד . על האבן עצמה כתובת מהקוראן , האוכף של ה'בוראק , ' סוסתו האצילה של מוחמר , והמאזניים שבעזרתם ישפוט הנביא ביום הדין . נורוב מספר גם על מסגד אל אקצא . הוא מציין , בי הבניין צבוע אדום ולו כיפה , ומביע את ההשערה , שהיתה מקובלת בזמנו , כי המבנה היה פעם כנסיה . הוא מביא עור מסורות נוצריות ברבר עקבות ישו , האם הקדושה וכדומה , המצויים כאן . הוא אומר כי לא נכנס לחלקו התת קרקעי של הבניין מאחר שהמפתח לא נמצא . קרזון , שהיה בירושלים ב 834 ו והמספר על איזור הר הבית , מציין , בין היתר , כי כפת הסלע מצופה מלמעלה ברעפי חרסינה ירוקים הנוצצים בשמש . הקירות מצופים שיש מעובד יפה , בצבעים שונים . בפנים הכיפה , במרכז עטרה רחבה המקושטת בפסוקים מן הקוראן . למבנה כולו הופעה מרשימה במיוחד . במרכז המסגד מצוי הסלע שעליו מראים את טביעת אצבעותיו של המלאך גבריאל ואת טביעח רגלו של הנביא מוחמר וכן של 'גמלו' . . 6 וילנאי , העיר העתיקה , א , עמי . 7 . 61 מונרו , א , עמי 228-181 ( אפריל ( 1833 . 8 נורוב , א , עמי 236-221 ( מאי . 1 . ( 1835 קרזון , עמי 171-170 ( אביב 834 ו . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help