sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:164

חיל המצבהעות 'מאני מספרם של התושבים העות'מאנים בעיר היה , כנראה , נמוך בדרך כלל . הגב' פין מציינת בזכרונותיה לשנות ה ם , 4 בי מספרם מועט : הפחה , הקאדי ובמה קציני צבא .- בעיר היה גם חיל מצב תורכי שקשה לקבוע את גדלו , ואף נראה בי המספר השתנה מזמן לזמן . המקורות השונים המציינים נתונים על אוכלוסיית העיר כוללים את החיילים התורכים בדרך כלל 32 א . קונדר , עבודת שדה , א , עמי . 335-334 נג . החבצלת , כ"ה בניסן תרמ"ט , שנה תשע עשרה , גליון ל , עמי . 236 . 34 המזרחן א . ש . יהודה ( מצוטט אצל דרורי , עמי . ( 208-203 על ראוף פחה ראה לעיל , עמי 45 ו . . 35 דרורי , שם . על חגיגות נבי מוסא , ראה גם : רבעון החברה הגרמנית 909 , ו , לב , עמי 207 ו , 22 ורשימתו של הרטמן , ידיעות החברה הגרמנית 0 , ו 9 ו , עמי . 36 . 75-65 גבי פין , זכרונות , עמי . 52 קונדר מספר על העליה לרגל המוסלמית לנבי מוסא שחזה בה בהיותו בירושלים ב : 1875 ' חבורות פנאטיות של מוסלמים צעדו ברחובות העיר כשהם נושאים דגלים ירוקים מעוטרים בסהר ובכתובות בערבית . קבוצות משמר מזוינות בגרזני מלחמה , חרבות ורובים ארוכי קנה ליוו את נושאי הדגלים ומאחוריהם צעדו נושאי תופים גדולים 21 גא . גם בעתון יהחבצלתי מצויים תיאורים אחרים של חגיגות נבי מוסא , בין היתר מוסר העתון , כי מהעיירות ומהכפרים שבסביבות ירושלים נאספים המוני מוסלמים לחוג את חג הנביא משה , החל תמיד בעת התקדש חג הנוצרים ... העתון שמח לבשר כי החגיגות עוברות בשלום ' , הודות לה' ולממשלתנו הרוממה אשר עינה היתה צופיה על שמירת הסדרים ומנוחת תושבי העיר ואורחיה . "' א . ש . יהודה מספר לסוף המאה , שבימי ילדותו , כאשר התחילו המוני נוצרים רוסים — שמספרם הגיע לפעמים ל 20 ואף ל ם 3 אלף — לבוא בכל שנה לחג הפסחא , יצאה פקודה מראוף פחה , שהיה מושל תקיף וקנאי , לכנס לחגיגות נבי מוסא 50-40 אלף פלאחים מכל הכפרים , כדי להכריע את הכף לטובת המוסלמים . הוא השתמש בכל האמצעים לשוות פאר מיוחד לחג זה ולהרבות את משתתפיו , ובשנה אחת אמנם הגיע מספר החוגגים לכדי חמישים אלף ויותר . העליה לרגל לנבי מוסא היתה ה'זיארה' הגדולה וההמונית ביותר שהיתה נערכת בארץ במאה ה 9 ו . טכסי זיארה זו התחילו כבר ביום חששי שלפני 'יום הששי הטוב' של הכנסיה היוונית אורתודוכסית , המבשר את בוא חג הפסחא ( לפי הלוח היוליאני הנקוט אצלם . ( על התקרב המועד הכריזו בפומבי בירושלים , וביום הששי האמור התכנסו בעיר אנשים רבים מכפרי הסביבה , ואף מחברון ומשכם , בדי לצאת ברב עם מה'חראם ( הר הבית ) לעבר 'נבי מוסא . ' הטכס החל בהוצאת הדגל הירוק של נבי מוסא , מקושט בחוטי משי וזהב מעשה רוקם , ממקום משמרתו בבית משפחת חוסייני ( הרחוב שהתגוררה בו בירושלים שבין החומות נושא עד היום את השם 'רחוב הרגל . ( ' הדגל נמסר למופתי על גבי טס , ואחרי אמירת תפילה הוא קיפלו והצמידו למקל . הנפת הרגל היתה האות להתחלת התהלוכה . בתקופה התורכית לוותה התהלוכה בתזמורת צבאית ובמשמר כבוד . מרחוב הדגל עשתה התהלוכה אה דרכה אל ה'חראם , ' ודרך אחד משעריו הצפוניים ושער האריות יצאה מהעיר . עליה לרגל מוסלמית זו , שכוונה למועד הצליינות הנוצרית , הביאה בעקבותיה לעתים להתנגשויות ולמאורעות דמים בין מוסלמים לנוצרים , ולפעמים אף בין חוגגים מוסלמים רבים מערים שונות בארץ ישראל , כגון בין השכמים והחברונים ' .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help