sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:168

דפוס ; בניה ; סיכום גורם רב חשיבות בהעלאת רמת ההשכלה של תושבי ירושלים העתיקה היו בתי הדפוס . גם כאן מילאו תפקיר עיקרי העדות הערביות הנוצריות . עוד לפני אמצע המאה הוקמו בירושלים בתי רפוס אצל הארמנים , הלטינים ( הפרנציסקנים ) והיוונים אורתורוכסים . מתחילה הדפיסו ספרות דתית וספרי לימוד בלבד , אך תרומתם להפצת ידיעת קרוא וכתוב בקרב ההמון הערבי בירושלים העתיקה היתה רבה . גם מבחינת תרבות הבניה פיגרו המוסלמים בירושלים אחרי בני העדות האחרות . רובינסון מציין , בי תרבות זו ירדה בארץ ישראל מאד בתקופת השלטון העות'מאני . בירושלים לא בנו התורכים כמעט כלום מאז תיקן סולימאן את חומות ירושלים . להיפך , מדרשה הפכה לבית סוהר ומוסדות אחרים לבתי מגורים ואף לחורבות . הבניה התבטאה בעיקרה בתיקון חורבות לאחר אסונות ( רעידות אדמה , מלחמות , ( וזאת בוודאי בעזרת הכוחות המקומיים הירודים . לעיל כבר עמדנו על כך , כי ראשית השינוי בנושא הבניה בירושלים חלה בתקופת השלטון המצרי , אך גם אז נראה כי זרים הם שהביאו לפיתוחו . שיק מציין , כי כאשר היהודים התחילו לבנות באמצע המאה ה 9 ו בתי כנסת גדולים בירושלים , הובא לשם כך בנאי יווני מיוחד מקושטא . הוא ניהל את העבודה , עד שהיהודים והערבים למדו את אומנות הבניה ויבלו לעבוד בעצמם . כנסיית 'ישו הנוצרי' הפרוטסטנטית נבנתה בידי סתתים ובנאים ממלטה . הבנאים האירופים והתרבות . 58 לונץ , ירושלים , ד , תרנ"ב , עמי . 223-222 וראה בנושא זה גם : אביצור , יום יומ , עמי . 59 . 146-145 וסטר ספפורד , עמי 92 ו-ג ; 19 וראה שם פרטים על מקום בית הספר . . 40 הדורות , כ"ו בשבט תרע"ה , שנה שניה , גליון , 112 עמי ; 2 טיבאווי , חינוך מוסלמי , עמי 04 ו . 105- על הפיגור בחינוך המודרני באימפריה העות-מאנית , ראה גם ; גרינוולד , עמי . 165-164 ו . 6 אסף , הערבים , עמי ג . 254-25 וראה המקורות השונים המצויינים שם . . 62 לוק קיטרוטש , עמי . 80 לשמוע בלימודים , בשפת ערבית , טורקית , צרפתית והמדעים היסודיים . ' לונץ מוסיף , בי בעיר נמצאו באותו הזמן כ 7 בתי ספר יסודיים מוסלמיים נוספים לבנים , ואחד לבנות . בקשר לבית הספר המוסלמי לבנות מציין אחד המקורות בסוף המאה 897 ) ו , ( כי אנשי המושבה האמריקנית לקחו אותו תחת חסותם בהתאם לבקשתו של פקיד העיריה . ב 5 ו 9 ו , בימי מלחמת העולם הראשונה , נוסד בירושלים בית הספר התיכון והקולג' 'צלאחייה' היה זה בית ספר מודרני שהודגשו בו הלימודים האיסלאמיים והוא שימש גם להכשרת מורים . הלימודים היו חלקם בערבית וחלקם בתורכית . אשר לשטח החינוך , הרי שבתי הספר המודרניים הנוצריים הראשונים שהוקמו , נועדו גם לעדה המוסלמית , אך אין לדעת באיזה הקף נמשכו ילדי המוסלמים אל בתי ספר אלה של המיסיונים הנוצריים . יש לציין עוד , כי בתי הספר של הפרוטסטנטים האנגלים כוונו בתחילה אל היהודים , אך החל מראשית שנות ה 50 החלו נוסדים בתי ספר אנגליים שכוונו גם אל המוסלמים . נראה בהחלט כי נערים מוסלמים ביקרו במוסדות החינוך הנוצריים , אם כי במספר מצומצם ; הפחד מפני המיסיון הדתי היה גדול באותם הימים , והתנגדותם של מנהיגי העדה המוסלמית והשלטון העות'מאני לחינוך זה היתה חזקה . לאט לאט החל גם החינוך המוסלמי מקבל צורה מודרנית , אך תהליך זה התחזק רק בסוף המאה , ובמיוחד ערב מלחמת העולם הראשונה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help